Olay yeri incelemesi işlemine karar verme yetkisinin hangi merciye ait olduğu konusu Adlî ve Önleme Aramaları Yönetmeliği’nin 9/2. fıkrasında aynı maddenin 9/1. fıkrasına atıf yapılmak suretiyle dolaylı şekilde, düzenlenmektedir. İlgili madde incelendiğinde “herkesin girip çıkacağı yerler dışında kalan yerlerde, yani kamuya kapalı yerlerde, olay yeri inceleme işlemlerinin hâkim veya gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde Cumhuriyet savcısının yazılı emri üzerine gerçekleştirileceği” sonucuna varılmaktadır. Olay yeri inceleme emrini kimin vereceği hususu kanun düzeyinde ise PVSK’da ek m. 6/7’de düzenlidir. Buna göre polis, suçun delillerini tespit etmek amacıyla, Cumhuriyet savcısının emriyle olay yerinde gerekli inceleme ve teknik araştırmaları yapacak, delilleri tespit edecek, muhafaza altına alacak ve incelenmek üzere ilgili yerlere gönderecektir.
Görüldüğü üzere bahsi geçen kanun maddesinde “olay yerinin kamuya kapalı alan teşkil etmesi halinde dahi bu yetkinin mi geçerli olacağı” sorusuna ilişkin olarak özel bir husus, yönetmeliğin aksine, öngörülmemiştir. Aynı şekilde olay yerinin konut dokunulmazlığı hakkıyla korunan bir yer olması haline ilişkin de maddede herhangi bir husus yer almamaktadır.
Çalışmada tüm bu hallerde olay yeri incelemesinin hangi merciin emriyle/kararıyla yapılacağı hususu AY m. 21 de gözetilerek yeni bir yaklaşımla ele alınmıştır.
Olay yeri inceleme PVSK ek m. 6/7 PVSK ek m. 6/8 adli ve önleme aramaları yönetmeliği m. 9/2
Paragraph 9/2 of the Regulation on Forensic and Preventive Searches indirectly
regulates which authority has the authority to decide on the crime scene investigation procedure by referring to paragraph 9/1 of the same article. When the relevant article is analyzed, it is concluded that "crime scene investigation procedures in places other than public places, i.e. places closed to the public, shall be
carried out upon the written order of the judge or the public prosecutor in cases
of inconvenience in delay". At the legal level, the issue of who will give the order
for crime scene investigation is regulated in additional Article 6/7 of the PVSK.
Accordingly, the police shall, upon the order of the public prosecutor, carry out
the necessary examinations and technical investigations at the crime scene in order to identify the evidence of the offence, identify the evidence, take it under
custody and send it to the relevant places for examination.
As can be seen, the aforementioned article of the law does not stipulate a special
issue regarding the question of "whether this authorization will be valid even if
the crime scene constitutes an area closed to the public", contrary to the regulation. Likewise, there is no provision in the article regarding the fact that the crime
scene is a place protected by the right to inviolability of residence.
In this study, the issue of which authority will order/decree the crime scene investigation in all these cases has been addressed with a new approach by considering Article 21 of the Constitution.
• Crime scene investigation • PVSK additional article PVSK additional article 6/8 • Regulation on Forensic and Preventive Searches Paragraph 9/2
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ceza Hukuku |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 33 Sayı: 1 |
Dergimizin yayıncı kuruluş website adresi: https://yayinevi.selcuk.edu.tr/index.php/su
Yayıncı kuruluş: Yazışma Adresi ve E-posta
Selçuk Üniversitesi Rektörlüğü, Alaeddin Keykubat Yerleşkesi, Akademi Mah. Yeni İstanbul Cad. No:369 Posta Kodu:42130 Selçuklu-Konya / TÜRKİYE