In the research, it is aimed to determine whether the voice of the employee has a mediating role in the effect of leader-member interaction on innovative employee behavior. Employees of 231 companies operating in the machinery manufacturing industry in the province of Karaman were selected as the sample. A face-to-face questionnaire was applied to the relevant sample. As a data collection tool in the research; leader-member interaction scale, innovative employee behavior scale and voice scale were used. The data obtained as a result of the research were analyzed through the SPSS 26 program, and firstly, descriptive statistics were given according to the distribution according to demographic variables and scale scores. The values of kurtosis and skewness were checked for the normality of the scale scores. The purpose of doing this is to determine whether the data is normally distributed. According to the analysis, the distribution of the data was normal. Pearson correlation method was used to determine the relationship between scale sub-dimensions. Then, hierarchical regression method was applied for the mediation findings. According to the results of the research, significant and positive relationships were determined between all the variables of the study. Accordingly, leader-member interaction affects innovative employee behaviors. The voice of the employee plays a mediating role in this effect. In other words, according to the results of the research, the voice of the employee has a mediating role in the effect of leader-member interaction on innovative employee behavior.
Leader-Member Exchange Innovative Employee Behavior Employee Voice
Araştırmada lider-üye etkileşiminin yenilikçi işgören davranışı üzerindeki etkisinde çalışan sesinin aracı rolünün olup olmadığının tespiti amaçlanmıştır. Karaman ilinde faaliyet gösteren makine imalat sanayi sektöründe faaliyet gösteren 231 firma çalışanı örneklem olarak seçilmiştir. İlgili örnekleme yüz yüze anket uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; lider-üye etkileşim ölçeği, yenilikçi işgören davranışı ölçeği ve ses ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS 26 programı aracılığıyla analize tabi tutulmuş, ilk olarak, demografik değişkenlere göre dağılım ile ölçek puanlarına göre tanımlayıcı istatistikler verilmiştir. Ölçek puanlarının normalliği için basıklık ve çarpıklık değerine bakılmıştır. Bunu yapmadaki amaç, verilerin normal dağılıp, dağılmadığını tespit etmektir. Yapılan analize göre verilerin dağılımı normal çıkmıştır. Ölçek alt boyutları arasındaki ilişkinin tespiti için, Pearson korelasyon yöntemi kullanılmıştır. Ardından aracılık bulgularına yönelik hiyerarşik regresyon yöntemi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre çalışmanın bütün değişkenleri arasında anlamlı ve pozitif yönlü ilişkiler tespit edilmiştir. Buna göre lider-üye etkileşimi, yenilikçi işgören davranışlarını etkilemektedir. Bu etkide çalışan sesinin aracılık rolü söz konusudur. Yani araştırma sonuçlarına göre lider-üye etkileşiminin yenilikçi işgören davranışı üzerindeki etkisinde çalışan sesinin aracı rolü söz konusudur.
Lider-Üye Etkileşimi Yenilikçi İşgören Davranışı Çalışan Sesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Liderlik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 52 |