Günümüz rekabet ortamında işletmelerin varlıklarını sürdürmeleri oldukça güçleşmiştir. Örgütlerin hayatta kalabilmeleri ve sürdürülebilir rekabet avantajı sağlayabilmeleri için çalışan unsuruna verilen önem giderek artmaktadır. Çünkü işletmelerin taklit edilemeyen tek unsuru çalışanlarıdır. Bu nedenle çalışanların kurumuyla olan ilişkisi, kurumuna karşı göstermiş olduğu tavırlar daha fazla araştırma konusu yapılmaya başlanmıştır. Bu çalışmada örgütsel sinizm ve örgütsel bağlılık kavramları üzerinde durularak bunların birbiri ile olan ilişkisi incelenmeye çalışılacaktır. Örgütsel sinizm iş görenin çalışmış olduğu örgüte karşı negatif tutum sergilemesidir. Bireylerin örgütlerine karşı kızgınlık, inançsızlık, güvensizlik gibi duygular beslemeleri, negatif tutumlar, davranışlar sergilemeleri olarak ifade edilmektedir. Bu şekilde sinik duygu ve davranışlar içine giren iş görenler işletmelerin verimliliklerini önemli ölçüde etkileyecek, özellikle hizmet işletmelerinde müşterileri kaybetme gibi istenmeyen durumlarla karşı karşıya kalınabilecektir. Bu çalışmada örgütsel sinizm bilişsel, duyuşsal ve davranışsal olmak üzere üç alt boyutta incelenmiştir. Örgütsel bağlılık ise iş görenin örgütün amaçlarına sıkı sıkıya bağlı olması, iş yerinde kalmak için çaba göstermesi, örgütü ile özdeşleşmesi gibi durumları ifade eden psikolojik bir durumdur. Örgütsel bağlılık duygusal bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık olmak üzere üç alt boyuttan oluşmaktadır. Rekabet arttıkça çalışanları elde tutmak giderek zorlaşmakta ve iş gören devir hızları rekabetle birlikte yükselmektedir. Bu nedenlerle örgütsel bağlılık kavramı günden güne daha da önem kazanmaya başlamış, işverenler çalışanlarını elde tutmak için çeşitli yollar aramak zorunda kalmışlardır. Bu çalışmanın amacı örgütsel sinizm ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Çalışma sonucunda elde edilecek bulguların alandaki eksikliğin giderilmesine katkı sağlayacağı, yazına ve pratik uygulamaya yönelik yararlı fikirler sunacağı düşünülmektedir. Çalışma ampirik bir araştırma niteliğindedir. Araştırmamızda veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmıştır. Araştırma bir kamu bankasının Konya şubelerinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda örgütsel sinizm ve örgütsel bağlılık davranışı arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu ortaya koyulmuştur. Çalışanların sinizm tutumları arttıkça örgütsel bağlılıkları azalmakta, örgütsel bağlılık düzeyleri arttıkça örgütsel sinizm düzeyleri azalmaktadır.
In the competitive environment, it is difficult for the companies to maintain their existences. For providing sustainable competitive advantage and for surviving, the importance given to employee is gradually increases because the only element which cannot be imitated is the employees. Therefore, the relationship between the employees and the company, the attitudes of the employees against the institution, starts to become research topic much more. In this study, their relation with each other shall be studies by focusing on the organizational cynism and organizational commitment concepts. The organizational cynism is the negative attitude of the employee against the organization which he/she works. It is expressed as the feelings of the individuals to the organizations like anger, disbelief, distrust, negative attitudes and behaviors. The employees who work with this cynic feelings and behaviors shall affect the productivity of the companies in considerable extent and some undesired attitudes like losing the customer particularly in service companies, shall be confronted. In this study, the organizational cynism is examined in three subsimensions as cognitive, affective and behavioral. The organizational commitment is a psychological status which expresses the situations like loyalty of the employee to the objects of the organization, to show effort for working in the organization and identification with the organization. The organizational commitment forms of three sub-dimensions like emotional loyalty, continuity loyalty and normative loyalty. The organizations have problem in keeping their employees when the competition increases and the turnover rates of the employees increase together with the competition. Therefore, the organizational commitment concept starts to gain importance day by day and the organizations try to find various methods for keeping their employees. The purpose of this study is to demonstrate the relation between the organizational cynism and organizational commitment. It is though that the findings which shall be obtained as the result of the study, shall make contribution to recover the deficiencies, to provide beneficial ideas to the literature and practice. The study is in empiric qualification. The questionnaire method is used as the data collection. The research is made in Konya branches of a public bank. The data is analyzed with SPSS packaged software. As the result of the research, it is presented that there is a negatively meaningful relation occurs between the organizational cynism and organizational commitment behavior. The cynism attitude of the employees increases as their organizational commitment decreases and their organizational commitment level increases as their organizational cynism level decreases
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 35 |