BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEK YÜKSEK OKULLARINDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YAŞAM DOYUMLARI VE BENLİK SAYGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2008, Sayı: 20, 279 - 289, 01.08.2008

Öz

Bu araştırmanın amacı, mesek yüksek okullarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin yaşam doyumu ile benlik saygısıarasındaki ilişkiyi incelemek. Araştırmanın çalışma grubu 385’i erkek 177’si kız olmak üzere toplam 562 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri benlik saygısıölçeği Arıcak, 1999 , yaşam doyum ölçeği Diener, Emmons, Larsen ve Griffin, 1985 Araştırma sonucunda yaşam doyumu ile benlik saygısıarasında bir ilişkiye rastlanmıştır. Öğrencilerin benlik saygılarıöğrenim görmüşsınıflara göre de anlamlıbir farklılık gösterme ktedir. Ayrıca analiz sonuçlarıincelendiğinde öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeylerinin, yaşam doyumunun anlamlıbir açıklayıcısıolduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. ve Onur, V. (1997). Sınıf Öğretmeni Adayı Üniversite Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri ve Çeşitli Değişkenler Açısından Benlik Saygısı Düzeyleri Arasındaki Farkın İncelenmesi. IV. Ulusal Eğitim Bilimler Kongresi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. 10-12 Eylül.
  • Arıcak, O.T. (1999). “Grupla Psikolojik Danışma Yoluyla Benlik Saygısı ve Mesleki BenlikSaygısının Geliştirilmesi”. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arıcak, O. T. ve Dilmaç, B. (2003). Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Öğrencilerinin Bir Takım Değişkenler Açısından Benlik Saygısı İle Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt 3 No1, s.1–7.
  • Armsden, G., Greenberg, M.T. (1987). The Inventory of Parent and Peer Attachment: Individual Differnces and Their Relationship to Psychological Wellbeing in Adolescence. Journal of Youth and Adolescence. 16. 5, 427-454.
  • Avşaroğlu, S., Deniz, M. E. ve Kahraman, A. (2005). Teknik Öğretmenlerin Yaşam Doyumu İş Doyumu ve Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. S. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 115–129.
  • Avşaroğlu, S. (2007). “Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı, Karar Verme Ve Stresle Başaçıkma Stillerinin Benlik Saygısı Ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi” Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya.
  • Bacanlı, H. (1997). Sosyal İlişkilerde Benlik: Kendini Ayarlamanın Psikolojisi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Bogenç A. ve Kuzgun Y. (1994). Kendisine Saygısı Düşük ve Yüksek Olan Bireylerin Akademik Benlik Kavramı Puanlarının Karşılaştırılması: Adana.
  • Calhoun, J.F., Acocella, J.R. (1990). “Psychology of Adjustment and Human Relationships”. New York: McGraw- Hill Publishing Company.
  • Coopersmith, S. (1967). “The Antecedents of Self-Esteem”. San Francisco: W.H. Freeman and Company.
  • Coopersmith, S. (1974). “The Antecedents of Self-Esteem”. San Fransisco: W.H. Freeman and Company.
  • Çeçen, A.R. (2008). Üniversite Örgencilerinde Yasam Doyumunu Yordamada Bireysel Bütünlük (Tutarlılık) Duygusu, Aile Bütünlük Duygusu Ve Benlik Saygısı, Eğitimde Kuram ve Uygulama ,4 (1):19–30.
  • Diener, E; Emmons, R.A; Larsen, R.J; Griffin, S. (1985). “The Satisfaction With Life Scale”. Journal of Personality Assessment. 49 (1), 71-75.
  • Gün, Z. ve Bayraktar, F. (2007). Türkiye’de İç Göçün Ergenlerin Uyumundaki Rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 18 (4), 2-11.
  • Hamarta, E. (2004). “Üniversite Öğrencilerinin Yakın İlişkilerindeki Bazı Değişkenlerin (Benlik Saygısı, Depresyon ve Saplantılı Düşünme) Bağlanma Stilleri Açısından İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jones, S. (1973). “Self and Interpersonel Evaluations. Esteem Theories Versus Consistency Theories”. Psychological Bulletin. Vol: 79. 185-199.
  • Köker, S. (1991). Normal ve Sorunlu Ergenlerin Yaşam Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara : Anakara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kulaksızoğlu, A. (1998). “Ergenlik Psikolojisi”. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Laing, R.D. (1993). “Bölünmüş benlik”. (Çev: Selçuk Çelik). İstanbul: Kabakçı Yayınevi.
  • Maşrabacı, T.S. (1994). “Hacettepe Üniversitesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer, M. Ve Karabulut, Özsoy, Ö. (2003). Yaşlılarda Yaşam Doyumu. Turkish Journal Of Geriatrics, 6 (2), 72-74.
  • Özkan, M. (1994). Güdümlü ve Güdümsüz Grupla Psikolojik Danışmanın Özsaygı ve Kendini-Kabul Değerleri Üzerindeki Etkisi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmış Doktora Tezi.
  • Öztürk, O. (1997). “Ruh Sağlığı ve Hastalıkları”. Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Patton, M.Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. SAGE Publications. Newbury Park London New Delhi.
  • Rogers, C.R. (1951). “Client-Centered Therapy”. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Rosenberg, M. (1965). “Society and the Adolescent Self-Image”. New Jersey: Princeton University Press.
  • Vara, Ş. (1999). Yoğun Bakım Hemşirelerinde İş doyumu ve Genel Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Yavuzer, H. (1991). “Ana Baba ve Çocuk”. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yörükoğlu, A. (1978). “Çocuk Ruh Sağlığı”. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yörükoğlu, A. (1986). “Gençlik Çağı”. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Sosyal ve Felsefi Eserler Dizisi. No: 26.
  • Yörükoğlu, A. (1989). “Değişen Toplumda Aile ve Çocuk”. Ankara: Özgür Yayın ve Dağıtım.
Yıl 2008, Sayı: 20, 279 - 289, 01.08.2008

Öz

The aim of this research is to examine the relation of life satisfaction on the self –esteem among vocational schools’ students. The sample of the research was consisted of totally 562 students of which 385 were male and 177 were female. The research data were collected by using Self-Esteem Scale Ancak, 1999 , and Life Satisfaction Scale Diener, Emmons, Larsen and Griffin ,1985 . As a result, it was found that there was a relation between life satisfaction and selfesteem. Also some demographic variables were differentiated with respect to both self-esteem and life satisfaction. Lastly, socio-economic level was a predictor of life satisfaction

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. ve Onur, V. (1997). Sınıf Öğretmeni Adayı Üniversite Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri ve Çeşitli Değişkenler Açısından Benlik Saygısı Düzeyleri Arasındaki Farkın İncelenmesi. IV. Ulusal Eğitim Bilimler Kongresi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. 10-12 Eylül.
  • Arıcak, O.T. (1999). “Grupla Psikolojik Danışma Yoluyla Benlik Saygısı ve Mesleki BenlikSaygısının Geliştirilmesi”. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arıcak, O. T. ve Dilmaç, B. (2003). Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Öğrencilerinin Bir Takım Değişkenler Açısından Benlik Saygısı İle Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt 3 No1, s.1–7.
  • Armsden, G., Greenberg, M.T. (1987). The Inventory of Parent and Peer Attachment: Individual Differnces and Their Relationship to Psychological Wellbeing in Adolescence. Journal of Youth and Adolescence. 16. 5, 427-454.
  • Avşaroğlu, S., Deniz, M. E. ve Kahraman, A. (2005). Teknik Öğretmenlerin Yaşam Doyumu İş Doyumu ve Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. S. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 115–129.
  • Avşaroğlu, S. (2007). “Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı, Karar Verme Ve Stresle Başaçıkma Stillerinin Benlik Saygısı Ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi” Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya.
  • Bacanlı, H. (1997). Sosyal İlişkilerde Benlik: Kendini Ayarlamanın Psikolojisi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Bogenç A. ve Kuzgun Y. (1994). Kendisine Saygısı Düşük ve Yüksek Olan Bireylerin Akademik Benlik Kavramı Puanlarının Karşılaştırılması: Adana.
  • Calhoun, J.F., Acocella, J.R. (1990). “Psychology of Adjustment and Human Relationships”. New York: McGraw- Hill Publishing Company.
  • Coopersmith, S. (1967). “The Antecedents of Self-Esteem”. San Francisco: W.H. Freeman and Company.
  • Coopersmith, S. (1974). “The Antecedents of Self-Esteem”. San Fransisco: W.H. Freeman and Company.
  • Çeçen, A.R. (2008). Üniversite Örgencilerinde Yasam Doyumunu Yordamada Bireysel Bütünlük (Tutarlılık) Duygusu, Aile Bütünlük Duygusu Ve Benlik Saygısı, Eğitimde Kuram ve Uygulama ,4 (1):19–30.
  • Diener, E; Emmons, R.A; Larsen, R.J; Griffin, S. (1985). “The Satisfaction With Life Scale”. Journal of Personality Assessment. 49 (1), 71-75.
  • Gün, Z. ve Bayraktar, F. (2007). Türkiye’de İç Göçün Ergenlerin Uyumundaki Rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 18 (4), 2-11.
  • Hamarta, E. (2004). “Üniversite Öğrencilerinin Yakın İlişkilerindeki Bazı Değişkenlerin (Benlik Saygısı, Depresyon ve Saplantılı Düşünme) Bağlanma Stilleri Açısından İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jones, S. (1973). “Self and Interpersonel Evaluations. Esteem Theories Versus Consistency Theories”. Psychological Bulletin. Vol: 79. 185-199.
  • Köker, S. (1991). Normal ve Sorunlu Ergenlerin Yaşam Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara : Anakara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kulaksızoğlu, A. (1998). “Ergenlik Psikolojisi”. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Laing, R.D. (1993). “Bölünmüş benlik”. (Çev: Selçuk Çelik). İstanbul: Kabakçı Yayınevi.
  • Maşrabacı, T.S. (1994). “Hacettepe Üniversitesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer, M. Ve Karabulut, Özsoy, Ö. (2003). Yaşlılarda Yaşam Doyumu. Turkish Journal Of Geriatrics, 6 (2), 72-74.
  • Özkan, M. (1994). Güdümlü ve Güdümsüz Grupla Psikolojik Danışmanın Özsaygı ve Kendini-Kabul Değerleri Üzerindeki Etkisi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmış Doktora Tezi.
  • Öztürk, O. (1997). “Ruh Sağlığı ve Hastalıkları”. Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Patton, M.Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. SAGE Publications. Newbury Park London New Delhi.
  • Rogers, C.R. (1951). “Client-Centered Therapy”. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Rosenberg, M. (1965). “Society and the Adolescent Self-Image”. New Jersey: Princeton University Press.
  • Vara, Ş. (1999). Yoğun Bakım Hemşirelerinde İş doyumu ve Genel Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Yavuzer, H. (1991). “Ana Baba ve Çocuk”. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yörükoğlu, A. (1978). “Çocuk Ruh Sağlığı”. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yörükoğlu, A. (1986). “Gençlik Çağı”. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Sosyal ve Felsefi Eserler Dizisi. No: 26.
  • Yörükoğlu, A. (1989). “Değişen Toplumda Aile ve Çocuk”. Ankara: Özgür Yayın ve Dağıtım.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Bülent Dilmaç Bu kişi benim

Halil Ekşi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Dilmaç, B., & Ekşi, H. (2008). MESLEK YÜKSEK OKULLARINDA ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN YAŞAM DOYUMLARI VE BENLİK SAYGILARININ İNCELENMESİ. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(20), 279-289.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.