The aim of this study is to determine whether a relationship exists among the variables of students’ character development, self-regulation skills, and perceived school climate in Imam Hatip High School and between the variables of their levels of character development and perceived school climate with self-regulation skills. The individuals who participated in the research study at Imam Hatip High Schools in Istanbul. The research group consists of 414 individuals 260 girls and 154 boys . The study uses the School Climate Scale SCS to determine individuals’ perceptions of school climate, the Self-Regulation Questionnaire SRQ to determine their self-regulatory skills, the Character Growth Index CGI to determine their character development characteristics, and a personal information form to obtain their demographic information. Data have been analyzed using Pearson’s product-moment correlation analysis, regression analysis, and the independent t-test. According to the findings of the research, the variables of school climate and perceived self-regulation predict character development at approximately 57% r = .13; p < .01 . According to the results from the correlation analysis, the variable of character development is seen to positively correlate with school climate r = .21; p < .001 and perceived self-regulation r = .57; p < .001 .
Character development Self-regulation skills School climate perception High school students
Bu araştırma, imam hatip liselerinde eğitim gören öğrencilerin karakter gelişimi ve öz düzenleme becerileri ile algılanan okul iklimi değişkenleri arasında bir ilişki olup olmadığını belirleme ve öz düzenleme ile algılanan okul iklimi değişkenlerinin karakter gelişimini yordama düzeylerini tespit etme amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya İstanbul’un Ataşehir ilçesindeki farklı imam hatip liselerinde öğrenim gören bireyler katılmıştır. Araştırma grubu 260’ı kız, 154’ü erkek olmak üzere 414 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcı bireylerin okul iklimi algısını belirlemek üzere Okul İklimi Ölçeği OİÖ , öz düzenleme becerilerini belirlemek üzere Algılanan Öz Düzenleme Ölçeği, karakter gelişim özelliklerini belirlemek üzere Karakter Gelişim İndeksi KGİ kullanılırken demografik bilgilerini elde etmek için de Kişisel Bilgi Formu’ndan yararlanılmıştır. Verilerin analizi, Pearson çarpım moment korelasyon analizi, Regresyon analizi ve Bağımsız Gruplar t-Testi ile yapılmıştır. Araştırmanın bulguları; okul iklimi ve algılanan öz düzenleme değişkenlerinin karakter gelişimini %57 civarında yordadıklarını göstermektedir r = .13; p < .01 . Ayrıca yapılan korelasyon analizi sonuçlarına göre karakter gelişimi değişkeninin okul iklimi r = .21; p < .001 ve algılanan öz düzenleme r = .57; p < .001 ile olumlu yönde ilişkili olduğu anlaşılmıştır.
Karakter gelişimi Öz düzenleme becerileri Okul iklimi algısı Lise öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |