BibTex RIS Kaynak Göster

ONDOKUZUNCU YÜZYILDAN GÜNÜMÜZE ÖZGÜRLÜK BAĞLAMINDA SANAT NEYDİ, NE OLDU?

Yıl 2006, Sayı: 15, 281 - 298, 01.02.2006

Öz

Bütün canlılar ve hele düşünebilen bir varlık olarak insanlar için en büyük hedef, bir araç olduğu kadar da bir amaç ve ihtiyaç olan "özgürlük" tür. İnsanlık tarihini dolduran tüm savaşlar ve insanların bütün yaşam mücadeleleri bu nimeti kazanmak için yapılmışatılımlardır. İnsanoğlu ile yaşıt olduğu düşünülen sanat ve onun yaratıcısıolan sanatçıda günümüzde edindiği hak ve özgürlükleri kuşkusuz büyük bir mücadele sonunda edindi. Bazen sanatın konusuna, bazen konuda savunulan duygu ve düşüncelere, bazen diline, gelen baskılara karşımücadele etmek durumunda kaldı. Özellikle, XIX. yüzyıl öncesi, akademizmin, sarayların ve kiliselerin katıkurallarıiçerisinde sanatçının tuvaliyle özgürce oynayamadığı, duygularını, düşüncelerini ortaya yeterince koyamadığızamanlarıyaşadı. XIX. yüzyıl da sadece Batıda değil insanlık tarihinde de yeni bir aşama olarak kabul edilen endüstri çağıyla birlikte akademizmin, sarayların, kiliselerin katıkurallarından sıyrılarak "modernizm" ve "post-modernizm" anlayışının getirdiği "özgür" eğilimlere doğru yelken açtıve günümüze değin onlarca anlayışa kadar uzanabilen farklısanat anlayışlarınıortaya koydu.

Kaynakça

  • Ergüven, Mehmet. (1992) . Resimde Renk Üzerine.Türkiye’de Sanat Dergisi, 92, 54-70
  • Elgün, Tülay. (2001). Marcel Ducamp Dadaizmin ve Sürrealizmin Öncü Sanatçısı. Türkiye’de Sanat Dergisi, 48, 44-55
  • Elgün, Tülay. (2002). Sanatçı Olabilmek. Türkiye’de Sanat Dergisi, 54, 24-27
  • Elmas, Hüseyin. (2004). Sanatta Özgürlük Üzerine, Altamira, 3, 11
  • Enveroğlu, İlham. (2005). Çağdaş Azerbaycan Resim Sanatında Eski Türk Damgalarının Etkisi, Konya: S.Ü.S.B.E., Yayınlanmamış Doktora Tezi
  • Erinç, Sıtkı. (1995). Resmin Eleştirisi Üzerine. İstanbul: Hil Yayın
  • Eröge, Celaleddin. (1967). Sanatın Geleceği. Ankara Sanat Dergisi, 15, 10
  • Gedik, Sibel. (1999). Sanat ve İzleyici İlişkisinin Değişen Görünümü ve Zaman Kavramı Bağlamında Land Art. Türkiye’de Sanat Dergisi, 38, 36-41
  • Germaner, Semra. (1996). 1960 Sonrası Sanat. İstanbul: Kabalcı Yayınevi
  • Giderer, H. Engin. (2003). Sanatın Sonu. Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Gombrich, E.H. (1986). Sanatın Öyküsü. (Çev. Bedrettin Cömert). İstanbul: Remzi Kitap Evi Yayınları
  • Hauser, A. (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi.( Çev.Yıldız Gölönü ). İstanbul: Remzi Kitap Evi Yayınları
  • İnal, Berke. (2000). Gerçekçilikten Kübizme: Objeye Bakışın Değişimi. Türkiye’de Sanat Dergisi, 15, 40-45
  • İnal, Berke. (2003). Modern Sanatın Klasikleri Üzerine. Türkiye’de Sanat Dergisi, 61, 32-39
  • İskender, Kemal. (1998). Modernizmden Postmodernizme Sanat Neydi, Ne Oldu? Türkiye’de Sanat Dergisi, 35, 38-51
  • İskender, Kemal. (1999). Modernizmin Rasyonalizminden Postmodernizmin Kaosuna. Türkiye’de Sanat Dergisi, 40, 18
  • Kandinsky, Nina. (2003),Kandinsky ve Ben. İstanbul: İletişim Yayınları
  • Kınay, Cahit. (1993). Sanat Tarihi. Anakara: Kültür Bakanlığı Yayınları
  • Kostrezewa, Tessa. (2000). Yüzyıl Başında Bir Renk Devrimi Fovizm. Yirminci Yüzyıl Sanatı. (Çeviri: Zeynep Rona ). 78-92
  • Lynton, Norbert. (1882). Modern Sanatın Öyküsü. (Çev. Cevat Çopan, Sadi Öziş) İstanbul: Remzi Kitap Evi Yayınları
  • Lloyd, Jill. (2000). Sanatsal ve Toplumsal Bir Başkaldırı Dışavurumculuk. Yirminci Yüzyıl Sanatı. (Çeviri: Celal Uster). 94-104
  • Sena, Cemil. (1972). Estetik. İstanbul: Remzi Kitapevi Yayınları
  • Şahiner, Rıfat. (2001). 1960 Sonrası Sanatın Göstergesel Kaynakları. Türkiye’de Sanat Dergisi, 50, 56-65
  • Tolstoy, (1992). Sanat Nedir?. İstanbul: Şule Yayınları
  • Turani, Adnan. (1998). Çağdaş Sanat Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitapevi Yayınları.
Yıl 2006, Sayı: 15, 281 - 298, 01.02.2006

Öz

The greatest goal for all beings, especially humans who are thinking beings, is “freedom”, which is an end and a necessity as well as a means. All the wars that have occurred in human history and all endeavours of humans are efforts to gain this gift. Art, which is thought to have originated with humans, and its creator the artist obtained the rights and freedoms they enjoy today as a result of extensive struggles. They had to struggle against pressures on the theme of the art, the ideas and feelings advocated in the theme and the language. Particularly, prior to the 19th century, there were times when the artist could not use his brush freely on the canvas and express his feelings and ideas clearly due to the strict rules laid down by the church, the palace and the academic circles. In the 19th century, however, with the advent of the industrial age, which is acknowledged to have been a new stage in not only the western history but also human history, they rid themselves of the confines of the rigid rules of the church, the palace and academic circles and set sails towards “freer” trends brought along by “modernism” and “postmodernism” and so far have generated tens of different views of art. The purpose of this study is to determine the level that art has attained now in the context of freedoms that art and the artist gained after the Industrial Revolution and the French Revolution

Kaynakça

  • Ergüven, Mehmet. (1992) . Resimde Renk Üzerine.Türkiye’de Sanat Dergisi, 92, 54-70
  • Elgün, Tülay. (2001). Marcel Ducamp Dadaizmin ve Sürrealizmin Öncü Sanatçısı. Türkiye’de Sanat Dergisi, 48, 44-55
  • Elgün, Tülay. (2002). Sanatçı Olabilmek. Türkiye’de Sanat Dergisi, 54, 24-27
  • Elmas, Hüseyin. (2004). Sanatta Özgürlük Üzerine, Altamira, 3, 11
  • Enveroğlu, İlham. (2005). Çağdaş Azerbaycan Resim Sanatında Eski Türk Damgalarının Etkisi, Konya: S.Ü.S.B.E., Yayınlanmamış Doktora Tezi
  • Erinç, Sıtkı. (1995). Resmin Eleştirisi Üzerine. İstanbul: Hil Yayın
  • Eröge, Celaleddin. (1967). Sanatın Geleceği. Ankara Sanat Dergisi, 15, 10
  • Gedik, Sibel. (1999). Sanat ve İzleyici İlişkisinin Değişen Görünümü ve Zaman Kavramı Bağlamında Land Art. Türkiye’de Sanat Dergisi, 38, 36-41
  • Germaner, Semra. (1996). 1960 Sonrası Sanat. İstanbul: Kabalcı Yayınevi
  • Giderer, H. Engin. (2003). Sanatın Sonu. Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Gombrich, E.H. (1986). Sanatın Öyküsü. (Çev. Bedrettin Cömert). İstanbul: Remzi Kitap Evi Yayınları
  • Hauser, A. (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi.( Çev.Yıldız Gölönü ). İstanbul: Remzi Kitap Evi Yayınları
  • İnal, Berke. (2000). Gerçekçilikten Kübizme: Objeye Bakışın Değişimi. Türkiye’de Sanat Dergisi, 15, 40-45
  • İnal, Berke. (2003). Modern Sanatın Klasikleri Üzerine. Türkiye’de Sanat Dergisi, 61, 32-39
  • İskender, Kemal. (1998). Modernizmden Postmodernizme Sanat Neydi, Ne Oldu? Türkiye’de Sanat Dergisi, 35, 38-51
  • İskender, Kemal. (1999). Modernizmin Rasyonalizminden Postmodernizmin Kaosuna. Türkiye’de Sanat Dergisi, 40, 18
  • Kandinsky, Nina. (2003),Kandinsky ve Ben. İstanbul: İletişim Yayınları
  • Kınay, Cahit. (1993). Sanat Tarihi. Anakara: Kültür Bakanlığı Yayınları
  • Kostrezewa, Tessa. (2000). Yüzyıl Başında Bir Renk Devrimi Fovizm. Yirminci Yüzyıl Sanatı. (Çeviri: Zeynep Rona ). 78-92
  • Lynton, Norbert. (1882). Modern Sanatın Öyküsü. (Çev. Cevat Çopan, Sadi Öziş) İstanbul: Remzi Kitap Evi Yayınları
  • Lloyd, Jill. (2000). Sanatsal ve Toplumsal Bir Başkaldırı Dışavurumculuk. Yirminci Yüzyıl Sanatı. (Çeviri: Celal Uster). 94-104
  • Sena, Cemil. (1972). Estetik. İstanbul: Remzi Kitapevi Yayınları
  • Şahiner, Rıfat. (2001). 1960 Sonrası Sanatın Göstergesel Kaynakları. Türkiye’de Sanat Dergisi, 50, 56-65
  • Tolstoy, (1992). Sanat Nedir?. İstanbul: Şule Yayınları
  • Turani, Adnan. (1998). Çağdaş Sanat Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitapevi Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hüseyin Elmas Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Elmas, H. (2006). ONDOKUZUNCU YÜZYILDAN GÜNÜMÜZE ÖZGÜRLÜK BAĞLAMINDA SANAT NEYDİ, NE OLDU?. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(15), 281-298.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.