Dünyada iklimlerde meydana gelen değişiklikler, Küresel İklim Değişikliği KİD olarak adlandırılmaktadır. İklim değişikliğinin temel nedenini çevre sorunlarının oluşturduğu bilinmektedir. Son yıllarda dünyada olduğu gibi Türkiye’de de görülen sıcaklık, basınç ve yağışgibi iklim elemanlarının normal kabul edilen değerlerin dışına çıktıklarıgözlenmektedir. Kimi bilim insanlarısubtropikal kuşakta yer alan Türkiye’nin KİD’nden en çok etkilenen ülkeler arasında yer alacağınıbelirtmektedir. Yasal çerçevede alınan önlemler, çevrenin korunmasında etkili olmaktadır. Ancak, bunların yeterli olmadığısık sık çeşitli bilimsel ortamlarda dile getirilmektedir. Nitelikli bir çevre oluşturma konusunda yapılabilecek etkili yollardan biri de, eğitimden yararlanmaktır. Bunun için öncelikle, çalışma alanıKİD’ni kapsayan eğitim programlarınıincelemek gereklidir. Böylece, elde var olan olanaklar belirlenerek daha etkili önlemler geliştirilebilir. Eğitim programlarıincelendiğinde KİD eğitimine uygun olanlardan birinin Coğrafya olduğu görülmektedir. Bu araştırmada, Coğrafya Dersi Öğretim Programında; KİD’ne ilişkin hangi kazanımlara, öğrenme alanlarına, etkinliklere, becerilere, değerlere, ölçme ve değerlendirme tekniklerine yer verildiği ve bunların programda ne oranda olduğu araştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmada uygulanmakta olan Coğrafya Dersi Öğretim Programıtemel alınmıştır. Çalışmanın güvenilirliği açısından amaçta belirtilen öğeler, iki araştırmacıtarafından ayrıayrıincelenmişve görüşbirliği ilkesine uyulmuştur. Araştırmanın sonucunda Coğrafya Dersi Öğretim Programında, her sınıf düzeyinde KİD’ne ilişkin kazanımlara yer verildiği görülmüştür. KİD açısından önemli olabilecek kazanımlara ve etkinliklere özellikle “Çevre ve Toplum” ile “Doğal Sistemler” öğrenme alanlarında yer verildiği saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programının öğrencilerde KİD’ne ilişkin bir bilinç oluşturmayıamaçladığıgörüşüne ulaşılmıştır. Bu bilincin daha da geliştirilmesi için araştırmanın sonuçlarına dayalıolarak bazıönerilerde bulunulmuştur.
Coğrafya Eğitimi Coğrafya Dersi Öğretim Programı Küresel İklim Değişikliği
Changes in the climate around the world are called Global Climate Changes GCC . It is known that the main reason of climate change lies within environmental problems. Recently, climate in Turkey has also been out of normal range just like the rest of the world; and weather events such as heat, rain, and pressure have been experienced more differently than the past years. According to some scientists, Turkey, being in the subtropical zone, will be one of the countries that will be influenced by GCC significantly. Legal precautions are seen effective in the protection of the environment. However, they are often stated to be inadequate in various scientific occasions. Education can be one of the most effective measures in creating a qualified environment. The growing body of individuals with environmental awareness within the rapidly expanding world society can be a seriously preventive precaution in preserving and improving the environment. The population growth in Turkey accentuates the importance of environmental education. Therefore, some sort of training on GCC should be provided at every level. Thus, instructional programs whose scope covers GCC should be analyzed first. This will enable one to develop more efficient precautions. Analysis of the instructional programs reveals that Geography is appropriate for GCC education. Geography scrutinizes events happening in the environment in terms of the reciprocal relation between nature and human. Since geography investigates the conditions and environment that GCC is observed, it can be used to raise awareness in next generations. This study examines what gains, learning fields, activities, skills, values, and assessment techniques related with GCC are included in the Instructional Program for Geography Course IPGC , and what their inclusion frequencies are. Documentary Analysis technique, one of the qualitative research methods, has been utilized in this study. The IPGC, which is already in effect, has served as a basis for this study. Components outlined in the purpose part have been analyzed by the two researchers in order for the reliability of the study and in accordance with agreement principle. Analysis of the IPGC has resulted that some gains regarding GCC are included within the program for each grade level. Especially the learning fields of “Environment and Society” and “Natural Systems” have been determined to cover the gains that are most meaningful in terms of GCC. The highest number of gains related with GCC has been found in the 9th and 11th grades. One can state that there is a certain consistency among the grades in terms of the number of gains, except for 10th grade that holds the least number of gains related to GCC. The rate of gains regarding GCC has been compared to the general number of gains in order to see the ratio. The highest and the least numbers of gains have been identified in the 9th and 10th grades, respectively. The rate of gains concerning GCC can be said to be consistent with the total number of gains for 11th and 12thgrades
Coğrafya Eğitimi Coğrafya Dersi Öğretim Programı Küresel İklim Değişikliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Sayı: 22 |