Many elements of the globally competitive environment in which businesses
operate today leave them faced with unexpected threats and opportunities. One of the
major threats is business crisis. The crisis is a state of affairs in a business wherein the
executives must take urgent and unprecedented action to try to save the business from
failure. In order to survive in the business environment, organizations should be prepared
for the potential crises. Technological developments, uncertainty in the market and the
intense competition increase the probability of encountering a crisis for organizations.
Therefore, by acting proactively to predict crisis, to detect signals of crisis and be
prepared for a crisis by taking necessary precautions accordingly, is of great importance
for businesses. In this context, the objective of this study is to reveal that to what extent
organizations are proactive and can predict the future crises and investigate to what level
they are prepared for potential crises.
The research was conducted on 222 business executives in one of the major
industrial zones of Turkey, Konya Organized Industrial Zone (KOS). The findings are
analyzed through descriptive statistics. According to the results, it has been observed that
organizations cannot predict the crisis signals adequately and are not well-prepared for
potential crises. This is a preliminary study. Further research and analysis will be realized
Crisis Preparedness Crisis Signals Industrial Organizations Proactivity
Günümüzde işletmelerin faaliyette bulundukları küresel rekabet ortamındaki pek çok unsur, onları beklenmedik tehdit ve fırsatlarla karşı karşıya bırakmaktadır. İşletmelerin varlıklarını devam ettirebilmeleri de söz konusu tehditlerden korunmalarına bağlıdır. İşletmelerin karşılaşabildiği ve varlıklarını tehdit eden beklenmedik gelişmeler (krizler), onları değişime zorlamakta, değişime uyum sağlayamayanlar ise yok olma tehlikesiyle yüzleşmektedirler. Gerek teknolojik gelişmeler ve pazarda oluşan belirsizlikler, gerekse küreselleşmeyle gelen yoğun rekabet, işletmelerin krizle karşılaşma ihtimalini her geçen gün artırmaktadır. Dolayısıyla proaktif davranarak krizi öngörmek, kriz sinyallerini algılamak ve buna bağlı olarak gerekli önlemleri alarak krize hazırlıklı olmak, işletmeler için büyük önem arz etmektedir. Bu bağlamda bu araştırmada, işletmelerin pratik yaşamda kriz sinyallerini ne düzeyde algıladıkları ve olası krizlere karşı gerçekte ne düzeyde hazırlıklı olduklarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırma, ülkemizin büyük organize sanayi bölgelerinden biri olan Konya Organize Sanayi Bölgesi’nde (KOS) faaliyet gösteren 222 firmanın yöneticileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bulgular tanımlayıcı istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, işletmelerin kriz sinyallerini yeterince algılayamadıklarını ve potansiyel krizlere karşı hazırlıklı olmadıklarını göstermektedir. Bu bir ön çalışmadır. Konuyla ilgili araştırma ve analizler geliştirilecektir.
Krize Hazırlık Kriz Sinyalleri Sanayi İşletmeleri Proaktiflik
Diğer ID | JA28PP57FN |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.