Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Biliminde Eleştirel Yöntem Sorunu: Arabesk Eleştirisi Bağlamında Gencebay Şarkılarına Felsefi Yaklaşım

Yıl 2024, Sayı: 43, 75 - 96

Öz

Müzik biliminde eleştirel yöntem sorunu özellikle Orhan Gencebay şarkıları örneğinde kendini göstermektedir. Gencebay bağlamında ‘arabesk’ kategorisi, yanlış müzik eleştirisi nedeniyle neredeyse yerleşik bir sınıflama haline gelmiş bulunmaktadır. Orhan Gencebay şarkılarının müzik eleştirilerindeki yöntem sorunu, en görünür biçimde, şimdiye kadar bu şarkıların felsefi bir çözümleme konusu yapılmadan aceleci, yüzeysel ve önyargılı yaklaşımlarla incelenmesinden kaynaklanmaktadır. Genel olarak pek çok akademik alanda var olan yöntem sorunu, müzik bilimi ve müzik eleştirisi için de geçerlidir. Bunun en çarpıcı örneklerinden birisi ise arabesk müziğin sınıflandırılmasındaki yöntemsel ve ilkesel problemlerdir. Bu problemler bilimsel yöntem sorunu olarak da kalmamış, ideolojik dayatmalar, kültürel sınıflandırmalar ve sosyolojik sorunlar olarak da ortaya çıkmıştır. Bu eleştirel yöntem hatasının temel nedeni, felsefi bakış açısının eksikliği ve kavramsal analizlerin yeterince ortaya konulmamış olmasından kaynaklanmaktadır. Çalışmanın amacı ‘arabesk müzik’ kavramını yeniden tartışmaya açmak, ‘arabesk’ kategorisinin müzik bilimi açısından ele alınışındaki yetersizliklere dikkati çekmek, yöntemsel sorunları tartışmak ve Gencebay şarkılarındaki felsefi bakış açısını ortaya koymaktır. Gencebay eserlerini basit bir sınıflandırma içerisinde ele almak, aceleci ve yüzeysel bir yaklaşımdır. Gencebay eserlerinin etkileyici gücü, milyonlarca kişinin eserdeki sözlerle ve müzikal harmoniyle kurduğu ontolojik bağa dayanmaktadır. Bu nedenle akademik, politik, ideolojik hiçbir güç Gencebay eserlerinin dinlenmesinin ve sevilmesinin önüne geçememiştir. Ancak, her yeni alanda ve her değişimde karşılaşılabilen gelenekçi tutumla birlikte müzik alanında uzman kabul edilen pek çok akademisyen, Türk kültürü için yeni sayılabilecek bu tarz şarkılar karşısında da kuşkucu ve eleştirel bir tavır içerisinde kalmayı devam ettirmiştir. Gencebay eserleri arabesk kategorisine sıkıştırılarak değersizleştirilmiş ve yadsınmıştır. Ülkemizde bu tarz sanatçıların sayısının azlığı düşünüldüğünde Gencebay eserlerinin akademik, bilimsel ve felsefi açıdan incelenmesi, ‘Arabesk’ adlandırmasıyla gözlerden kaçmış değerini ve Türk müziğindeki ağırlığını vurgulamak bilimsel ve felsefi yaklaşımın gereğidir

Etik Beyan

bu çalışma için etik beyan gerekmemektedir

Kaynakça

  • Aristoteles. (2019). Oluş ve Bozuluş.(Çev. Y. G. Sev). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Ayas, G. (2019). Türk Oryantalizminin Arabesk tartışmalarına etkisi: Kendini Şarklılaştırma, Garbiyatçı Fantezi ve Arabesk Müzik. Rast Müzikoloji Dergisi, 7(2), s.2091-2121. Doi:https://doi. org/10.12975/pp2091-2121.
  • Faucault, M. (2022). Bu Bir Pipo Değildir. (Çev. S. Hilav). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Filiz, Ş. (2022). Felsefenin İşleyiş İlkeleri ve Kanıtlama Yöntemi. K. Çinçin (Ed.), Bilimde Kanıtlama ve Doğrulama içinde (1-24. ss.). Ankara: Palme Yayınevi.
  • Küçükkaplan, U. (2013). Arabesk. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Langer, S. K. (2012). Sanat Problemleri. (Çev. A. F. Korur). İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • Lévi-Strauss, C. (2018). Modern Dünyanın Sorunları Karşısında Antropoloji. (Çev.A. Terzi). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Mannheim, K. (2015). İdeoloji ve Ütopya.(Çev. M. Okyayuz). Ankara: Nika Yayınevi.
  • Soydan, E. (2015). Televizyonun Arabesk Müziğin Soylulaşmasındaki Rolü. Marmara İletişim Dergisi, Sayı: 23 ss. 61-73 • ISSN: 1300-4050 • DOI: 10.17829/midr.20152316043.
  • Stokes, M. (2012). Türkiye’de Arabesk Olayı. (Çev. H. Eryılmaz). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şen, M. E. ve Kaplan, B. (2020). Alt Kültürün Bir Yansıması Olarak Arabesk Müziğin Sosyolojik Boyutları. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 6 (2). s. 45-50.
  • Wood, R. G. C. (2021). Felsefi Yöntem. (Çev. A. Aytış). Ankara: Fol Yayınları.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Felsefesi, Toplum Felsefesi, İletişim Felsefesi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Kemal Çinçin 0000-0003-3188-362X

Şahin Filiz 0000-0002-4249-2221

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2024
Kabul Tarihi 6 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Çinçin, K., & Filiz, Ş. (2024). Müzik Biliminde Eleştirel Yöntem Sorunu: Arabesk Eleştirisi Bağlamında Gencebay Şarkılarına Felsefi Yaklaşım. Tabula Rasa: Felsefe Ve Teoloji(43), 75-96.
AMA Çinçin K, Filiz Ş. Müzik Biliminde Eleştirel Yöntem Sorunu: Arabesk Eleştirisi Bağlamında Gencebay Şarkılarına Felsefi Yaklaşım. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji. Aralık 2024;(43):75-96.
Chicago Çinçin, Kemal, ve Şahin Filiz. “Müzik Biliminde Eleştirel Yöntem Sorunu: Arabesk Eleştirisi Bağlamında Gencebay Şarkılarına Felsefi Yaklaşım”. Tabula Rasa: Felsefe Ve Teoloji, sy. 43 (Aralık 2024): 75-96.
EndNote Çinçin K, Filiz Ş (01 Aralık 2024) Müzik Biliminde Eleştirel Yöntem Sorunu: Arabesk Eleştirisi Bağlamında Gencebay Şarkılarına Felsefi Yaklaşım. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji 43 75–96.
IEEE K. Çinçin ve Ş. Filiz, “Müzik Biliminde Eleştirel Yöntem Sorunu: Arabesk Eleştirisi Bağlamında Gencebay Şarkılarına Felsefi Yaklaşım”, Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji, sy. 43, ss. 75–96, Aralık 2024.
ISNAD Çinçin, Kemal - Filiz, Şahin. “Müzik Biliminde Eleştirel Yöntem Sorunu: Arabesk Eleştirisi Bağlamında Gencebay Şarkılarına Felsefi Yaklaşım”. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji 43 (Aralık 2024), 75-96.
JAMA Çinçin K, Filiz Ş. Müzik Biliminde Eleştirel Yöntem Sorunu: Arabesk Eleştirisi Bağlamında Gencebay Şarkılarına Felsefi Yaklaşım. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji. 2024;:75–96.
MLA Çinçin, Kemal ve Şahin Filiz. “Müzik Biliminde Eleştirel Yöntem Sorunu: Arabesk Eleştirisi Bağlamında Gencebay Şarkılarına Felsefi Yaklaşım”. Tabula Rasa: Felsefe Ve Teoloji, sy. 43, 2024, ss. 75-96.
Vancouver Çinçin K, Filiz Ş. Müzik Biliminde Eleştirel Yöntem Sorunu: Arabesk Eleştirisi Bağlamında Gencebay Şarkılarına Felsefi Yaklaşım. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji. 2024(43):75-96.