Pakistan’da kuruluşundan bu yana pek çok tarımsal yayım sistemi ve yaklaşımı denenmiştir. 1988 yılında hükümet tarafından kurulan Ulusal Tarım Komisyonunun önerisi ile tarımsal yayımın özellestirilmesi süreci başlatılmıştır. Halen 500'den fazla özel şirket (çok uluslu, ulusal ve yerel) kamu yayımı ile birlikte çiftçilere yayım hizmetleri sağlamaktadır. Günümüzde hesap verme sorumluğu çok önemlidir ve bunun dışında bir sektörün performansını değerlendirmek mümkün değildir. Yayım hizmeti sunucuları çiftçilerin sürekli memnuniyetini sağlamalıdırlar. Çiftçilerin güvenini ve sadakatini artırmak için geri bildirim yayım için günden güne daha önemli hale gelmektedir. Genellikle yayımın değerlendirilmesi örneğin davranış değişikliği, verim ve gelirdeki değişim ve ayrıca artan girdi kullanımı ile ilgili olarak çiftçi odaklıdır. Yayım programlarının başarısını veya başarısızlığını etkileyen bir diğer önemli faktör yayım elemanlarının sundukları hizmetlerin verimliliği ve etkinliği olabilir. Bu çalışma, pamuk yetiştiricilerinin bilgi kaynaklarını belirlemeyi, kamu ve özel yayım hizmetlerinden memnuniyetlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla önceden alanda denemesi yapılmış olan anket formları ile Pakistan’ın Pencab eyaletinin Muzaffargarh ilindeki 95 çiftçiden veri toplanmıştır. Elde edilen veriler ki-kare testi, frekans ve yüzdeler kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma alanındaki çiftçilerin çoğu özel sektörden (pestisit şirketleri) enformasyon (bir bakıma yayım hizmeti) almaktadır. Araştırma bulguları, çiftçilerin çoğunluğunun kamu ya da özel sektör yayım hizmetlerinden tam olarak memnun olmadığını göstermektedir. Ancak çiftçilerin özel pestisit şirketlerinden kısmi olarak memnun oldukları saptanmıştır. Elde edilen bulgular, hem özel hem de kamu sektörü tarafından yayım hizmetlerinin kalitesini artırmak gerektiğini göstermektedir. Bunun içinse kararlı çabalara ihtiyaç bulunmaktadır. Bu kapsamda üreticilerin teknoloji kullanımını geliştirmek için katılımcı yaklaşımların önemi yadsınamaz. Talep odaklı hizmet sunumu ve çiftçi dostu uygulamaların yapılması yararlı ve özel yayım kapsamında sektör tarafından sadece ilaç kullanımı ve hastalık tanımlama hizmetleri yerine alanla ilgili tüm konuları içeren genel bir hizmet sunumu uygun olacaktır.
Pakistan Yayım hizmeti Kamu yayımı Çiftçi memnuniyeti Talep odaklı yayım Pencab Pakistan
Pakistan has tried many agricultural extension systems and approaches since its birth. In 1988, on the recommendation of National Commission on Agriculture formed by government to look into the poor performance of agriculture, privatization of agricultural extension was started. Currently, more than 500 private companies with public extension departments (multinational, national and generic) with public extension departments are actively engaged in providing extension services to farmers in addition to selling their products. In recent day's world, accountability is very important, without that you cannot evaluate the performance of any sector. Extension service providers should ensure the continuous satisfaction of farmers with the services being provided. In order to increase farmers' confidence and loyalty, extension feedback is becoming important day by day. Generally, evaluation of extension has been focused on farmers, such as behavioral change and also increase in output use, yield and income. Another important factor impacting the success or failure of extension programs may be efficiency and effectiveness with which extension personal deliver extension services. Present study, is aimed at analyzing the satisfaction of cotton growers with public and private extension services. In this regard, data was collected from 95 farmers using pre-tested questionnaire and using the mutli-stage random sampling technique from Muzaffargarrh district of Punjab province of Pakistan. Collected data were analyzed by using chi square test and frequency and percentages. Most of the farmers in the study area are getting extension services from private sector (pesticide companies). Study concluded that majority of the farmers were not fully satisfied with either the public or private extension services, however, farmers expressed partial satisfaction with private pesticide companies. Following these findings, resolute efforts are needed to improve quality of extension services both by private and public sector. Holistic participatory approaches are required to improve farmers understanding of technology, demand driven and farmers friendly strategies are recommended. Total service package should be applied by private companies rather than just pesticide use and disease identification services.
Extension Services Public extension farmers' satisfaction Demand-driven Punjab Pakistan
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği, İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
Dergimiz 2020 yılından itibaren Scopus veri tabanında taranmaya başlanmıştır.
Tarım Ekonomisi Dergisi, DergiPark'ın sunduğu LOCKSS sistemini kullanır. Arşivleme sistemi hakkında daha fazla bilgi için LOCKSS web sitesini ziyaret edebilirsiniz.
Depo Politikası : Arşiv Dünyasında, hakemli makalelere CrossRef tarafından sağlanan bir DOI numarası atanır.
This website is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.