The consumer does not have the opportunity to examine the quality and properties of the goods in the distance selling contracts which are concluded without face to face contact. In order to eliminate the informational asymmetry that occurred because of the absence of this face to face contact, consumer is granted an obligatory right to withdrawal. Right to withdrawal is a common means to protect consumer interests in distance selling contracts. However it is controversial that an obligatory right to withdrawal is the most appropriate means to achieve this aim. On the other hand regulations related to the right to withdrawal should be in line with the necessities of commercial life. Therefore regulations on the right to withdrawal should be interpreted in a way that aims to strike a balance between the protection of consumer and necessities of commercial life
Consumer Consumer Protection Right to Withdrawal Distance Selling Contracts
Tarafların yüz yüze gelmeden kurduğu mesafeli sözleşmelerde, sözleşmenin kurulduğu aşamada tüketici malın niteliklerini ve kalitesini değerlendirme imkânına sahip olamaz. Tüketiciye hiçbir sebep göstermeden cayma hakkının tanınması da, yüz yüze gelememe nedeniyle ortaya çıkmış olan bilgi asimetrisinin giderilmesi kaygısından kaynaklanır. Cayma hakkı, tüketicinin mesafeli sözleşmelerde korunması için kullanılan en yaygın yöntemlerden biridir. Ancak cayma hakkının tüketicinin korunması amacına hizmet etmek için başvurulması gereken en etkili yöntem olup olmadığı tartışmalıdır. Öte yandan tüketicinin korunması amacıyla getirilmiş olan cayma hakkına ilişkin düzenlemelerin ticari hayatın gereklerine uygun olması da gerekir. Bu doğrultuda Türk Hukuku’ndaki cayma hakkına ilişkin düzenlemelerin, mümkün olduğu ölçüde tüketicinin korunması ile ticari hayatın gereklerine uyulması arasındaki denge gözetilerek yorumlanması gerekmektedir
Tüketici Tüketicinin Korunması Cayma Hakkı Mesafeli Sözleşmeler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 27 |