Objective: Medical students can be considered a specific target group regarding gender education. This study aimed to assess medical students' attitudes before and after gender education using the “Gender Roles Attitude Scale.”
Method: This study is an observational study aimed at evaluating medical students' attitudes at Gazi University Faculty of Medicine before and after receiving gender education. Data were collected using a questionnaire and the “Gender Roles Attitude Scale.” Statistical analyses were conducted using Chi-square, Mann-Whitney U, Wilcoxon and Kruskal-Wallis tests.
Results: The median pre-test score of the participants on the Gender Roles Attitude Scale was 61.0 (IQR 25-75; 53.5-68.0), and the median post-test score was 62.0 (IQR 25-75; 52.5-68.5). No statistically significant difference was found between the pre-test and post-test scores (p=0.274). Additionally, when comparing the pre-test scores based on demographic characteristics, the only statistically significant variable was gender. The median pre-test score of female students (66.0; IQR 25-75: 46.0-75.0) was higher than that of male students (54.0; IQR 25-75: 34.0-75.0) (p<0.001).
Conclusion: The study found that the gender education provided had no significant impact on gender role attitudes and that female students exhibited a more egalitarian attitude. The main finding of this study is that a one-hour lecture is insufficient to bring about changes in individuals' gender role attitudes. Therefore, improvements in the duration and content of these courses are necessary.
Amaç: Tıp fakültesi öğrencileri, toplumsal cinsiyet eğitimi açısından özellikli bir hedef grup olarak değerlendirilebilir. Bu çalışmada toplumsal cinsiyet eğitimi öncesi ve sonrasında tıp fakültesi öğrencilerinin tutumlarının “Toplumsal Cinsiyet Rolü Tutum Ölçeği” kullanılarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışma, Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eğitimi öncesi ve sonrası tutumlarını değerlendiren gözlemsel bir araştırmadır. Veri kaynağı olarak anket ve “Toplumsal Cinsiyet Rol Tutumları Ölçeği” kullanılmıştır. İstatistiksel analiz yöntemi olarak Ki-kare, Mann Whitney U, Wilcoxon ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların Toplumsal Cinsiyet Ölçeği ön test puan ortanca değeri 61,0 (IQR 25-75; 53,5-68,0) son test puan ortanca değeri 62,0 (IQR 25-75; 52,5-68,5) olup; ön test ve son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmamıştır (p=0,274). Bununla birlikte “Toplumsal Cinsiyet Ölçeği” ön test puanlarının demografik özelliklere göre karşılaştırılmasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olan tek değişken cinsiyettir ve kadın cinsiyetin ön test puan ortancası 66,0 (IQR 25-75; 46,0-75,0), erkeklerden 54,0 (IQR 25-75; 34,0-75,0) yüksektir (p<0,001).
Sonuç: Yapılan eğitimin toplumsal cinsiyet rol tutumları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı ancak kadın öğrencilerin daha eşitlikçi bir tutuma sahip olduğu belirlenmiştir. Bu perspektifte esas sonucumuz ise bir saatlik dersin; bireylerin toplumsal cinsiyet rol tutumlarında değişikliklerin oluşumu için yetersiz kalması ve bu derslerin süre ve içeriklerinde yapılacak iyileştirme çalışmalarına ihtiyaç duyulması olarak tespit edilmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 12 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2023 |
| Kabul Tarihi | 11 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 34 Sayı: 4 |