Objective: It is important to develop knowledge, education and practice activities in the prevention and treatment of COVID-19 disease. Health workers, who are at the center of the fight against the pandemic; faced the risk of lack of knowledge and education. In this study, it was aimed to retrospectively evaluate the distance education studies on COVID-19 applied to family physicians during the pandemic period in Mersin.
Materials and Methods: The population of this cross-sectional study consists of family physicians who participated in the distance education study on COVID-19 in the province of Mersin in 2021. 399 (67,1%) of 595 family physicians working in Mersin participated in the distance education study. After obtaining the necessary permissions for the study, Health Directorate data were used. Success was determined by the test applied at the end of the education. In the study, the factors affecting the participation and success in COVID-19 education were evaluated. Comparison of dependent and independent variables was made with Chi-square and Mann Whitney U tests.
Results: Distance education service on COVID-19 was provided to 595 family physicians in Mersin in 2021. Out of 595 family physicians; 399 (67.1%) attended distance education, and 196 (32.9%) did not. Of the 399 family physicians who participated in the training, 364 (91.2%) were physicians and 35 (8.8%) were specialist physicians. The median age is 51 (min:26, max:72). Of 399 family physicians; 274 (68.7%) were male and 125 (31.3%) were female. The education level of 382 (95.7%) of 399 family physicians who participated in the training was considered successful, and the educational status of 17 (4.3%) was considered unsuccessful. There was no statistically significant difference in educational achievement levels according to age, gender and educational level (p>0.05).
Conclusion: Only two-thirds of the family physicians included in the study attended the distance education. Approximately one-twentieth of the family physicians who attended the training completed the training unsuccessfully. It is important to provide effective training to family physicians about the pandemic to increase the level of knowledge.
-
Amaç: COVID-19 hastalığının önlenmesi ve tedavisinde bilgi, eğitim ve uygulama faaliyetlerinin geliştirilmesi önemlidir. Pandemi ile mücadelenin merkezinde yer alan sağlık çalışanları bilgi ve eğitim eksikliği riski ile karşı karşıya kalmıştır. Bu çalışmada Mersin ilinde pandemi döneminde aile hekimlerine uygulanan COVID-19 konulu uzaktan eğitim çalışmalarının retrospektif olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipte olan bu çalışmanın evrenini Mersin ilinde 2021 yılında COVID-19 konulu uzaktan eğitim çalışmasına katılan aile hekimleri oluşturmaktadır. Uzaktan eğitim çalışmasına Mersin’de görev yapan 595 aile hekiminden 399’u (%67,1) katıldı. Çalışma için gerekli izinler alındıktan sonra Sağlık Müdürlüğü verilerinden yararlanıldı. Uzaktan eğitim çalışmasına katılım sonunda başarı durumu eğitim sonunda uygulanan test ile belirlendi. Çalışmada COVID-19 eğitimine katılım ve başarı durumunu etkileyen faktörler değerlendirildi. Bağımlı ve bağımsız değişkenlerin karşılaştırılması Ki-kare ve Mann Whitney U testleri ile yapıldı.
Bulgular: 2021 yılında Mersin ilinde 595 aile hekimine COVID-19 konulu uzaktan eğitim hizmeti sunulmuştur. 595 aile hekiminden 399’u (%67,1) uzaktan eğitime katılım sağlamış, 196’sı (%32,9) ise eğitime katılmamıştır. Eğitime katılım sağlayan 399 aile hekiminin 364’ü (%91,2) tabip, 35’i (%8,8) uzman tabip olup; yaş ortancası 51’dir (min:26, max:72). 399 aile hekiminin 274’ü erkek (%68,7), 125’i (%31,3) kadındır. Eğitime katılan 399 aile hekiminin 382’sinin (%95,7) eğitim durumu başarılı, 17’sinin (%4,3) eğitim durumu başarısız olarak değerlendirilmiştir. Yaş, cinsiyet, eğitim durumuna göre eğitim başarı düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmadı (p>0,05).
Sonuç: Çalışmaya alınan aile hekimlerinin yalnızca üçte ikisi uzaktan eğitime katılım sağlamıştır. Eğitime katılım sağlayan aile hekimlerinin yaklaşık yirmide biri eğitimi başarısız olarak tamamlamıştır. Aile hekimlerine pandemiyle ilgili etkin eğitimlerin yapılması bilgi düzeyinin arttırılması için önemlidir.
YOKTUR
-
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 32 Sayı: 6 |