Today, with the acceleration of electronic transactions, radical changes are taking place in every aspect of commerce. The technology used in transportation has been adapted to this, and all kinds of transportation documents used especially for transportation of goods by sea and air have been prepared and started to be used in electronic environment. Parallel to the practice in the world, in to innovative practices have been passed in Turkish law as well, and the transition to electronic medium has continued at a rapid pace in all fields of public and private sector every passing day. Electronic commerce has now become an important part of life because electronic transactions, which gained momentum with the enactment of the Electronic Signature Law, the revision of the basic laws, especially The Turkish Code of Obligations and The Turkish Commercial Code, and putting them into practice with radical changes. Like the global applications, according to the regulation in The Turkish Commercial Code, the electronic settlement can be legally validated. However, it is not clear in his opinion whether the electronic settlement also has the kind of negotiable instruments, such as a bill of lading. The widespread use of electronic media and the increase in the number of legal transactions in the virtual environment has also brought about many problems that are not foreseen in legal systems and therefore not regulated. Today, there are various disadvantages related to the public and private inland electronic environment. It appears that crime, especially from cyberattacks and electronic media, has increased and in the future these attacks have the potential to seriously disrupt the critical infrastructure. In the area of cyber security, examples of existing security vulnerabilities and reported cyberattacks show that the threat is current and real. It is inevitable that the maritime industry will be affected negatively in such an environment. The lack of a standard approach to industry safety for the industry will take a long time for a national approach to approach the issue from an international perspective and to implement a global mandatory standard if necessary. In the short term, it is necessary to work on the effectiveness of a number of voluntary activities based on a set of contracts in order to reduce the risk profile of the industry and to increase endurance, and develop general and binding rules by developing them. This study examines the validity and characteristics of electronic bill of lading and the status and characteristics of the maritime industry in the area of cyber security
Electronic commerce electronic bill of lading legal nature of electronic bill of lading electronic concierge systems cyber security provision of cyber security in maritime trade.
Günümüzde elektronik işlemlerin hız kazanması ile, ticaretin her alanında köklü değişiklikler yaşanmaktadır. Taşımacılıkta kullanılan teknoloji de buna uyum sağlamış, özellikle deniz ve hava yoluyla eşya taşımacılığında kullanılan her türlü taşıma senedi, elektronik ortamda hazırlanarak, kullanılmaya başlamıştır. Dünyadaki uygulamaya paralel olarak, Türk hukukunda da yenilikçi uygulamalara geçilmiş, her geçen gün kamu ve özel sektörün tüm alanlarında elektronik ortama geçiş büyük bir hızla devam etmiştir. Elektronik İmza Kanunu’nun yasalaşmasıyla ivme kazanan elektronik işlemler, Türk Borçlar Kanunu ve Türk Ticaret Kanunu başta olmak üzere, temel yasaların yeniden ele alınması ve köklü değişikliklerle yürürlüğe konulması ile elektronik ticaret artık hayatın önemli bir parçası haline gelmiştir. Küresel uygulamaları gibi, Türk Ticaret Kanunundaki düzenlemeye göre de elektronik konişmento hukuken geçerli bir şekilde hazırlanabilir. Bununla birlikte, elektronik konişmentonun da, senet şeklinde hazırlanan konişmento gibi kıymetli evrak vasfına sahip olup olmadığı ise kanunda açıkça düzenlenmiş değildir. Elektronik ortamın yaygınlaşması ve sanal ortamda gerçekleşen hukuki işlem sayısındaki artış, bir yandan da hukuk sistemlerince bugüne kadar öngörülmeyen dolayısıyla düzenlenmeyen çok sayıda problemi de gündeme getirmiştir. Bugün kamusal ve özel alanda elektronik ortamla ilgili çeşitli olumsuzluklar da yaşanmaktadır. Özellikle siber saldırıların ve elektronik ortamdan kaynaklanan suçların arttığı ve gelecekte bu saldırıların kritik altyapıyı ciddi şekilde bozma potansiyeline sahip olduğu görülmektedir. Siber güvenlik alanında, mevcut güvenlik açıkları ve rapor edilen siber saldırıları örnekleri, tehdidin güncel ve gerçek olduğunu göstermektedir. Böyle bir ortamda denizcilik endüstrisinin de bundan olumsuz etkilenmesi kaçınılmazdır. Endüstrinin siber güvenlik için standart bir yaklaşımdan yoksun olması, ulusal bir yaklaşımdan ziyade konuya uluslararası bir bakışla yaklaşılması ve gerektiğinde küresel bir zorunlu standardın uygulanması uzun zaman alacaktır. Kısa vadede ise endüstrinin risk profilini azaltmak ve dayanıklılığı arttırmak için bir dizi sözleşmeye dayalı gönüllü faaliyetin etkinliği üzerinde çalışmak ve bunları geliştirerek genel geçerli ve bağlayıcı kuralları geliştirmek gerekmektedir. Bu çalışmada elektronik konişmentonun geçerlilik ve özellikleri ile denizcilik endüstrisinin siber güvenlik alanındaki durumu ve özellikleri incelenmektedir.
Elektronik ticaret elektronik konişmento elektronik konişmentonun hukuki niteliği elektronik konişmento sistemleri siber güvenlik deniz ticaretinde siber güvenliğin sağlanması.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 37 |