BibTex RIS Kaynak Göster

ANDRE GİDE VE YENİROMANCILARDA ROMANESK KARŞITLIĞI VE ERKEN ANLATI TEKNİĞİ

Yıl 2004, Sayı: 11, 619 - 635, 01.02.2004

Öz

Bu makalede, Andre Gide’in yapıtlarında ve özellikle ilk romanım dediği Kalpazanlarromanında erken anlatıtekniğini nasıl uyguladığınıgöstermeye çalıştık. Gide’in ismini armalar ilminden aldığıbu teknik, romanın içine aynıromanın konusunun “mikro hikaye” halinde ele alınmasına yarar. Andre Gide, Balzac romanıyla zirveye ulaşan klâsik romanın geleneksel biçimlerine karşıçıkar. Bilindiği gibi, klâsik roman, duyguları, karakterleri, hareketleri derinlemesine tahlil eden bir sürü kişinin etrafında döndüğü ilginç ve sürükleyici bir olayıele alır. Bundan dolayıGide, romanesk unsurlar içeren bu geleneksel roman tipine karşıçıkar. Gide bu erken anlatıtekniğiyle geleneksel romanın romanesk biçimlerine aynı şekilde karşıçıkan Yeni Romancılarıetkilemiştir. Yeni Romancılar roman hakkındaki düşüncelerini, klasik romana karşıtlıklarınıromanlarıiçindeki mikro hikayeler de ele alıp sorunsal hale getirirler. Bu orijinal teknik sayesinde romanlarına estetik bir derinlik vermeye çalışırlar. Gide ve Yeni Romancılar, romanlarının konusunu aynıroman içinde kişileri düzeyinde ele alıp, erken anlatıtekniğiyle bir ayna gibi yansıtmışlardır.

Kaynakça

  • BARRERE Jean Bertrand, La Cure d’Amaigrissement du Roman, Albin Michel Yayınları, 1964
  • BORROS AZZI Marie-Denise, La Problématique de l’écriture dans Les Faux-Monnayeurs, Paris,Lettres Modernes Yayınları,1990.
  • BRÉE Germain, Insaissable Protée, Paris, Société d’édition. “Les Belles- Lettres”, 1953.
  • BOURNEUF Roland et OULLET Real., L’Univers du Roman, Paris, PUF Yayınları, 1972.
  • CHEVALIER Claude Alain, La Porte étroite d’AndreGide, Fransa’da basılmıştır,1993.
  • ERTEM Cengiz, Non-Fixité et Imprécision dans Les Faux-Monnayeurs, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara, Hacettepe Üniversitesi, 1982.
  • GİDE Andre, Les Faux-Monnayeurs, Paris, Gallimard Yayınları, 1925.
  • GİDE Andre, Journal des Faux-Monnayeurs, Paris, Gallimard Yayınları, 1927.
  • GİDE Andre Journal 1889-1939, Paris, Gallimard Yayınları, 1948.
  • GİDE Andre, La Tentative amoureuse, Paris, Gallimard Kitabevi, 1967.
  • GİDE Andre, Immoralist, Paris, Mercune de France Yayınları, 1926.
  • GİDE Andre, Paludes, Paris, Gallimard Yayınları, 1926..
  • GİDE Andre, les Caves du Vatican, Paris, Gallimard Yayınevi, 1922.
  • GOULET Alain, Lire Les Faux-Monnayeurs , Paris, Dunod Yayınları,1994.
  • JANVIER Ludovic Une parole exitgeante, Le nouveau Roman, Paris, Editions de Minuit, 1964.
  • JULIEN Andre, Les Faux-Monnayeurs et L’Art du Roman in Hommage à AndreGide, Paris, Editions Gallimard, 1952.
  • LASS Abraham H., 100 Büyük Roman, Türkçeye çeviren Nejat Muallimoğlu, İstanbul, Ötüken Yayınları, 1980.
  • MAGNY, Claude-Edmonde Histoire du Roman Français depuis 1918, Seuil Yayınları, 1950.
  • MARTINE Claude AndreGide par lui-meme, Paris, Seuil Yayınları, 1967.
  • NADEAU Maurice, Le Roman Français depuis La Guerre, Paris, Editions Gallimard, 1970.
  • QUINT Leon Pierre, Andre Gide, Paris, Librairie Stock, 1952.
  • RAIMOND Michel, Le Roman depuis La Révolution, Paris, Librairie Armand Colin, 1967
  • REY Pierre – Louis, Le Roman, Paris, Hachette, 1992.
  • RICARDOU Jean, Les Problèmes du Nouveau Roman, Paris, Seuil Yayınları, 1967.
  • ROBBE-GRILLET Alain, Pour un Nouveau Roman, Paris, Editions de Minuit, 1963.
  • ROBBE-GRILLET Alain, Dans le Labyrinthe, Paris, Editions de Minuit Yayınları, 1959.
  • ROGER Jacques ve arkadaşları, Histoire de la Littérature Française du XVIII. Siécle à nos Jours, cilt, II, Paris, Librairie Armand Colin, 1970.
  • ŞEN Muharrem, La Jalousie de Robbe-Grillet et La nouvelle Technique romanesque, İkinci Baskı, Konya Selçuk Üniversitesi Yayınları, 1997.
Yıl 2004, Sayı: 11, 619 - 635, 01.02.2004

Öz

In this study, we tried to expose how Andre Gide uses the technique “mise en abyme”in his works and especially in his Counterfeiters he called as “his first novel”. This technique of which the name is taken from the heraldic science , consists of putting a second in abyme in the first. Gide and New Novelists such as Alain Robbe Grillet, Michel Butor, Nathalie Saraute and Claude Simon are opposing openly against the traditional forms of the classic novel which reached to the apex with the Balzac novel. As it is well know, the classic novel has a novel tradition based on strong fundamentals. It exposes a interesting and fascinating story around which are turning adventurously a great number of personages whose acts, behaviours and sentiments are deeply analysed. It is because of these romanesque elements that Gide and New Novelists rise up against the traditional novel by means of this narrative technique. the personages, the subject of the novel firstly exposed in the micro-story , later progressed by the variants throughout all the novel

Kaynakça

  • BARRERE Jean Bertrand, La Cure d’Amaigrissement du Roman, Albin Michel Yayınları, 1964
  • BORROS AZZI Marie-Denise, La Problématique de l’écriture dans Les Faux-Monnayeurs, Paris,Lettres Modernes Yayınları,1990.
  • BRÉE Germain, Insaissable Protée, Paris, Société d’édition. “Les Belles- Lettres”, 1953.
  • BOURNEUF Roland et OULLET Real., L’Univers du Roman, Paris, PUF Yayınları, 1972.
  • CHEVALIER Claude Alain, La Porte étroite d’AndreGide, Fransa’da basılmıştır,1993.
  • ERTEM Cengiz, Non-Fixité et Imprécision dans Les Faux-Monnayeurs, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara, Hacettepe Üniversitesi, 1982.
  • GİDE Andre, Les Faux-Monnayeurs, Paris, Gallimard Yayınları, 1925.
  • GİDE Andre, Journal des Faux-Monnayeurs, Paris, Gallimard Yayınları, 1927.
  • GİDE Andre Journal 1889-1939, Paris, Gallimard Yayınları, 1948.
  • GİDE Andre, La Tentative amoureuse, Paris, Gallimard Kitabevi, 1967.
  • GİDE Andre, Immoralist, Paris, Mercune de France Yayınları, 1926.
  • GİDE Andre, Paludes, Paris, Gallimard Yayınları, 1926..
  • GİDE Andre, les Caves du Vatican, Paris, Gallimard Yayınevi, 1922.
  • GOULET Alain, Lire Les Faux-Monnayeurs , Paris, Dunod Yayınları,1994.
  • JANVIER Ludovic Une parole exitgeante, Le nouveau Roman, Paris, Editions de Minuit, 1964.
  • JULIEN Andre, Les Faux-Monnayeurs et L’Art du Roman in Hommage à AndreGide, Paris, Editions Gallimard, 1952.
  • LASS Abraham H., 100 Büyük Roman, Türkçeye çeviren Nejat Muallimoğlu, İstanbul, Ötüken Yayınları, 1980.
  • MAGNY, Claude-Edmonde Histoire du Roman Français depuis 1918, Seuil Yayınları, 1950.
  • MARTINE Claude AndreGide par lui-meme, Paris, Seuil Yayınları, 1967.
  • NADEAU Maurice, Le Roman Français depuis La Guerre, Paris, Editions Gallimard, 1970.
  • QUINT Leon Pierre, Andre Gide, Paris, Librairie Stock, 1952.
  • RAIMOND Michel, Le Roman depuis La Révolution, Paris, Librairie Armand Colin, 1967
  • REY Pierre – Louis, Le Roman, Paris, Hachette, 1992.
  • RICARDOU Jean, Les Problèmes du Nouveau Roman, Paris, Seuil Yayınları, 1967.
  • ROBBE-GRILLET Alain, Pour un Nouveau Roman, Paris, Editions de Minuit, 1963.
  • ROBBE-GRILLET Alain, Dans le Labyrinthe, Paris, Editions de Minuit Yayınları, 1959.
  • ROGER Jacques ve arkadaşları, Histoire de la Littérature Française du XVIII. Siécle à nos Jours, cilt, II, Paris, Librairie Armand Colin, 1970.
  • ŞEN Muharrem, La Jalousie de Robbe-Grillet et La nouvelle Technique romanesque, İkinci Baskı, Konya Selçuk Üniversitesi Yayınları, 1997.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Fuat Boyacıoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2004
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Boyacıoğlu, F. (2004). ANDRE GİDE VE YENİROMANCILARDA ROMANESK KARŞITLIĞI VE ERKEN ANLATI TEKNİĞİ. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(11), 619-635.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.