Bu çalışmada, sigara içen ve sigara bırakma girişiminde bulunarak Selçuk Üniversitesi Selçuklu Tıp Fakültesi Hastanesi Aile Hekimliği bünyesinde faaliyet gösteren sigara bıraktırma polikliniğine başvuran kişilerin bu girişimlerinde T.C. Sağlık Bakanlığıtarafından yürütülen ‘Dumansız Hava Sahası’ kampanyasının kampanya kapsamındaki sigara karşıtıçeşitli reklamlar, kapalıalanlarda sigara içme yasağı, sigara bıraktırma polikliniklerinin çalışmalarıvb. rolü sorgulanmıştır. İnsan ve toplum sağlığıüzerinde önemli düzeyde olumsuz etkileri bulunan sigara içiciliğinin sonlandırılmasıdüşüncesinde hangi faktörlerin ne düzeyde etkili olduğunun bilinmesinin bu sorunun çözümüne katkısağlayacağıdüşüncesi bu çalışmanın hareket noktasınıoluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, sigara bırakma girişiminde bulunan kişilerin bu girişimlerinde T.C. Sağlık Bakanlığıtarafından yürütülen Dumansız Hava Sahasıkampanyasının etkinliğini sorgulamak ve sigara bırakma girişiminde etkili olan faktörlerin neler olduğunu ortaya koymaktır. Çalışmanın yöntemi kesitsel araştırma yöntemidir. Anket tekniğiyle verilerin toplandığıaraştırmada Selçuk Üniversitesi Selçuklu Tıp Fakültesi Hastanesi Aile Hekimliği bünyesinde faaliyet gösteren sigara bıraktırma merkezine gelen hastaların 206 hasta sigara karşıtıkampanyayıhatırlama düzeyleri, sigara içme davranışına yönelik tutumlarıve sigara bırakma girişimlerinde rol oynayan kampanya faktörlerinin etkinliği sorgulanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara gore, Dumansız Hava Sahasıkampanyasının katılımcılar tarafından hatırlanma düzeyinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcılar, kampanyanın reklam mesajlarına en fazla hangi mecrada maruz kaldığısorulduğunda çoğunlukla televizyon mecrasında maruz kaldıklarınıbelirtmişlerdir. Katılımcıların sigara içme davranışına yönelik ifadelerinin olumsuz olduğu görülmüştür. Katılımcılar, sigara içmenin sağlığa zararlıolduğunu düşünmekte ve sigara içme davranışlarında aile, arkadaşvb. çevresel faktörlerin etkili olduğunu belirtmektedir Çalışmada sigara bırakma girişiminde bulunarak Selçuk Üniversitesi Selçuklu Tıp Fakültesi Hastanesi Sigara Bıraktırma Polikliniği’ne başvuran hastaların sigara bırakma girişimlerinde iki faktörün etkili olduğu tesbit edilmiştir. Bu faktörler: ‘’kampanya faktörü’’ ve ‘’çevre - sağlık faktörü’’dür. Katılımcıların sigara bırakma girişimlerinde en etkili faktör olduğu ortaya konulan kampanya faktörü reklamlar, televizyon programları, kapalıalanlarda sigara içme yasağıve sigara bıraktırma polikliniğinin çalışmalarıgibi bütünsel uygulamalarıiçermektedir.
In the study, the role of the “Smoke-free Air Space” campaign advertisements, hotlines, the ban on smoking in enclosed spaces, polyclinics for quitting smoking, etc. conducted by the Ministry of Health in quitting smoking was questions. In the idea of terminating cigarette smoking, which has significant adverse effects on individual and social health, knowing which factors are effective to what extent will contribute to solving this problem. The purpose of this study is to reveal the factors effective in the attempt to quit smoking and to question the effectiveness of the Smoke-free Air Space Campaign, conducted by the Ministry of Health, on these attempts made by the patients to quit smoking. The method used in the study is cross-sectional research; in the study in which the data were collected through survey method, the exposure of the patients 206 patients that visited the centers of having cigarette smoking quit, which operate within Family Medicine of Medical Faculty Hospital at the Selcuk University, to the campaign against smoking, their level of recollection, their attitudes, and the role of campaign factors in their attempts to quit smoking were questioned. The rate of the participants that recalled the Smoke-free Air Space Campaign was high. They were exposed to the campaign ads most through television. The participants expressed their negative feelings about smoking when asked what they thought about smoking. They said that smoking is dangerous for health and stated that some external factors such as family, friends etc. are effective in smoking. Two factors were found to have been effective in the attempts to quit smoking; these are “the campaign factor” and “the environment-health factor”. The campaign factor, which was found to have been the more effective one, covers such factors as ads, TV programs, the prohibition of smoking in enclosed spaces, the efforts in cigarette-quitting clinics as a whole
Anti-smoking campaign advertising health communication The type of study: Research
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 31 |