Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIK VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: KAPADOKYA ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 39, 1 - 31, 30.04.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı, Kapadokya bölgesindeki 5 yıldızlı
otellerin kurumsal itibar yönetimini ve bu yönetime bağlı olarak örgütsel
bağlılık ile işten ayrılma niyeti üzerine etkisini ortaya koymaktır. Bu amaca
ulaşmak için toplanan veriler anket tekniği yardımı ile analiz edilmiştir.
Çalışma kapsamında 5 yıldızlı otel işletmelerinde çalışan işgörenlerden 304
kişi araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada nicel veri toplama
yöntemlerinden anket tekniği kullanılarak veriler toplanmıştır. Elde edilen
veriler analiz programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bu analizlerde,
değişkenler arasındaki ilişkileri, değişkenler arasındaki farklılıkları ve
değişkenlerin birbirleri üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik analiz
teknikleri kullanılarak araştırma sorularına cevap aranmaya çalışılmıştır.



Araştırma sonucunda kurumsal itibar yönetiminin örgütsel
bağlılık üzerinde pozitif etkisi, işten ayrılma niyeti üzerinde etkisinin
bulunmadığı tespit edilmiştir. Örgütsel bağlılık aracı değişken olarak
kullanıldığında kurumsal itibar yönetiminin örgütsel bağlılığa pozitif etkisi,
örgütsel bağlılığın işten ayrılma niyeti üzerinde negatif etkisi olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler:
Kurumsal İtibar
Yönetimi
, Örgütsel Bağlılık, İşten Ayrılma Niyeti.
 



Kaynakça

  • Ağaoğlu, O. K. (1992). İşgücünü Verimli Kullanma Tekniklerinin Turizm Sektörüne Uygulanması. Verimlilik Dergisi, 457, 110-121. Akgöz, E., Solmaz, B. (2010). Turizm İşletmelerinde İtibar Yönetimi. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(19), 23-42. Alnıaçık, Ü., Ciğerim, E., Akçin, K., Bayram, O. (2011). İndependent and joint effects of perceived corporate reputation, affective commitment and job satisfaction on turnover intentions. Procedia Socialand Behavioral Sciences, 24, 1177-1189. Atay, S. (2006). Kariyer Yönetiminin Örgütsel Bağlılığa Etkisi. Afyon Kaocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. Afyon. Azaklı, Ö. (2011). Çalışanların Örgüte Bağlılıkları ve İş Güvencesizliği Algısı İle İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Bir Uygulama. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. İstanbul.Bayram, L. (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık. Sayıştay Dergisi (59), 125-139.Baysal, A. C., Paksoy, M. (1999). Mesleğe ve Örgüte Bağlılığın Çok Yönlü İncelenmesinde Meyer-Allen Modeli. İ.Ü.İşletme Fakültesi Dergisi, 28(1), 7-15.Bilmez, E. (2011). Kriz Döneminde Kurumsal İtibar Yönetiminin Önemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 173-188.Boylu, Y., Pelit, E., Güçer, E. (2007). Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 44(111), 55-74.Bozkurt, M. (2011). “ İtibar Yönetiminin Müşteri Değerlendirme Sürecine Yansıması ve Etkileri: Konaklama İşletmelerine Yönelik Bir Uygulama”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı. Balıkesir.Bozkurt, Ö., Yurt, İ. (2015). Kurumsal İtibar Yönetimi Algısının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkise: Akademik Personel Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Economic and Administrative Studies, 8(15), 59-76.Cotton, J. L.,Tuttle, J. M. (1986). EmployeeTurnover: A Meta-Analysis and Review with Implications for Research. The Academy of Management Review, 11(1), 57.Çetin, A. (2015). “İş Hayatında Yıldırma'nın (Mobbing) Çalışanların Örgütsel Bağlılık Düzeylerine Etkisi: Bir Kamu Kurumuna Yönelik Araştırma”, Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Ankara.Çiftçioğlu, B. A. (2008). “Kurumsal İtibarın Çalışanların Örgütsel Bağlılıkları Üzerindeki Etkisi ve Bir Uygulama”, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı Doktora Tezi. Bursa.Çiftçioğlu, B. A. (2009). Kurumsal İtibar Yönetimi, Dora Yayıncılık, BursaDeephouse, D. L. (2000). Media Reputation As A Strategic Resource: An Integration of Mass Communication and Resource-Based Theories. Journal of Management, 26(6), 1091-1112.Demir, F. O. (2012). Kurumsal İtibar Ölçümünde Kişiselleştirme Metaforu. Review of Social Economic& Business Studies, 9(10), 247-262.Durna, U., Eren V. (2005). “Üç Bağlılık Unsuru Ekseninde Örgütsel Bağlılık”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 210-219Eren, M. Ş. (2014). “Güçlendirme ile Nicel İşletme Performansı Arasındaki İlişkide Örgüte Güven ve Duygusal Bağlılığın Aracılık Etkileri”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 303-327.Gray, E. R., Balmer, J. M. (1998) “Managing Corporate Image and Corporate Reputation”, Long Range Planning, 31(5), 695-702.Gül, H. (2002) “Örgütsel Bağlılık Yaklaşımlarının Mukayesesi ve Değerlendirmesi” Ege Akademik Bakış Dergisi, 2(1), 37-55.Gürbüz, S. (2006) “Örgütsel Vatandaşlık ile Duygusal Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma” Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 48-75.Hom,P. W., Griffeth, R. W. (1991). Structural Equations Modeling Test of a Turnover Theory: Cross-Sectionaland Longitudinal Analyses. Journal of Applied Psychology, 76(3), 350-366.Jackofsky, E. F. (1984). Turnover and Job Performance: An Integrated Process Model. Academy of Management Review, 9(1), 74-83.Mohamad, B., Bakar, H. A., Rahman, A. A. (2007) “Relationship Between Corporate Identity and Corporate Reputation: A Case Of a Malaysian Higher Education Sector”,Journal Of Marketing Management, 2(2), 81-89.Mowday, R. T., Steers, R. M., Porter, L. W. (1979) “ The Measurement Of Organizational Commitment”, Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247.Nguyen, N., ve LeBlanch, G. (2001) “Corporate Image And Corporate Reputation in Customers”, Journal of Retailingand Consumer Services, 8(1), 228.Obeng, K., ve Ugboro, I. (2003). “Organizational Commitment Among Public Transit Employees: An Assessment Study”, Journal of The Transportation Research Forum, 57(2), 83-98.Öz, E. Ü., Bulutlar, F. (2009) “Algılanan Kurumsal İtibar ve Kurumdan Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkide Bir Ara Değişken Olarak Özdeşleşmenin Rolü” Yönetim Araştırmalar Dergisi, 9(1), 35-52.Price, J. L. (2001) “Reflections on The Determinants of Voluntary Turnover. International Journal of Manpower”, 22(7), 600-624.Radomir, L., Plâiaş, I., Nistor, V. C. (2014) “Corporate Reputation, Image and Identity: Conceptual Approaches”, International Conference Marketing From Information to Decision (7), 219-229.Randall, D. M. (1987) “Commitment and the Organization: The Organization Man Revisited”, The Academy of Management Review, 12(3), 460-471.Sarıkaya, M., Oruç, İ. (2010) “Kurumsal İtibar Oluşturmada Stratejik İş Birliği Olarak İşletme STK İlişkisi”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 1309-8039.Saylı, H., Uğurlu, Ö. Y. (2007) “Kurumsal İtibar Ve Yönetsel Etik İlişkisinin Analizine Yönelik Bir Değerlendirme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 12(3), 75-96.Shamma,H.vd.(2009) “Customer and Noncustomer Perspectives for Examining Corporate Reputation”, Journal of Product &Brand Management, 18(5), 326−337.Shaw, J. D., Delery, J. E., Jenkins, G. D., Gupta, N. (1998) “An Organization- Level Analysis of Voluntary and İnvoluntary Turnover”, Academy of Management Journal, 41(5), 511-525.Toms,J.S.(2002) “Firm Resources, Quality Signals And The Determinants Of Corporate Environment a Reputation: Someuk Evidence”, British Accounting Review, 34, 257-282.Ural A, Kılıç İ (2013) “Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss ile Veri Analizi”, Detay Yayıncılık, Ankara.Uzunoğlu, E., ve Öksüz, B. (2008) “Kurumsal İtibar Riski Yönetimi: Halkla İlişkilerin Rolü” Selçuk İletişim, 5(3), 111-123.Yalçın, A., İplik, F. N. (2005) “Beş Yıldızlı Otellerde Çalışanların Demografik Özellikleri ile Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Adana İli Örneği”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 395-412.Yurt, İ. (2012) “Kurumsal İtibar Yönetimi Algısının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Düzce Üniversitesi Örneği”, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm ve Otel İşletmeciliği Anabilim Dalı, Düzce.Yurttagül, Z. (2016) “İş-Aile Çatışmasının Örgütsel Bağlılık Ve İşten Ayrılma Niyetini Etkisi: Beyaz Ve Mavi Yaka Çalışanlarda Bir Uygulama”, Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Yüksek Lisans Programı, Ankara.
Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 39, 1 - 31, 30.04.2020

Öz

Kaynakça

  • Ağaoğlu, O. K. (1992). İşgücünü Verimli Kullanma Tekniklerinin Turizm Sektörüne Uygulanması. Verimlilik Dergisi, 457, 110-121. Akgöz, E., Solmaz, B. (2010). Turizm İşletmelerinde İtibar Yönetimi. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(19), 23-42. Alnıaçık, Ü., Ciğerim, E., Akçin, K., Bayram, O. (2011). İndependent and joint effects of perceived corporate reputation, affective commitment and job satisfaction on turnover intentions. Procedia Socialand Behavioral Sciences, 24, 1177-1189. Atay, S. (2006). Kariyer Yönetiminin Örgütsel Bağlılığa Etkisi. Afyon Kaocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. Afyon. Azaklı, Ö. (2011). Çalışanların Örgüte Bağlılıkları ve İş Güvencesizliği Algısı İle İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Bir Uygulama. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. İstanbul.Bayram, L. (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık. Sayıştay Dergisi (59), 125-139.Baysal, A. C., Paksoy, M. (1999). Mesleğe ve Örgüte Bağlılığın Çok Yönlü İncelenmesinde Meyer-Allen Modeli. İ.Ü.İşletme Fakültesi Dergisi, 28(1), 7-15.Bilmez, E. (2011). Kriz Döneminde Kurumsal İtibar Yönetiminin Önemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 173-188.Boylu, Y., Pelit, E., Güçer, E. (2007). Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 44(111), 55-74.Bozkurt, M. (2011). “ İtibar Yönetiminin Müşteri Değerlendirme Sürecine Yansıması ve Etkileri: Konaklama İşletmelerine Yönelik Bir Uygulama”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı. Balıkesir.Bozkurt, Ö., Yurt, İ. (2015). Kurumsal İtibar Yönetimi Algısının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkise: Akademik Personel Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Economic and Administrative Studies, 8(15), 59-76.Cotton, J. L.,Tuttle, J. M. (1986). EmployeeTurnover: A Meta-Analysis and Review with Implications for Research. The Academy of Management Review, 11(1), 57.Çetin, A. (2015). “İş Hayatında Yıldırma'nın (Mobbing) Çalışanların Örgütsel Bağlılık Düzeylerine Etkisi: Bir Kamu Kurumuna Yönelik Araştırma”, Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Ankara.Çiftçioğlu, B. A. (2008). “Kurumsal İtibarın Çalışanların Örgütsel Bağlılıkları Üzerindeki Etkisi ve Bir Uygulama”, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı Doktora Tezi. Bursa.Çiftçioğlu, B. A. (2009). Kurumsal İtibar Yönetimi, Dora Yayıncılık, BursaDeephouse, D. L. (2000). Media Reputation As A Strategic Resource: An Integration of Mass Communication and Resource-Based Theories. Journal of Management, 26(6), 1091-1112.Demir, F. O. (2012). Kurumsal İtibar Ölçümünde Kişiselleştirme Metaforu. Review of Social Economic& Business Studies, 9(10), 247-262.Durna, U., Eren V. (2005). “Üç Bağlılık Unsuru Ekseninde Örgütsel Bağlılık”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6(2), 210-219Eren, M. Ş. (2014). “Güçlendirme ile Nicel İşletme Performansı Arasındaki İlişkide Örgüte Güven ve Duygusal Bağlılığın Aracılık Etkileri”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 303-327.Gray, E. R., Balmer, J. M. (1998) “Managing Corporate Image and Corporate Reputation”, Long Range Planning, 31(5), 695-702.Gül, H. (2002) “Örgütsel Bağlılık Yaklaşımlarının Mukayesesi ve Değerlendirmesi” Ege Akademik Bakış Dergisi, 2(1), 37-55.Gürbüz, S. (2006) “Örgütsel Vatandaşlık ile Duygusal Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma” Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 48-75.Hom,P. W., Griffeth, R. W. (1991). Structural Equations Modeling Test of a Turnover Theory: Cross-Sectionaland Longitudinal Analyses. Journal of Applied Psychology, 76(3), 350-366.Jackofsky, E. F. (1984). Turnover and Job Performance: An Integrated Process Model. Academy of Management Review, 9(1), 74-83.Mohamad, B., Bakar, H. A., Rahman, A. A. (2007) “Relationship Between Corporate Identity and Corporate Reputation: A Case Of a Malaysian Higher Education Sector”,Journal Of Marketing Management, 2(2), 81-89.Mowday, R. T., Steers, R. M., Porter, L. W. (1979) “ The Measurement Of Organizational Commitment”, Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247.Nguyen, N., ve LeBlanch, G. (2001) “Corporate Image And Corporate Reputation in Customers”, Journal of Retailingand Consumer Services, 8(1), 228.Obeng, K., ve Ugboro, I. (2003). “Organizational Commitment Among Public Transit Employees: An Assessment Study”, Journal of The Transportation Research Forum, 57(2), 83-98.Öz, E. Ü., Bulutlar, F. (2009) “Algılanan Kurumsal İtibar ve Kurumdan Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkide Bir Ara Değişken Olarak Özdeşleşmenin Rolü” Yönetim Araştırmalar Dergisi, 9(1), 35-52.Price, J. L. (2001) “Reflections on The Determinants of Voluntary Turnover. International Journal of Manpower”, 22(7), 600-624.Radomir, L., Plâiaş, I., Nistor, V. C. (2014) “Corporate Reputation, Image and Identity: Conceptual Approaches”, International Conference Marketing From Information to Decision (7), 219-229.Randall, D. M. (1987) “Commitment and the Organization: The Organization Man Revisited”, The Academy of Management Review, 12(3), 460-471.Sarıkaya, M., Oruç, İ. (2010) “Kurumsal İtibar Oluşturmada Stratejik İş Birliği Olarak İşletme STK İlişkisi”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 1309-8039.Saylı, H., Uğurlu, Ö. Y. (2007) “Kurumsal İtibar Ve Yönetsel Etik İlişkisinin Analizine Yönelik Bir Değerlendirme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 12(3), 75-96.Shamma,H.vd.(2009) “Customer and Noncustomer Perspectives for Examining Corporate Reputation”, Journal of Product &Brand Management, 18(5), 326−337.Shaw, J. D., Delery, J. E., Jenkins, G. D., Gupta, N. (1998) “An Organization- Level Analysis of Voluntary and İnvoluntary Turnover”, Academy of Management Journal, 41(5), 511-525.Toms,J.S.(2002) “Firm Resources, Quality Signals And The Determinants Of Corporate Environment a Reputation: Someuk Evidence”, British Accounting Review, 34, 257-282.Ural A, Kılıç İ (2013) “Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss ile Veri Analizi”, Detay Yayıncılık, Ankara.Uzunoğlu, E., ve Öksüz, B. (2008) “Kurumsal İtibar Riski Yönetimi: Halkla İlişkilerin Rolü” Selçuk İletişim, 5(3), 111-123.Yalçın, A., İplik, F. N. (2005) “Beş Yıldızlı Otellerde Çalışanların Demografik Özellikleri ile Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Adana İli Örneği”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 395-412.Yurt, İ. (2012) “Kurumsal İtibar Yönetimi Algısının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Düzce Üniversitesi Örneği”, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm ve Otel İşletmeciliği Anabilim Dalı, Düzce.Yurttagül, Z. (2016) “İş-Aile Çatışmasının Örgütsel Bağlılık Ve İşten Ayrılma Niyetini Etkisi: Beyaz Ve Mavi Yaka Çalışanlarda Bir Uygulama”, Çankaya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Yüksek Lisans Programı, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nilüfer Şahin Perçin

Burcu Duygu Arslanergül

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 28 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Şahin Perçin, N., & Arslanergül, B. D. (2020). KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIK VE İŞTEN AYRILMA NİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: KAPADOKYA ÖRNEĞİ. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 20(39), 1-31. https://doi.org/10.30976/susead.420865