BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumları İle Akademik Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi Konya Anadolu Lisesi Örneği

Yıl 2010, Sayı: 24, 1 - 10, 01.08.2010

Öz

Beden Eğitimi Dersinin öğrencilerin okul başarısınıolumlu etkilediği düşünülmektedir. Bu nedenle, çalışma Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarıile Akademik BaşarıMotivasyonlarının İncelenmesi amacıile yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2008/2009 öğretim yılında Konya ilinde Anadolu Lisesindeki 9.- 10. ve 11. sınıflardan oluşan toplam 299 kişi oluşturmaktadır. Öğrencilere, Kişisel Bilgi Formu, Beden Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği ve Akademik Motivasyon Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde normallik sınamasına göre, Parametrik testlerden bağımsız gruplarda t testi ve One-Way ANOVA, Tam kare, Khi-Kare testleri kullanılmış, hata düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumlarıincelendiğinde; cinsiyet, sınıflar arası, yaşlar arası, boşzamanlarda egzersiz yapma durumu, kulüpte düzenli olarak spor yapma durumlarıarasında farklılıklar tespit edilmiştir. Akademik Motivasyonlarına ilişkin değerleri incelendiğinde; içsel puanlarının cinsiyet değişkeni, dışsal puanlarının boşzamanlarda egzersiz yapma değişkeni ve dışsal ve motivasyonsuzluk puanlarının kulüpte spor yapma değişkeni bakımından karşılaştırılmasında fark bulunmazken, sınıflar arası, yaşgruplarımotivasyonsuzluk puanlarının baba mesleği, hazırlık kurslarına gitme, içsel ve motivasyonsuzluk puanlarının boşzamanlarda spor ve egzersiz yapma, içsel puanlarının bir kulüpte spor yapma değişkenlerinin karşılaştırılmasıbakımından anlamlıderecede farklılık olduğu bulunmuştur. Akademik Motivasyonun alt boyutu olan Motivasyonsuzluk puanlarıile İçsel, Dışsal puanlar ve Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutum puanlarıincelenmişve anlamlıbir ilişki tespit edilmemiştir. Buna karşın Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarıile Akademik Motivasyonun alt boyutu olan Dışsal ve İçsel puanlarıarasında anlamlıbir ilişki tespit edilmiştir. Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum ve Akademik BaşarıMotivasyonlarının incelenmesi amacıile yapılan çalışma sonucunda, beden eğitimi dersine ilgisi ve tutumu fazla olan öğrencilerin akademik başarımotivasyonlarında artışolduğu belirlenmiştir. Buna bağlıolarak öğrencilerin akademik çalışmalarınıplanlamada, yürütmede ve ileri düzeyde hedeflerini belirlemede beden eğitimi dersine yönelik tutum ile akademik başarımotivasyonu arasındaki ilişkinin başarıyıetkilediği görülmektedir.

Kaynakça

  • Akdemir Ö. (2006) lköğretim Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumları ve Başarı Güdüsü. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir
  • Alparslan S.( 2008) Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sergilediği Öğretim Davranışlarına İlişkin Algıları Ve Öğrencilerin Bu Derse Karşı Geliştirdikleri Tutumları. Yüksek Lisans Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi, , Bolu, 87.
  • Alpar R. , ( 2001) Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara; 284.
  • Arslan C, Mendeş B. (2002)Orta dereceli okullarda beden eğitimi dersine yönelik öğrencilerin ilgi ve tutumlarının araştırılması (Elazığ Örneği). Ege Üniversitesi Performans Dergisi; 8: 1-2, 30-47.
  • Bandura A.( 1982) Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist,; 37(2): 122–47.
  • Bakker FC,( 1990 )Whiting HTA, Van der brug H. Sport Psychology: Concepts and Applications. NewYork, John Wiley and Sons
  • Butcher AC.( 1983) Foundations of Physical Education and Sport. London, The C.V. Mosby Company
  • Büyüköztürk S( 2004) Veri Analizi El Kitabı. Ankara, Pegem A Yayıncılık
  • Carter V, Good E. (1973 ) Dictionary of Education. 4nd ed, New York, McGraw Hill Book Company
  • Colangelo N, Davi GA.(1997) Handbook of Gifted Education. 2nd ed, Allyn and Bacon, MA, 408– 409.
  • Cox RH. (1990) Sport Psychology. Concepts and Applications, Second Edition, 10.
  • Cox AE, Williams L. Smith A.L.( 20089 ) Change in physical education motivation and physical activity behavior during middle school. USA, School of Kinesiology and Recreation, Illinois State University
  • Çetin S.(2006) Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Ankara, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18: 28-37.
  • Engür M.(2002) Elit Sporcularda Başarı Motivasyonunun Durumluluk Kaygı Düzeyleri Üzerine Etkisi. İzmir, Ege Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Güllü M, Güçlü M.(2008) Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Ankara, Gazi Üniversitesi, Doktora Tezi.
  • Hünük D. (2006) Ankara İli Merkez İlçelerindeki İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının Sınıf Düzeyi, Öğrenci Cinsiyeti, Öğretmen Cinsiyeti ve Spora Aktif Katılımları Açısından Karşılaştırılması. Ankara, Hacettepe Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • İnceoğlu M.( 2004) Tutum, Algı, İletişim. Ankara, Kesit Tanıtım Ltd. Şti, 19.
  • Kangalgil M, Hünük D, Demirhan G. ( 2004) Spor yapan ve yapmayan öğrencilerin beden eğitimine ilişkin tutumları. (Sözel Bildiri) 10. Ichper.Sd ve 8.Uluslararası Spor Bilimleri KongresiKemer/ANTALYA.
  • Keskin G, Sezgin B.( 2009 )Bir grup ergende akademik başarı durumuna etki eden etmenlerin belirlenmesi, Elazığ, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10).
  • Koca C, Aşçı FH.( 2002) Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimine yönelik tutumları ve atletik yeterlik düzeyleri. 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi: 27-29 Ekim Antalya.
  • Peker M, Mirasyedioğlu Ş.(2003) Ortaöğretim öğrencilerinin matematik ve fen dersine yönelik tutumları ve başarı arasındaki ilişki. Denizli, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2-14/ 157- 166.
  • Ryan RM, Frederick CM, Lepes D, Rubio N, Sheldon K.M. (1997) Intrinsic motivation and exercise adherence. International Journal of Sport Psychology, 28: 335-354.
  • Silverman S, Subramaniam PR.( 1999) Student attitude toward physical education and physical activity: a review of measurement ıssues and outcomes. Journal of Teaching in Physical Education. 19(1).
  • Silverman S. & Scrabis KA.( 2004) A Review of research on ınstructional theory in physical education International Journal of Physical Education, 41, (1): 4-12.
  • Smoll FL, Schutz RW.( 1980) Children attitudes toward physical activity. A Longitudinal Analysis Journal of Sport Psychology. 2: 137–147.
  • Şirin FE, Çağlayan HS, Çetin MÇ, İnce A. (2008) Spor yapan lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi. Niğde, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2).
  • Şişko M, Demirhan G. (2002) İlköğretim okulları ve liselerde öğrenim gören kız ve erkek öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23: 205–210.
  • Şen Aİ, Koca SA. (2005) Orta öğretim öğrencilerinin matematik ve fen dersine yönelik tutumları ve nedenleri. Eğitim Araştırmaları. 18: 236–252.
  • Tavşancıl E. (2002) Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel yayınları, Ankara, 224.
  • Tekin H. ( 2400) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. 17. Baskı, Ankara, Yargı Yayınevi; 45.
  • Vallerand RJ, Pelletier LG, Blais MR, Briere NM, Senecal C, Valleres EF.( 1992) The academic motivation scale: a measure of ıntrinsic, extrinsic and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52.
  • Wersch AV, Trew K, Turner I. (1992) Post-primary school pupils ınterests in physical education, age and gender differences. British Journal of Educational Psychology, 62: 56–72.
  • Wuest AD, Bucher CA,( 1999) Foundations of Physical Education and Sport, McGraw- Hill, Boston, 43–45.
  • Yavuz, B. (2004) The relationship between the attitudes of prospective teachers of English towards English and towards being a teacher. İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi
  • Yılmaz E. (2007) Ortaöğretimde İngilizce Derslerinde Öğrenci Başarısında Motivasyonun Rolü: Bartın İli Örneği. Zonguldak, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 39.

The Attitudes of The Students in Secondary Education to Physical Education Lesson and The Investigation of Their Success Motivations Konya Anatolian High School Sample

Yıl 2010, Sayı: 24, 1 - 10, 01.08.2010

Öz

Being the supplementary and indispensable part of general education, physical education is also the education of personality. Physical education takes an important role in the formation of general education by making the society have a healthy structure in physical, psychological, mental and social ways. The importance of physical education in general education is clear. Therefore, developing positive attitude to physical activity has been the aim of physical education lesson programs. The attitude is often pronounced concept in street, media, education, academic studies and many sections. That so much pronounced concept “the attitude” has been investigated as the research subject by many scientists and still being investigated. Person has experienced many periods since he was born. The puberty is one of these periods. The puberty may be considered as the transitional period between childhood and adulthood. The importance of adolescent’s having different behaviors and features, success, motivation, psychological situation, and personality that he creates via environment or is still searching is great. The sample of the research consisted of 299 people in all, from 9, 10 and 11 the classes of Anatolian High school in Konya during 2008-2009 teaching year. In order to determine the attitudes of the students participated in the research to physical education, Physical education lesson attitude scale, via which validity and reliability studies were done, was used Tavşancıl 2002, Tekin 2004, Çetin 2006 .In order to determine academic motivation levels of the students participated in the research ,Academic motivation scale aims , via which validity and reliability studies were done, was used Vallerand and friends, 1992 . Academic motivation scale consists of three sub dimensions. First sub-dimension is called intrinsic motivation. The items collected under this factor commonly include individuals’ going into action without any extrinsic effect in starting a job and doing it. The second factor is called extrinsic motivation. The items collected under this factor commonly include individuals’ many several behaviors conducted since they are tools for a final aim , not for doing the behavior itself in starting a job and doing it. The third factor is called a motivation. The items collected under this factor commonly include individuals’ not are being motivated both intrinsically and extrinsically in starting a job and doing it. When the individuals don’t perceive the relation between their actions and the results, a motivation is discussed. Büyüköztürk 2004 . The evaluation of the research data was made using t–test, One-Way ANOVA, Full-Square and Chi-Square tests for the groups independent from parametric tests due to normality tests. The error level for this study was taken as 0.05. When the attitudes of the secondary education students attended to the research to the physical education lesson were examined, However, statistically significant differences were observed in terms of their sex, class levels, ages, the condition of making exercise in their spare times and making regular sports in a sports club P0,05 . On the other hand, the comparison of Academic Motivation scores of the students with their classes and age groups; the comparison of a motivation scores with the father’s job and preparatory course being take; the comparison of intrinsic and a motivation scores with making sports and exercise; and the comparison of intrinsic scores with making sports in a sports club were determined to be significantly different P0,05 . However, a significant relationship was obtained between the attitudes of the students to the physical education lesson and the sub-dimensions of academic motivation i.e. extrinsic and intrinsic scores P

Kaynakça

  • Akdemir Ö. (2006) lköğretim Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumları ve Başarı Güdüsü. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir
  • Alparslan S.( 2008) Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sergilediği Öğretim Davranışlarına İlişkin Algıları Ve Öğrencilerin Bu Derse Karşı Geliştirdikleri Tutumları. Yüksek Lisans Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi, , Bolu, 87.
  • Alpar R. , ( 2001) Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara; 284.
  • Arslan C, Mendeş B. (2002)Orta dereceli okullarda beden eğitimi dersine yönelik öğrencilerin ilgi ve tutumlarının araştırılması (Elazığ Örneği). Ege Üniversitesi Performans Dergisi; 8: 1-2, 30-47.
  • Bandura A.( 1982) Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist,; 37(2): 122–47.
  • Bakker FC,( 1990 )Whiting HTA, Van der brug H. Sport Psychology: Concepts and Applications. NewYork, John Wiley and Sons
  • Butcher AC.( 1983) Foundations of Physical Education and Sport. London, The C.V. Mosby Company
  • Büyüköztürk S( 2004) Veri Analizi El Kitabı. Ankara, Pegem A Yayıncılık
  • Carter V, Good E. (1973 ) Dictionary of Education. 4nd ed, New York, McGraw Hill Book Company
  • Colangelo N, Davi GA.(1997) Handbook of Gifted Education. 2nd ed, Allyn and Bacon, MA, 408– 409.
  • Cox RH. (1990) Sport Psychology. Concepts and Applications, Second Edition, 10.
  • Cox AE, Williams L. Smith A.L.( 20089 ) Change in physical education motivation and physical activity behavior during middle school. USA, School of Kinesiology and Recreation, Illinois State University
  • Çetin S.(2006) Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Ankara, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18: 28-37.
  • Engür M.(2002) Elit Sporcularda Başarı Motivasyonunun Durumluluk Kaygı Düzeyleri Üzerine Etkisi. İzmir, Ege Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Güllü M, Güçlü M.(2008) Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Ankara, Gazi Üniversitesi, Doktora Tezi.
  • Hünük D. (2006) Ankara İli Merkez İlçelerindeki İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının Sınıf Düzeyi, Öğrenci Cinsiyeti, Öğretmen Cinsiyeti ve Spora Aktif Katılımları Açısından Karşılaştırılması. Ankara, Hacettepe Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • İnceoğlu M.( 2004) Tutum, Algı, İletişim. Ankara, Kesit Tanıtım Ltd. Şti, 19.
  • Kangalgil M, Hünük D, Demirhan G. ( 2004) Spor yapan ve yapmayan öğrencilerin beden eğitimine ilişkin tutumları. (Sözel Bildiri) 10. Ichper.Sd ve 8.Uluslararası Spor Bilimleri KongresiKemer/ANTALYA.
  • Keskin G, Sezgin B.( 2009 )Bir grup ergende akademik başarı durumuna etki eden etmenlerin belirlenmesi, Elazığ, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10).
  • Koca C, Aşçı FH.( 2002) Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimine yönelik tutumları ve atletik yeterlik düzeyleri. 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi: 27-29 Ekim Antalya.
  • Peker M, Mirasyedioğlu Ş.(2003) Ortaöğretim öğrencilerinin matematik ve fen dersine yönelik tutumları ve başarı arasındaki ilişki. Denizli, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2-14/ 157- 166.
  • Ryan RM, Frederick CM, Lepes D, Rubio N, Sheldon K.M. (1997) Intrinsic motivation and exercise adherence. International Journal of Sport Psychology, 28: 335-354.
  • Silverman S, Subramaniam PR.( 1999) Student attitude toward physical education and physical activity: a review of measurement ıssues and outcomes. Journal of Teaching in Physical Education. 19(1).
  • Silverman S. & Scrabis KA.( 2004) A Review of research on ınstructional theory in physical education International Journal of Physical Education, 41, (1): 4-12.
  • Smoll FL, Schutz RW.( 1980) Children attitudes toward physical activity. A Longitudinal Analysis Journal of Sport Psychology. 2: 137–147.
  • Şirin FE, Çağlayan HS, Çetin MÇ, İnce A. (2008) Spor yapan lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi. Niğde, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2).
  • Şişko M, Demirhan G. (2002) İlköğretim okulları ve liselerde öğrenim gören kız ve erkek öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23: 205–210.
  • Şen Aİ, Koca SA. (2005) Orta öğretim öğrencilerinin matematik ve fen dersine yönelik tutumları ve nedenleri. Eğitim Araştırmaları. 18: 236–252.
  • Tavşancıl E. (2002) Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel yayınları, Ankara, 224.
  • Tekin H. ( 2400) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. 17. Baskı, Ankara, Yargı Yayınevi; 45.
  • Vallerand RJ, Pelletier LG, Blais MR, Briere NM, Senecal C, Valleres EF.( 1992) The academic motivation scale: a measure of ıntrinsic, extrinsic and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52.
  • Wersch AV, Trew K, Turner I. (1992) Post-primary school pupils ınterests in physical education, age and gender differences. British Journal of Educational Psychology, 62: 56–72.
  • Wuest AD, Bucher CA,( 1999) Foundations of Physical Education and Sport, McGraw- Hill, Boston, 43–45.
  • Yavuz, B. (2004) The relationship between the attitudes of prospective teachers of English towards English and towards being a teacher. İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi
  • Yılmaz E. (2007) Ortaöğretimde İngilizce Derslerinde Öğrenci Başarısında Motivasyonun Rolü: Bartın İli Örneği. Zonguldak, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 39.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehibe Akandere Bu kişi benim

Nur Tuba Özyalvaç Bu kişi benim

Savaş Duman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Akandere, M., Özyalvaç, N. T., & Duman, S. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumları İle Akademik Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi Konya Anadolu Lisesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(24), 1-10.


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.