BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUK GELİŞİMİ BÖLÜMÜ 2. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “MÜDÜR” KAVRAMINA İLİŞKİN METAFOR ALGILARI

Yıl 2015, Sayı: 5, 28 - 48, 17.05.2016

Öz

Bu çalışmada, okulöncesi okullarında staj uygulamalarına devam eden çocuk gelişimi bölümü 2. Sınıf öğrencilerini “müdür” kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar yoluyla irdelenmeye çalışılmıştır. Bu amaç çerçevesinde 2013-2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Siirt Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Çocuk Gelişimi bölümü 2. Sınıflarında okuyan ve staj uygulamalarına katılan öğrencilerden 80 öğrenciye “Okul Müdürü…………………gibidir. Çünkü ………………….” Cümlelerini tamamlamaları istenmiştir.  Nitel olarak gerçekleştirilen bu araştırma “olgu bilim” modeline göre yapılmıştır. Elde edilen verilerin nitel analizinden, çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin “müdür” kavramına ilişkin 46 farklı metafor oluşturdukları tespit edilmiştir. Üretilen metaforlar kategorik olarak 13 başlık altında sınıflandırılmıştır. En fazla metafor üretilen kategoriler sırasıyla “olumsuzluk unsuru olma” ve “etkisiz bir unsur olma” kategorileri iken en az metafor üretilen kategoriler “yönlendirici/Yol gösterici olma” ve “Mekanik bir varlık olma” kategorileri olarak tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre staj uygulamalarına giden çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin genel olarak olumsuz bir müdür algısına sahip olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akan, D., Yalçın, S., & Yıldırım, İ. (2014). "Okul Müdürü"Kavramına İlişkin Öğretmenlerin Metaforik Algıları. Ilkogretim Online, 13(1).
  • Akın Kösterelioğlu, M. (2014). Öğretmen Adaylarının Okul Yöneticisi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Zeitschriftfürdie Welt der Türken/Journal of World of Turks, 6(3), 115-133.
  • Altun, S. A.,& Apaydın, Ç. (2013). Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının “Eğitim” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(3), 329-354.
  • Aslan, S. (2013). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin “Öğretmen” Kavramı İle İlgili Algılarının Metaforik İncelenmesi (Metaphoric Examination Of Perception Of Teachers Working In Multigrade Classrooms About “Teacher” Concept). Turkish StudiesInternational Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic, 8(6), 43-59. ISSN: 1308-2140, ANKARA TURKEY www.turkishstudies.net.
  • Aydın, İ. S.,& Pehlivan, A. (2010). Türkçe Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Ve “Öğrenci” Kavramlarına İlişkin Kullandıkları Metaforlar. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 5/3 Summer 2010, ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY www.turkishstudies.net.
  • Baştan, A., Tetik, İ., &Kasımay, C. (2014). Okul Müdürlerinin “Müdür” Algılarının İncelenmesi. 9. Ulusal Eğitim Yönetim Kongresi, 14
  • Ben-Peretz, M.,Mendelson, N. & Kron, F. W. (2003). How Teachers İn Different Educational Context View Their Roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-290.
  • Browne-Ferrigno, T. (2003). Becoming a principal: Role Conception, İnitial Socialization, Role-İdentity Transformation, Purposeful Engagement. Educational Administration Quarterly, 39 (4), 468-503.
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, Öğretmen Ve Yöneticilerin Müdür Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3-13.
  • Çakmak, Ö.Ç., Neslitürk, S., & Asar, H. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin “Veli” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014(18).
  • Demirbaş, E. A. (2015). Çocuk Gelişimi Bölümü Üniversite Öğrencilerinin “Çocuk” Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Journal of Research in Education and Teaching, Şubat 2015 Cilt:4 Sayı: 1 Makale No: 28 ISSN: 2146-9199.
  • Dönmez, Ö. (2008). Türk Eğitim Sisteminde Kullanılan Yönetici Metaforları (Kayseri İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi.
  • Eraslan Çapan, B.,(2010). Öğretmen Adaylarının Üstün Yetenekli Öğrencilere ilişkin Metaforik Algıları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal of International Social Research Volume: 3 Issue: 12 Summer 2010.
  • Fennel, H. A. (1996). An Exploration Of Principals’ Metaphors For Leaders and Power. http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/
  • Inbar, D. E. (1996). The Free Educational Prison: Metaphors And İmages. Educational research, 38(1), 77-92.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Kavramına Yükledikleri Metaforlar, Eğitim ve Bilim Dergisi,38(169).
  • Kıldan, A. O., Ahi, B., & Uluman, M. (2012). Öğretmen Adaylarının Mecazlar Yoluyla Çocuk Kavramına Bakış Açıları (Boylamsal Bir Çalışma). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1).
  • Kuyucu, Y., Şahin, M., & Kapıcıoğlu, O. (2013). Okul Öncesi Öğretmenlerinin “Çocuk” Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Cilt:2 Sayı:2 Makale No:05
  • Lakoff, G.,& Johnson, M. (1980). The Metaphorical Structure Of The Human Conceptual System. Cognitive Science, 4(2), 195-208. http://www.fflch.usp.br/df/opessoa/Lakoff-Johnson-MetaphoricalStructure.pdf
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (2005). Metaforlar Hayat, Anlam ve Dil. (Çev: G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Lum, B. J. (1997). Student Mentality: Intentionalist Perspectives About The Principal. Journal of Educational Administration, 35 (3), 210-218.
  • Miles, M. B.,&Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source book. London, United States of America: SAGE.
  • Monroe, C. E. (2003). An Analysis Of Principal ship Metaphors At The Beginning Of The New Mil¬Lennium. (Unpublished Master Thesis). Faculty of the Graduate School, The University of North Carolina, Greensboro.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen Adaylarının Okul, Okul Yönetimi ve Türk Eğitim Sistemine Yönelik Metaforik Algıları [doi: 10.14527/kuey.2014.014]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(3), 327-358.
  • Pantina, P. A. (1991). Metaphor And The High School Principalship. (Unpublished doctorate thesis). Hofstra University, New York.
  • Pektaş, M.,& Kıldan, A. O. (2009). Farklı Branşlardaki Öğretmen Adaylarının “Öğretmen” Kavramı İle İlgili Geliştirdikleri Metaforların Karşılaştırılması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 271-287.
  • Pesen, A.,Demir, Z., Özçelik, M., (2015). “Ebeveynlerin “Çocuk” Kavramına Yükledikleri Metaforlar, 10. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, 7-9 Mayıs Gaziantep, 300-302.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Sayı 55, S. 459-496.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2)
  • Saban, A. Koçbeker, B.N. & Saban, A. (2006). Öğretme Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2): 461-522.
  • Şahin, D.,& Tüzel, E. (2014). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Okul Yöneticilerine İlişkin Metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014(17).
  • TDK. (2015). http://www.tdk.gov.tr adresinden erişildi.
  • Yalçın, M. &Erginer, A. (2012). İlköğretim Okullarında Okul Müdürüne İlişkin Metaforik Algılar. Journal Of Teacher Education and Educators. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi. 1 (2), 229-256. http://www.jtee.org/document/issue2/4mak.pdf.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zembat, R.,Tunçeli, H. İ., & Akşin, E. (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının "Okul Yöneticisi"Kavramına İlişkin Algılarına Yönelik Metafor Çalışması. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, Volume 1.

2nd GRADE DEPARTMENT OF CHILD DEVELOPMENT STUDENTS' METAPHOR PERCEPTIONS IN RELATION TO THE CONCEPT OF "PRINCIPAL"

Yıl 2015, Sayı: 5, 28 - 48, 17.05.2016

Öz

In this study, perceptions of the students at 2nd grade department of child development who did internship in preschools about the concept of “principal” were tried to be examined via metaphors. Within the framework of this objective, of the students who were at the 2nd class of Siirt University Vocational School Child Development department and did internship in the spring semester of 2013-2014 academic year, 80 students were asked to complete the sentence “Principal is like …………………., because …………”. Carried out as a qualitative research, this study was done according to “phenomenologic” model. On the basis of the qualitative analysis of the data obtained, it was determined that students at the child development department created 46 different metaphors in relation to the concept of “principal”. The created metaphors were categorically classified under 13 headings. While the categories with the maximum metaphors were respectively as “beingthe element of negativity” and “being an ineffective element”, the categories with the fewest metaphors were identified as “being a guide/ advisor” and “ a mechanicalbeing”. According to the research results, it was determined that the students at the child development department who did internship generally had a negative perception of “principal”.

Kaynakça

  • Akan, D., Yalçın, S., & Yıldırım, İ. (2014). "Okul Müdürü"Kavramına İlişkin Öğretmenlerin Metaforik Algıları. Ilkogretim Online, 13(1).
  • Akın Kösterelioğlu, M. (2014). Öğretmen Adaylarının Okul Yöneticisi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Zeitschriftfürdie Welt der Türken/Journal of World of Turks, 6(3), 115-133.
  • Altun, S. A.,& Apaydın, Ç. (2013). Kız ve Erkek Öğretmen Adaylarının “Eğitim” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(3), 329-354.
  • Aslan, S. (2013). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin “Öğretmen” Kavramı İle İlgili Algılarının Metaforik İncelenmesi (Metaphoric Examination Of Perception Of Teachers Working In Multigrade Classrooms About “Teacher” Concept). Turkish StudiesInternational Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic, 8(6), 43-59. ISSN: 1308-2140, ANKARA TURKEY www.turkishstudies.net.
  • Aydın, İ. S.,& Pehlivan, A. (2010). Türkçe Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Ve “Öğrenci” Kavramlarına İlişkin Kullandıkları Metaforlar. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 5/3 Summer 2010, ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY www.turkishstudies.net.
  • Baştan, A., Tetik, İ., &Kasımay, C. (2014). Okul Müdürlerinin “Müdür” Algılarının İncelenmesi. 9. Ulusal Eğitim Yönetim Kongresi, 14
  • Ben-Peretz, M.,Mendelson, N. & Kron, F. W. (2003). How Teachers İn Different Educational Context View Their Roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-290.
  • Browne-Ferrigno, T. (2003). Becoming a principal: Role Conception, İnitial Socialization, Role-İdentity Transformation, Purposeful Engagement. Educational Administration Quarterly, 39 (4), 468-503.
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, Öğretmen Ve Yöneticilerin Müdür Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3-13.
  • Çakmak, Ö.Ç., Neslitürk, S., & Asar, H. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin “Veli” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014(18).
  • Demirbaş, E. A. (2015). Çocuk Gelişimi Bölümü Üniversite Öğrencilerinin “Çocuk” Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Journal of Research in Education and Teaching, Şubat 2015 Cilt:4 Sayı: 1 Makale No: 28 ISSN: 2146-9199.
  • Dönmez, Ö. (2008). Türk Eğitim Sisteminde Kullanılan Yönetici Metaforları (Kayseri İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi.
  • Eraslan Çapan, B.,(2010). Öğretmen Adaylarının Üstün Yetenekli Öğrencilere ilişkin Metaforik Algıları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal of International Social Research Volume: 3 Issue: 12 Summer 2010.
  • Fennel, H. A. (1996). An Exploration Of Principals’ Metaphors For Leaders and Power. http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/
  • Inbar, D. E. (1996). The Free Educational Prison: Metaphors And İmages. Educational research, 38(1), 77-92.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Kavramına Yükledikleri Metaforlar, Eğitim ve Bilim Dergisi,38(169).
  • Kıldan, A. O., Ahi, B., & Uluman, M. (2012). Öğretmen Adaylarının Mecazlar Yoluyla Çocuk Kavramına Bakış Açıları (Boylamsal Bir Çalışma). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1).
  • Kuyucu, Y., Şahin, M., & Kapıcıoğlu, O. (2013). Okul Öncesi Öğretmenlerinin “Çocuk” Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Cilt:2 Sayı:2 Makale No:05
  • Lakoff, G.,& Johnson, M. (1980). The Metaphorical Structure Of The Human Conceptual System. Cognitive Science, 4(2), 195-208. http://www.fflch.usp.br/df/opessoa/Lakoff-Johnson-MetaphoricalStructure.pdf
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (2005). Metaforlar Hayat, Anlam ve Dil. (Çev: G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Lum, B. J. (1997). Student Mentality: Intentionalist Perspectives About The Principal. Journal of Educational Administration, 35 (3), 210-218.
  • Miles, M. B.,&Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source book. London, United States of America: SAGE.
  • Monroe, C. E. (2003). An Analysis Of Principal ship Metaphors At The Beginning Of The New Mil¬Lennium. (Unpublished Master Thesis). Faculty of the Graduate School, The University of North Carolina, Greensboro.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen Adaylarının Okul, Okul Yönetimi ve Türk Eğitim Sistemine Yönelik Metaforik Algıları [doi: 10.14527/kuey.2014.014]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(3), 327-358.
  • Pantina, P. A. (1991). Metaphor And The High School Principalship. (Unpublished doctorate thesis). Hofstra University, New York.
  • Pektaş, M.,& Kıldan, A. O. (2009). Farklı Branşlardaki Öğretmen Adaylarının “Öğretmen” Kavramı İle İlgili Geliştirdikleri Metaforların Karşılaştırılması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 271-287.
  • Pesen, A.,Demir, Z., Özçelik, M., (2015). “Ebeveynlerin “Çocuk” Kavramına Yükledikleri Metaforlar, 10. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, 7-9 Mayıs Gaziantep, 300-302.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Sayı 55, S. 459-496.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2)
  • Saban, A. Koçbeker, B.N. & Saban, A. (2006). Öğretme Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2): 461-522.
  • Şahin, D.,& Tüzel, E. (2014). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Okul Yöneticilerine İlişkin Metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014(17).
  • TDK. (2015). http://www.tdk.gov.tr adresinden erişildi.
  • Yalçın, M. &Erginer, A. (2012). İlköğretim Okullarında Okul Müdürüne İlişkin Metaforik Algılar. Journal Of Teacher Education and Educators. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi. 1 (2), 229-256. http://www.jtee.org/document/issue2/4mak.pdf.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zembat, R.,Tunçeli, H. İ., & Akşin, E. (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının "Okul Yöneticisi"Kavramına İlişkin Algılarına Yönelik Metafor Çalışması. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, Volume 1.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA22AC77DC
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ata Pesen

İdris Kara

Mehmet Gedik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Mayıs 2016
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Pesen, A., Kara, İ., & Gedik, M. (2016). ÇOCUK GELİŞİMİ BÖLÜMÜ 2. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “MÜDÜR” KAVRAMINA İLİŞKİN METAFOR ALGILARI. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(5), 28-48.

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.