Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNDE BULUNMASI GEREKEN YÖNETSEL DEĞERLERLER

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 19, 30.06.2021
https://doi.org/10.53586/susbid.840976

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen algılarına göre yöneticilerde bulunması gereken yönetsel değerleri tespit etmektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak desenlenmiştir. Veriler 2 sorudan oluşan görüşme formu yoluyla toplanmıştır. Öğretmenlerden yöneticilerde bulunması gerektiğini düşündükleri 10 değeri önem sırasına göre sıralamaları, bu değerlerin önemli görülme nedenlerini açıklamalarını ve bu değerlerin kendi yöneticilerinde bulunma düzeyini yüzde olarak belirmeleri istenmiştir. Araştırmada rastgele (random) seçilen toplam 50 öğretmene form verilmiştir. Bunlardan bir kısmı geri gelmemiş bir kısmı ise eksik veya tutarsız doldurulduğu için değerlendirilmeye alınmamıştır. Toplam 34 form araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin yöneticilerde en fazla görmek istediği beş değer ve bunların yöneticilerde bulunma düzeyi sırasıyla adalet (F:22, YBD: %71), mevzuat bilgisi (F:18, YBD: %71), sorun çözme (F:18, YBD: %70), yenilikçilik (F:18, YBD: %60) ve güven (F:17, YBD: %64) gibi değerlerdir. Tüm değerler incelendiğinde bu değerlerin yöneticilerde bulunma oranı ortalaması %68 olarak hesaplanmıştır. Öğretmenlerin yöneticilerde en fazla görmek istediği beş değer incelendiğinde; bu değerlerden yenilikçilik (%60) ve güven (% 64) değerlerinin ortalamanın altında kaldığı görülmüştür. Araştırmada çıkan sonuçlara göre katılımcılar tarafından en önemli görülen değerin adalet olması bu konuya duyulan ihtiyacı da göstermektedir. Bu değerlerin yöneticilerde görülme oranının ise %71 olması da olumlu bir sonuç olarak değerlendirilebilir. Katılımcılar tarafından en önemli 5 değer arasına konulan yenilikçilik ve güven değerlerinin ise ortalamanın altında çıkması, bu değerlerle ilgili yöneticilere yönelik çalışmaların ve eğitimlerin yapılmasının gerekli olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2010). Değerlere göre yönetim ve örgütsel adalet ilişkisinin ortaöğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16(4), 463-485.
  • Demirtaş, Z. ve Kılıç, M. F. (2015). Okul yöneticilerinin değerlerle yönetim kavramına ilişkin algıları. Turkish Journal of Educational Studies, 2(2), 119-141.
  • Despain, James E.; Ostrosky, Joyce A.;Leinicke, Linda M.;Rexroad, Max W. (2003). “Work Values at Caterpillar” Organizational Dynamics, Vol.32, No.4, pp.405-414. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0090261603000500 Erişim Tarihi: 07.11.2017
  • Dogruel, H. (2013). Yönetsel değerlerin önem düzeyi ile iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Fırat, N. (2007). Okul Kültürü Ve Öğretmenlerin Değer Sistemleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Hamm, S. (2006). Understanding value congruence: A sport organization case study. Yayımlanmamış doktora tezi, Brock Üniversitesi, Kanada.
  • Hanson, J., Melnyk, S., & Calantone, R. (2004). Core Values and Environmental Management: A Strong Inference Approach. Greener Management International, (46), 29-40. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/greemanainte.46.29
  • Karadağ, E., Baloğlu, N. & Yalçınkayalar, P. (2006). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenler tarafından algılanan demokratik tutumları ile öğretmenlerin demokratik değerleri üzerine ilişkisel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 4 (12), 65-82. © Değerler Eğitimi Merkezi.
  • Karaköse T. ve Altınkurt Y. (2009). Okul Yöneticilerinin ve İl Milli Eğitim Müdürlüğü Çalışanlarının Değerlere Göre Yönetim İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi (Kütahya İli Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt 7, No. 17, 49-67, Haziran 2009
  • Sezer Ş. ve Akan D. (2018). Okul Müdürlerinin Yönetsel Özellikleri, Kültüre Bağlı Yönetsel Değerleri ve Kendilerinden Beklenen Evrensel Liderlik Değerleri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 8(3), 715-723,
  • Taşdan, M. (2008). Türkiye’deki Kamu Ve Özel İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Bireysel Değerleri İle Okulun Örgütsel Değerleri Arasındaki Uyum Düzeyi, İş Doyumu Ve Algılanan Sosyal Destek İle İlişkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Vurgun, L., ve Öztop, S. (2011). Yönetim ve örgüt kültüründe değerlerin önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3).
  • Yılmaz, K. (2006). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerine göre kamu ilköğretim okullarında bireysel ve örgütsel değerler ve okul yöneticilerinin okullarını bu değerlere göre yönetme durumları Yayımlanmamış Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerinin Değerlere Göre Yönetim İle İlgili Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Güz 2007, Sayı 52, ss: 639-664
  • Yin, R. K. (1999). Enhancing the quality of case studies in health services research. Health services research, 34(5 Pt 2), 1209-1224.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zakir Elçiçek 0000-0002-4469-2243

Hayrullah Dogruel

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Elçiçek, Z., & Dogruel, H. (2021). OKUL YÖNETİCİLERİNDE BULUNMASI GEREKEN YÖNETSEL DEĞERLERLER. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 1-19. https://doi.org/10.53586/susbid.840976

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.