Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INSTITUTIONALIZATION AND EMOTIONAL LABOUR BEHAVIOUR: A RESEARCH IN HOSPITALITY ORGANIZATIONS

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 35, 64 - 77, 30.04.2018
https://doi.org/10.30976/susead.334326

Öz

ABSTRACT

Increasing   competition 
and globalization  make  obligatory 
businesses to  go toward
differentiation. In competitive environment, that  businesses  
institutionalize and  make  efforts of 
the  different  product 
and service  toward   customers   
enables them to proceed  one  step 
further  than  their competitors. It  is 
considered that  expecting  the behavior of  emotional 
labor, defined  as   emotional 
expression exhibited together with service from the employees,
whose  institutionalization  perception are  weak, 
will  not   be 
meaningful.  With  moving 
from  here, in  literature 
review  carried  out, 
any study  has not been  met about  
the  effect of    institutionalization   perception 
on emotional  labor  behavior. 
Hence, in this study,  an answer
is searched for   the  main 
question “Does 
institutionalization  perception affect  emotional labor  behaviors? ” . In  the 
study,  it  aimed  
to   study  how institutionalization  perception  
has  an effect on    emotional labor  behaviors.  
The  main   hypothesis of     the 
study is: H
1= Institutionalization perception of  employees affect  their 
emotional  labor   behaviors 
in positive   direction. 

The study
has a quality  of   empirical research.  In  the  study, survey   technique  
is  used  as data 
collecting instrument.  The  universe 
of  the  study 
consists  of   accommodation  businesses  
being  in  active. In  
the  study,  a 
valid    feedback   was 
obtained   from   420 workers. The  data 
obtained  in   this study 
will   be   analyzed by 
the  method   of  
simple  linear   regression 
methods. It  is   considered 
that   the  findings to be  obtained 
at the   end   of 
the study will  make  contribution  
to   eliminating the  deficiency 
in the  area and will  present useful opinions  toward    
the literature and  
application.   

Keywords: Institutionalization
, emotional  labor,  businesses









JEL Codes: M1, M12,Z32



Kaynakça

  • Alkış, H. ve Temizkan, V. (2010). İşletmelerin Kurumsallaşma Düzeylerinin Belirlenmesi: (Haddehaneler) Karabük Demir-Çelik Sektörü Örneği. Ekonomik Yaklaşım, 21(76), 73-92.
  • Apaydın, F. (2008). Kurumsallaşmanın Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Performansına Etkisi, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 121-145.
  • Bağcı, Z. ve Bursalı, Y. M. (2015). Duygusal Emeğin İş Performansı Üzerindeki Etkisi: Denizli İlinde Hizmet Sektöründe Görgül Bir Araştırma. [The Impact Of Emotıonal Labor On Work Performance:An Ampırıcal Research In Servıce Sector In Denizli]. Kafkas Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(10). doi: 10.18025/kauiibf.6.10.2015.16265
  • Bakan, İ. (Ed.). (2011). Yönetimde Çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bakan, İ. ve Kefe, i. (2012). Kurumsal Açıdan Algı Yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 19-34. Basım, N. H. ve Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma Yaşamında Duygusal Emek: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Yönetim ve Ekonomi, 19(1), 77-90. Baş, M. ve Kılıç, B. (2014). Duygusal Emek Boyutları, Süreci ve Sonuçlarının Engelli Turizm Pazarında Değerlendirilmesi. [The Evaluation of Aspects, Process and Results of Emotional Labour Within the Disabled Tourism Market]. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 2, 67-83.
  • Başbuğ, G., Ballı, E. ve Oktuğ, Z. (2010). Duygusal Emeğin İş Memnuniyetine Etkisi: Çağrı Merkezi Çalışanlarına Yönelik Bir Çalışma. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi,, 58, 253-274.
  • Bedük, A. (2011). Örgüt Psikolojisi (A. Bedük Ed.). Konya: Atlas Akademi.
  • Çelik, A. ve Akgemci, T. (2010). Girişimcilik Kültürü ve Kobiler. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Çelik, M. ve Turunç, Ö. (2011). Duygusal emek ve psikolojik sıkıntı: iş–aile çatışmasının aracılık etkisi. [Emotional labor and psychological distress: the mediating effect of work family conflict]. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 40(2), 226-250.
  • Diefendorff, J. M., Croyle, M. H. ve Grosserand, R. H. (2005). The Dimensionality And Antecedents Of Emotinal Labor Strategies. Journal of Vocational Behavior, 66(339-357).
  • Gürbüz, D. (2010). Halkla İlişkiler ve Tanıtım Faaliyetlerinin Etkinliğinde İzlenim (İmaj) Yönetimi (Kurum İmajından Kişisel İmaja). 2015
  • Karim, J., Weisz, R. (2011). Emotıons At Work: The Role Of Emotıonal Intellıgence And Emotıonal Labor In Predıctıng Work-Famıly Conflıct, Psychologıcal Dıstress, And Lıfe Satısfactıon. International Journal of Arts & Sciences, 4(3), 29-44.
  • Kahraman, C. (2008). Kurumsal Yönetim Anlayışının Özel Sermayeli Bankaların Yapısı Ve İşleyişi Üzerine Etkileri. (Doktora Doktora), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Karpuzoğlu, E. (2004). Aile Şirketlerinin Sürekliliğinde Kurumsallaşma. Paper presented at the T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi 1. Aile İşletmeleri Kongresi, İstanbul.
  • Kaya, U. ve Özhan, Ç. K. (2012). Duygusal Emek ve Tükenmişlik İlişkisi: Turist Rehberleri Üzerine Bir Araştırma. [Emotional Labor and Burnout Relationship: A Research on Tourist Guides]. Çalışma İlişkileri Dergisi, 3(2), 109-130.
  • Oral, L. ve Köse, S. (2011). Hekimlerin Duygusal Emek Kullanımı İle İş Doyumu Ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkiler Üzerine Bir Araştırma. [A Research On Phsıcıans’ Use Of Emotıonal Labor And The Relatıonshıp Between Theır Job Satısfactıon And Burnout Levels]. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 463-492.
  • Özdamar, K. (2001). Paket Programlar ve İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler). (4.Baskı). Eskişehi, Kaan Yayınları.
  • Peltekoğlu, F. B. (1997). Kurumsal İletişim Sürecinde İmajın Yeri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 125-146.
  • Ulukan, C. (2005). Girisimcilerin ve Profesyonel Yöneticilerin Kurumsallasma Perspektifi. [Perspectives of Institutionalization of Entrepreneurs and Professional Managers]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 29-42.
  • Ural, E. G. (2002). İtibar Yönetimi Değer Yaratan Bir Halkla İlişkiler Çalışması Olarak İtibar Yönetimi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 1(2), 83-93.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emine Vasfiye Korkmaz

Ali Şükrü Çetinkaya

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 12 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 22 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Korkmaz, E. V., & Çetinkaya, A. Ş. (2018). INSTITUTIONALIZATION AND EMOTIONAL LABOUR BEHAVIOUR: A RESEARCH IN HOSPITALITY ORGANIZATIONS. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18(35), 64-77. https://doi.org/10.30976/susead.334326