Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Current Status of Agricultural Higher Education and Field Crops Department in Turkey

Yıl 2016, Cilt: 25 Sayı: ÖZEL SAYI-1, 255 - 279, 28.11.2016
https://doi.org/10.21566/tarbitderg.280505

Öz



Turkey’s first agricultural higher
education started with named  “Ziraat
Talimhanesi” in 1847, İstanbul Ayamama; which is followed by several other
schools: Halkalı Agriculture Grand School, Ankara High Agriculture School and
Agricultural Faculty of High Agriculture Institute (present Ankara University
Faculty of Agriculture). Today, number of Turkish universities offering degrees
on agriculture in different disciplines are reached 39 (one being foundation
university) which was inititated with the faculties of agriculture of Ege
University (1955) and Ataturk University (1957). In addition to the university
and collage education, 449 (376 first and 73 second teaching) undergraduate
agricultural programs in vocational schools accepted admissions for 2012-2013
academic year. Field Crops Departments in Turkey were originated from Plant
Cultivation and Plant Breeding Institute (under Agricultural Faculty of High
Agriculture Institute) which undergo many title changes from its founding in
30.10.1933 until today. Currently, there are 185 universities (109 state and 76
foundation) in Turkey. There were only 7 state universities between 1933-1960
when total number of universities rapidly increased and reached 19 by 1980 and
53 by 2005. In a duration of 9 years between 2006 and 2015, 56 additional
universities are founded and total number of Turkish universities are increased
to 109. This paper aims to explain current status and evaluate solutions for
problems concerning faculties of agriculture in Turkey which used to accept top
%1-10 students in university admission exams until late 1970’s.

Kaynakça

  • Anonim, 2012a. http//www.osym.gov.tr. 2012 ÖSYS Yükseköğretim Programlarının Merkezi Yerleştirmedeki En Küçük ve En Büyük Puanları
  • Anonim, 2012b. http//www.osym.gov.tr. 2012 ÖSYS Yükseköğretim Programlarına Ek Yerleştirme Kılavuzu
  • Anonim, 2014 a. http://dokuman.osym. gov.tr/pdfdokuman/2014/OSYS/Tercih/2014-OSYSKONTKILAVUZU14072014.pdf. 2014 Öğrenci Seçme Ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu
  • Anonim, 2014 b. http://dokuman.osym.gov. tr/pdfdokuman/2014/OSYS/osys-ek/t-4-baski15092014.pdf. 2014-ÖSYS Ek Yerleştirme Tercih Kılavuzu.
  • Anonim, 2015 a. http://dokuman.osym.gov .tr/pdfdokuman/2015/OSYS/2015-OSYS KONTKILAVUZU15072015.pdf. 2015 Öğrenci Seçme Ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu
  • Anonim, 2015 b. http://www.osym.gov.tr/belge/1-23623/2015-osys-ek-yerlestirme-kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html. 2015-ÖSYS Ek Yerleştirme Tercih Kılavuzu
  • Anonim, 2015 c. http://www.sanalbasin.com/sirnak-ziraat-fakultesi-firsatini-kacirmayin-10589731/ erişim 28.08.2015
  • Anonim, 2015 d. http://www.idilhaber.com/ haber_detay.asp?haberID=1800&HaberBaslik=ziraat-fakultesine-verilen-burs-geri-iyade-edilmiy
  • Anonim, 2015 e.http://zdf.ibu.edu.tr/index.php/tr/ boeluemler/kanatli-hayvan-yetistiriciligi erişim tarihi 28.08.2015
  • Çiftçi C.Y., 2002. “157. Yılında Zirai Öğretim”. Tarım ve Mühendislik Dergisi. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Yayın Organı. Sayı: 64-65 2002, 68 – 77
  • Çiftçi C.Y., 2003. Türkiye’de Tarım Eğitiminin Bugünü ve Geleceği. Türkiye 5. Tarla Bitkileri Kongresi. 13 – 17 Ekim 2003 Diyarbakır. I. Cilt 8- 15
  • Çiftçi C.Y., 2004. Geçmişten Günümüze Türkiye’de Ziraat Mühendisliği Eğitiminin Değişimi. TMMO, Z.M.O. Uluslar Arası Sempozyum. 50.Yıl Kutlama ve Tarım Haftası Etkinlikleri Tarım ve Mühendislik. 12 – 16 Ocak 2004. 304 – 332.Ankara
  • Eriş A., Çiftçi C.Y., İsmailçelebioğlu N., Direk M., 2005. Tarımsal Yükseköğrenim”. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, Türkiye Ziraat Mühendisliği 6.Teknik Kongresi (3-7 Ocak 2005) 1075- 1097
  • Çiftçi, C.Y., 2007. Türkiye'de Bulunan Ziraat Fakültelerinin 2006 Yılındaki Durumu. Tarım ve Mühendislik Dergisi. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Yayın Organı. Sayı: 78-79. 2007, 86–94
  • Çiftçi, C.Y., 2007. Türkiye Ziraat Mühendisliği Eğitiminde (1930 – 2007) Uygulanan Yönetmelikler İle Ziraat Mühendisliği Eğitiminin Sorunları ve Çözüm Önerileri. TÜRKTARIM Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Dergisi, Mart – Nisan 2007, Sayı 174, 18 – 32. ANKARA
  • Çiftçi, C.Y., 2009. Türkiye’de Bulunan Devlet ve Vakıf Üniversiteleri. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No 1498, Bilimsel Araştırmalar ve İncelemeler 822. 41 s. Ankara
  • Çiftçi C.Y., Ortaş İ., Çelik S., Kendir H., Sağlam S., 2010. Tarımsal Yükseköğretim Programında Değişimler ve Sorunlar (Sunulu Bildiri). TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Ziraat Mühendisliği VII. Teknik Kongresi (11–15 Ocak 2010) Bildiriler Kitabı II, 1161 – 1180 Ankara
  • Çiftçi C.Y., 2012. Türkiye’de Tarımsal Yükseköğretim. TÜRKTOB Türkiye Tohumcular Birliği Dergisi Yıl 1, Sayı 2. 10- 13. Ankara
  • Çiftçi C.Y., Öztürk H.S., 2012. Ziraat Fakültelerindeki Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Stratejik Yönetim Dergisi. Nisan Mayıs Haziran 2012. Yıl 1, Sayı 3, 50 – 57. Ankara
  • Çiftçi C.Y., 2012. Artık Hiçbir İlde Ziraat Fakültesi Açılmamalı Tarım ve Mühendislik. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Yayın Organı. ISSN-1300-0071. Sayı 99-100/2012. 32 – 36 s. Ankara
  • Çiftçi C.Y. 2013. 165. Yılında Tarımsal Yükseköğretim. Ziraat Mühendisliği. Türk Ziraat Yüksek Mühendisleri Birliği Hakemli Yayın Organı. (Temmuz- Aralık 2012) Sayı: 359, 4 - 17. Ankara
  • Çiftçi C.Y., 2013 Tarımsal Yükseköğretim Nereye Gidiyor. Tarım ve Mühendislik. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Yayın Organı. ISSN-1300-0071. Sayı 104/2013. 40 – 56 s. Ankara
  • Çiftçi C.Y. ve Benlioğlu, B. 2014. Türkiye’de Tarımsal Öğretimle İlgili Meslek Yüksekokulları. Ziraat Mühendisliği Dergisi. Türk Ziraat Yüksek Mühendisleri Birliği Yayın Organı. ISSN- 1301-0891. Sayı 361. 4 – 12. Ankara

Türkiye Tarımsal Yüksek Öğretiminin ve Tarla Bitkileri Bölümünün Durumu

Yıl 2016, Cilt: 25 Sayı: ÖZEL SAYI-1, 255 - 279, 28.11.2016
https://doi.org/10.21566/tarbitderg.280505

Öz



1847 yılında İstanbul Ayamama’da ''Ziraat Talimhanesi'' adı ile başlayan tarımsal yükseköğretim, Halkalı Ziraat Mekteb-i Ali’si, Ankara
Yüksek Ziraat Mekteb-i, Yüksek Ziraat Enstitüsü Ziraat Fakültesi, Ankara
Üniversitesi Ziraat Fakültesi olarak devam etmiştir. 1955 yılında Ege
Üniversitesi Ziraat Fakültesi, 1957 yılında Atatürk Üniversitesi Ziraat
Fakültesi ve değişik isimlerle sayıları bugün 39’a (1’i vakıf üniversitesi) ulaşmıştır.
Ayrıca, 2012–2013 eğitim öğretim yılında 2 yıllık meslek yüksekokullarında 376
normal, 73 ikinci öğretim olmak üzere 449 tarımsal yükseköğretimle ilgili
program öğrenci talep etmiştir. Tarla Bitkileri Bölümü, 30.10.1933 tarihinde
açılan Yüksek Ziraat Enstitüsü Ziraat Fakültesinde Nebatat Yetiştirme ve
Nebatat Islahı Enstitüsü adını almış ve günümüze kadar değişik isimler altında
öğretimi sürdürmüştür. Günümüzde Tarla Bitkileri Bölümü olarak öğretimi
sürdürmektedir. Bugün ülkemizde 109 devlet, 76 vakıf üniversitesi olmak üzere
toplam 185 üniversite bulunmaktadır. Devlet üniversitesi sayısı 1933–1960
yılları arasında 7 iken, 1961–1980 yıllarında açılanlarla 19’a, 1981–2005
yılları arasında açılanlarla da 53’e çıkmıştır. 2006–2015 yılları arasındaki 9 yıl
gibi kısa bir dönemde açılan 56 üniversite ile birlikte sayı 109’a ulaşmıştır. Bu
bildiride, 1970 sonlarına kadar sınavlarda %1–10 aralığına giren öğrencilerin
tercih ettiği Ziraat Fakültelerinin bugün geldiği durum ile sorunlar ve çözüm
önerileri açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Anonim, 2012a. http//www.osym.gov.tr. 2012 ÖSYS Yükseköğretim Programlarının Merkezi Yerleştirmedeki En Küçük ve En Büyük Puanları
  • Anonim, 2012b. http//www.osym.gov.tr. 2012 ÖSYS Yükseköğretim Programlarına Ek Yerleştirme Kılavuzu
  • Anonim, 2014 a. http://dokuman.osym. gov.tr/pdfdokuman/2014/OSYS/Tercih/2014-OSYSKONTKILAVUZU14072014.pdf. 2014 Öğrenci Seçme Ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu
  • Anonim, 2014 b. http://dokuman.osym.gov. tr/pdfdokuman/2014/OSYS/osys-ek/t-4-baski15092014.pdf. 2014-ÖSYS Ek Yerleştirme Tercih Kılavuzu.
  • Anonim, 2015 a. http://dokuman.osym.gov .tr/pdfdokuman/2015/OSYS/2015-OSYS KONTKILAVUZU15072015.pdf. 2015 Öğrenci Seçme Ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu
  • Anonim, 2015 b. http://www.osym.gov.tr/belge/1-23623/2015-osys-ek-yerlestirme-kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html. 2015-ÖSYS Ek Yerleştirme Tercih Kılavuzu
  • Anonim, 2015 c. http://www.sanalbasin.com/sirnak-ziraat-fakultesi-firsatini-kacirmayin-10589731/ erişim 28.08.2015
  • Anonim, 2015 d. http://www.idilhaber.com/ haber_detay.asp?haberID=1800&HaberBaslik=ziraat-fakultesine-verilen-burs-geri-iyade-edilmiy
  • Anonim, 2015 e.http://zdf.ibu.edu.tr/index.php/tr/ boeluemler/kanatli-hayvan-yetistiriciligi erişim tarihi 28.08.2015
  • Çiftçi C.Y., 2002. “157. Yılında Zirai Öğretim”. Tarım ve Mühendislik Dergisi. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Yayın Organı. Sayı: 64-65 2002, 68 – 77
  • Çiftçi C.Y., 2003. Türkiye’de Tarım Eğitiminin Bugünü ve Geleceği. Türkiye 5. Tarla Bitkileri Kongresi. 13 – 17 Ekim 2003 Diyarbakır. I. Cilt 8- 15
  • Çiftçi C.Y., 2004. Geçmişten Günümüze Türkiye’de Ziraat Mühendisliği Eğitiminin Değişimi. TMMO, Z.M.O. Uluslar Arası Sempozyum. 50.Yıl Kutlama ve Tarım Haftası Etkinlikleri Tarım ve Mühendislik. 12 – 16 Ocak 2004. 304 – 332.Ankara
  • Eriş A., Çiftçi C.Y., İsmailçelebioğlu N., Direk M., 2005. Tarımsal Yükseköğrenim”. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, Türkiye Ziraat Mühendisliği 6.Teknik Kongresi (3-7 Ocak 2005) 1075- 1097
  • Çiftçi, C.Y., 2007. Türkiye'de Bulunan Ziraat Fakültelerinin 2006 Yılındaki Durumu. Tarım ve Mühendislik Dergisi. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Yayın Organı. Sayı: 78-79. 2007, 86–94
  • Çiftçi, C.Y., 2007. Türkiye Ziraat Mühendisliği Eğitiminde (1930 – 2007) Uygulanan Yönetmelikler İle Ziraat Mühendisliği Eğitiminin Sorunları ve Çözüm Önerileri. TÜRKTARIM Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Dergisi, Mart – Nisan 2007, Sayı 174, 18 – 32. ANKARA
  • Çiftçi, C.Y., 2009. Türkiye’de Bulunan Devlet ve Vakıf Üniversiteleri. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No 1498, Bilimsel Araştırmalar ve İncelemeler 822. 41 s. Ankara
  • Çiftçi C.Y., Ortaş İ., Çelik S., Kendir H., Sağlam S., 2010. Tarımsal Yükseköğretim Programında Değişimler ve Sorunlar (Sunulu Bildiri). TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Ziraat Mühendisliği VII. Teknik Kongresi (11–15 Ocak 2010) Bildiriler Kitabı II, 1161 – 1180 Ankara
  • Çiftçi C.Y., 2012. Türkiye’de Tarımsal Yükseköğretim. TÜRKTOB Türkiye Tohumcular Birliği Dergisi Yıl 1, Sayı 2. 10- 13. Ankara
  • Çiftçi C.Y., Öztürk H.S., 2012. Ziraat Fakültelerindeki Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Stratejik Yönetim Dergisi. Nisan Mayıs Haziran 2012. Yıl 1, Sayı 3, 50 – 57. Ankara
  • Çiftçi C.Y., 2012. Artık Hiçbir İlde Ziraat Fakültesi Açılmamalı Tarım ve Mühendislik. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Yayın Organı. ISSN-1300-0071. Sayı 99-100/2012. 32 – 36 s. Ankara
  • Çiftçi C.Y. 2013. 165. Yılında Tarımsal Yükseköğretim. Ziraat Mühendisliği. Türk Ziraat Yüksek Mühendisleri Birliği Hakemli Yayın Organı. (Temmuz- Aralık 2012) Sayı: 359, 4 - 17. Ankara
  • Çiftçi C.Y., 2013 Tarımsal Yükseköğretim Nereye Gidiyor. Tarım ve Mühendislik. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Yayın Organı. ISSN-1300-0071. Sayı 104/2013. 40 – 56 s. Ankara
  • Çiftçi C.Y. ve Benlioğlu, B. 2014. Türkiye’de Tarımsal Öğretimle İlgili Meslek Yüksekokulları. Ziraat Mühendisliği Dergisi. Türk Ziraat Yüksek Mühendisleri Birliği Yayın Organı. ISSN- 1301-0891. Sayı 361. 4 – 12. Ankara
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemalettin Yaşar Çiftçi

Yayımlanma Tarihi 28 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 25 Sayı: ÖZEL SAYI-1

Kaynak Göster

APA Çiftçi, C. Y. (2016). Türkiye Tarımsal Yüksek Öğretiminin ve Tarla Bitkileri Bölümünün Durumu. Tarla Bitkileri Merkez Araştırma Enstitüsü Dergisi, 25(ÖZEL SAYI-1), 255-279. https://doi.org/10.21566/tarbitderg.280505
AMA Çiftçi CY. Türkiye Tarımsal Yüksek Öğretiminin ve Tarla Bitkileri Bölümünün Durumu. Tarla Bitkileri Merkez Araştırma Enstitüsü Dergisi. Kasım 2016;25(ÖZEL SAYI-1):255-279. doi:10.21566/tarbitderg.280505
Chicago Çiftçi, Cemalettin Yaşar. “Türkiye Tarımsal Yüksek Öğretiminin Ve Tarla Bitkileri Bölümünün Durumu”. Tarla Bitkileri Merkez Araştırma Enstitüsü Dergisi 25, sy. ÖZEL SAYI-1 (Kasım 2016): 255-79. https://doi.org/10.21566/tarbitderg.280505.
EndNote Çiftçi CY (01 Kasım 2016) Türkiye Tarımsal Yüksek Öğretiminin ve Tarla Bitkileri Bölümünün Durumu. Tarla Bitkileri Merkez Araştırma Enstitüsü Dergisi 25 ÖZEL SAYI-1 255–279.
IEEE C. Y. Çiftçi, “Türkiye Tarımsal Yüksek Öğretiminin ve Tarla Bitkileri Bölümünün Durumu”, Tarla Bitkileri Merkez Araştırma Enstitüsü Dergisi, c. 25, sy. ÖZEL SAYI-1, ss. 255–279, 2016, doi: 10.21566/tarbitderg.280505.
ISNAD Çiftçi, Cemalettin Yaşar. “Türkiye Tarımsal Yüksek Öğretiminin Ve Tarla Bitkileri Bölümünün Durumu”. Tarla Bitkileri Merkez Araştırma Enstitüsü Dergisi 25/ÖZEL SAYI-1 (Kasım 2016), 255-279. https://doi.org/10.21566/tarbitderg.280505.
JAMA Çiftçi CY. Türkiye Tarımsal Yüksek Öğretiminin ve Tarla Bitkileri Bölümünün Durumu. Tarla Bitkileri Merkez Araştırma Enstitüsü Dergisi. 2016;25:255–279.
MLA Çiftçi, Cemalettin Yaşar. “Türkiye Tarımsal Yüksek Öğretiminin Ve Tarla Bitkileri Bölümünün Durumu”. Tarla Bitkileri Merkez Araştırma Enstitüsü Dergisi, c. 25, sy. ÖZEL SAYI-1, 2016, ss. 255-79, doi:10.21566/tarbitderg.280505.
Vancouver Çiftçi CY. Türkiye Tarımsal Yüksek Öğretiminin ve Tarla Bitkileri Bölümünün Durumu. Tarla Bitkileri Merkez Araştırma Enstitüsü Dergisi. 2016;25(ÖZEL SAYI-1):255-79.