Günümüz şartlarında teknolojik gelişmelerin takip edilmesi güç bir hızla gerçek-leştiği, dijital ortamın en az yüz yüze ilişkiler kadar günlük hayatın içine girdiği ve bunların sonucunda yapay zeka uygulamalarının hem günlük yaşantı hem de mesleki-ticari faaliyetler çerçevesinde giderek yaygınlaştığı yadsınamaz. Ya-pay zeka sistemleri tarafından toplanan, analiz edilen ve bir takım sonuçlara ulaşılmasını sağlayan -hatta deyim yerindeyse yapay zekayı besleyen- verilerin büyük bir kısmı gerçek kişilere aittir. Yapay zeka alanında yaşanan bu gelişme-ler, kişisel verilerin yapa zeka karşısında korunmasını gerekli kılmaktadır. Kişi-sel verilerin yapay zeka tarafından işlenmesi söz konusu olduğunda, ilgili kişi-nin profillenmesine ve onun hakkında otomatik karar alınmasına özenle yakla-şılması gerekmektedir. KVKK’nın ilgili kişinin haklarının düzenlendiği 11/1/g maddesinde herkesin “İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme” hakkına sahip olduğu düzenlenmiştir. Başka bir ifadeyle yasa koyucu, profilleme ve otomatik karar alma terimlerini tanımlamadan (ve hatta bu terim-leri kullanmadan) ilgili kişinin bu tür işleme faaliyetlerine itiraz hakkı olduğunu düzenlemekle yetinmiştir.
Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Profilleme Otomatik karar alma Algoritmik karar alma Genel Veri Koruma Tüzüğü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilişim ve Teknoloji Hukuku |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 32 Sayı: 4 |