Sivil toplum, kanuni düzenlemeler çerçevesinde gönüllülük esasına dayalı olarak, kendi kaynaklarına sahip, devletten özerk ve devlet ile toplum arasında örgütlü bir yapılanma olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmada sivil toplumun maliye politikaları üzerindeki rolü tartışılacaktır. Sivil toplumun batılı kökenlerine değinilmeyecek, Türkiye tarihi ve günümüz Türkiye’si çerçevesinde sivil toplum ve maliye politikalarına etkisi incelenecektir.Çalışmada, sivil toplumun kavramsal çerçevesi çizilmiş, Türkiye tarihindeki sivil toplum yapılanmaları incelenmiş ve sivil toplumun maliye politikaları üzerindeki etkisi irdelenmiştir. Maliye politikaları 20. yüzyılda ortaya çıkmış gibi görünse de, geçmişte de günümüzdeki kadar karmaşık olmamak üzere, maliye politikalarının varlığından söz edilmiştir. Özellikle Osmanlı tarihi açısından sivil toplum yapılanmalarının maliye politikalarına olumlu etkilerinden bahsedilmiş ve günümüzde finansman sorunu yaşayan modern devlet maliyelerinin, bu sorunu çözme adına Osmanlı sivil toplum yapılanmasından esinlenebileceği belirtilmiştir.Günümüzde, Türkiye’de sivil toplum yapılanmalarının maliye politikaları üzerinde ciddi etkileri olduğu görülmektedir. Sivil toplum yapılanmaları siyasi iktidarı etkilemek için çeşitli yollara başvurabilmektedirler. Kamuda çalışan personelleri temsil eden sendikaların zam görüşmelerinde hükümet üzerinde ciddi etkileri olabilmekte ve enflasyon oranlarının çok üzerinde zam alabilmektedirler. TOBB, TÜSİAD gibi iktisadi sivil toplum kuruluşları çeşitli yöntemlerle maliye politikaları üzerinde doğrudan etki sahibi olabilmektedirler. Siyasilerin geldikleri toplum kesimleri birer sivil toplum yapılanması olarak kendi aralarından çıkan siyasileri etkileyerek maliye politikalarını etkileyebilmektedirler. Son olarak, dolaylı sivil toplum olarak bilinen ve geniş halk kitlelerini kapsayan sivil toplum yapılanmalarının da son dönemde maliye politikalarında etkili oldukları müşahede edilmiştir. Yönetişim kavramının ortaya çıkışı sivil toplumun devlet politikaları üzerindeki etkisini artırmıştır. Yönetişim kavramı çerçevesinde, devlet politikalarının belirlenmesinde, kamu sektörü-özel sektör- sivil toplum eşit görülebilmektedir. Ancak maliye politikaları açısından kamu sektörünü –yani siyasileri- ön plana çıkarmak gerekmektedir. Zira toplumun yalnızca belli bir kesimini temsil eden sivil toplum yapılanmaları maliye politikaları üzerinde çok etkili olursa, sivil toplumun temsil ettiği kesime rant kayması kaçınılmaz olur. Ayrıca sivil toplum yapılanmalarının toplumun tamamına karşı sorumlu olmadığı unutulmamalıdır. Bu sebeple maliye politikalarının belirlenmesinde toplumun tamamına karşı sorumluluğu olan siyasilerin ön planda olması gerekir.
Civil society is within the framework of legal regulations, on a voluntary basis, their own resources, autonomous from the state and between state and society, defined as an organized structure. This study will discuss the role of civil society in fiscal policy. Civil society will not be called to the western origin, the effect of non-governmental and fiscal policies will be examined in the framework of Turkey's history and today's Turkey. In this study, drawn conceptual framework of the civil society, çivil society structure has been studied in Turkish history, and the impact on civil society in fiscal policy are discussed. Although fiscal policy emerged in the 20th century, but not as complex as in the today, fiscal policy exist in the past. Especially in terms of Ottoman history, It is mentioned the positive impact of civil society structuring on fiscal policy and state finances which is faced with the problem of financing today suggested to be inspired by the Ottoman civil society organization. Today, it is seen civil society structuring are serious impact on financial policies in Turkey. Civil society can resorted to various means to influence the political power structures. The union representing public employees serious impact on the government at the time of negotiation and may be able to take a lot of time on inflation. TOBB, TÜSİAD economic civil society organizations are able to have such a direct impact on fiscal policy in various ways. Politicians come to their communities as part of a civil society organization can affect its fiscal policy by influencing the politicians among them. Finally, it is known as indirect civil society and the public at large, including the structuring of civil society have also been observed to be effective at the end of the fiscal period. The emergence of the concept of governance has increased the impact of government policies on civil society. Within the framework of the concept of governance, in determining the state policy, public sector-private sector-civil society can be considered equal. However, the public sector in terms of fiscal policy must remove foreground. Because of the profound effect on society if only represent a certain segment of civil society structures that fiscal policies, annuity cutting shifts represent civil society is inevitable. It also should be noted that civil society structuring is not responsible to the whole society. This is why the determination of fiscal policy must be at the forefront of political responsibility with society as a whole
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 39 |