Purpose: The purpose of this study is to determine the factors that are effective in the decision of the milk sales channel in dairy farming. For this purpose, the cooperative and private sectors have been compared. Design/Methodology/Approach: Within the scope of the research, 200 dairy farms which have cooperative members and non-members living in Izmir province were interviewed. The factors affecting farmers’ selling milk to the cooperative or the private sector were examined using logistic regression analysis. Findings: When the results obtained are examined, dairy farms with agricultural income, less cultivated land, fewer dairy cows, and no milk cooling tanks are more likely to sell milk to the cooperative. The likelihood of milk sales to the private sector is higher on dairy farms with more dairy cows. These results show that large-scale dairy farms are more likely to work with the private sector, and small-scale dairy farms are more likely to work with cooperatives. Originality/Value: In this study which was carried out in Izmir, as it is one of the most important provinces for the Turkish dairy industry and cooperatives, the factors affecting the selling of milk to the cooperative or private sector by dairy farms were tried to be determined. It is expected that the results of this research will contribute to both dairy sector and cooperatives.
Amaç: Bu çalışmada süt sığırcılığı yapan işletmelerin süt satış yeri kararında etkili olan faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla kooperatif ve özel sektör karşılaştırması yapılmıştır. Tasarım/Metodoloji/Yaklaşım: Araştırma kapsamında İzmir ilinde kooperatif ortağı olan ve olmayan 200 üretici ile görüşülmüştür. Üreticilerin kooperatife veya özel sektöre süt satmasında etkili olan faktörler, lojistik regresyon analizi kullanılarak incelenmiştir. Bulgular: Elde edilen sonuçlar incelendiğinde; tarım dışı geliri olan, işlenen arazi miktarı ve sağmal sayısı az olan ve soğutma tankı bulunmayan işletmelerin kooperatife süt satma eğilimleri daha fazladır. Sağmal sayısı fazla olan büyük işletmelerin ise özel sektöre süt satma olasılıkları daha yüksektir. Bu sonuçlar büyük ölçekli işletmelerin özel sektör ile, küçük ölçekli işletmelerin ise kooperatifler ile çalışma olasılığının yüksek olduğunu göstermektedir. Özgünlük/Değer: Süt sektörü ve kooperatifçilik açısından Türkiye’de önemli illerden biri olan İzmir ilinde yapılan bu çalışmada, süt sığırcılığı işletmelerinin sütü kooperatife veya özel sektöre satmasında etkili olan faktörler belirlenmeye çalışılmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarının hem süt hem de kooperatifçilik sektörüne katkı sağlaması beklenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik, Ziraat, İşletme |
Bölüm | Araştıma |
Yazarlar |
|
Erken Görünüm Tarihi | 9 Ocak 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2022 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2022, Cilt 28, Sayı 2 |
Bibtex | @araştırma makalesi { tarekoder1164801, journal = {Tarım Ekonomisi Dergisi}, issn = {1303-0183}, address = {Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü Bornova / İZMİR}, publisher = {Tarım Ekonomisi Derneği}, year = {2023}, volume = {28}, number = {2}, pages = {195 - 202}, doi = {10.24181/tarekoder.1164801}, title = {Üreticilerin Süt Satış Yeri Kararında Etkili Olan Faktörlerin Analizi: Kooperatif ve Özel Sektör Karşılaştırması}, key = {cite}, author = {Kınıklı, Filiz and Yercan, Murad} } |
APA | Kınıklı, F. & Yercan, M. (2023). Üreticilerin Süt Satış Yeri Kararında Etkili Olan Faktörlerin Analizi: Kooperatif ve Özel Sektör Karşılaştırması . Tarım Ekonomisi Dergisi , 28 (2) , 195-202 . DOI: 10.24181/tarekoder.1164801 |
MLA | Kınıklı, F. , Yercan, M. "Üreticilerin Süt Satış Yeri Kararında Etkili Olan Faktörlerin Analizi: Kooperatif ve Özel Sektör Karşılaştırması" . Tarım Ekonomisi Dergisi 28 (2023 ): 195-202 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/tarekoder/issue/75105/1164801> |
Chicago | Kınıklı, F. , Yercan, M. "Üreticilerin Süt Satış Yeri Kararında Etkili Olan Faktörlerin Analizi: Kooperatif ve Özel Sektör Karşılaştırması". Tarım Ekonomisi Dergisi 28 (2023 ): 195-202 |
RIS | TY - JOUR T1 - Üreticilerin Süt Satış Yeri Kararında Etkili Olan Faktörlerin Analizi: Kooperatif ve Özel Sektör Karşılaştırması AU - FilizKınıklı, MuradYercan Y1 - 2023 PY - 2023 N1 - doi: 10.24181/tarekoder.1164801 DO - 10.24181/tarekoder.1164801 T2 - Tarım Ekonomisi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 195 EP - 202 VL - 28 IS - 2 SN - 1303-0183- M3 - doi: 10.24181/tarekoder.1164801 UR - https://doi.org/10.24181/tarekoder.1164801 Y2 - 2022 ER - |
EndNote | %0 Tarım Ekonomisi Dergisi Üreticilerin Süt Satış Yeri Kararında Etkili Olan Faktörlerin Analizi: Kooperatif ve Özel Sektör Karşılaştırması %A Filiz Kınıklı , Murad Yercan %T Üreticilerin Süt Satış Yeri Kararında Etkili Olan Faktörlerin Analizi: Kooperatif ve Özel Sektör Karşılaştırması %D 2023 %J Tarım Ekonomisi Dergisi %P 1303-0183- %V 28 %N 2 %R doi: 10.24181/tarekoder.1164801 %U 10.24181/tarekoder.1164801 |
ISNAD | Kınıklı, Filiz , Yercan, Murad . "Üreticilerin Süt Satış Yeri Kararında Etkili Olan Faktörlerin Analizi: Kooperatif ve Özel Sektör Karşılaştırması". Tarım Ekonomisi Dergisi 28 / 2 (Ocak 2023): 195-202 . https://doi.org/10.24181/tarekoder.1164801 |
AMA | Kınıklı F. , Yercan M. Üreticilerin Süt Satış Yeri Kararında Etkili Olan Faktörlerin Analizi: Kooperatif ve Özel Sektör Karşılaştırması. TED - TJAE. 2023; 28(2): 195-202. |
Vancouver | Kınıklı F. , Yercan M. Üreticilerin Süt Satış Yeri Kararında Etkili Olan Faktörlerin Analizi: Kooperatif ve Özel Sektör Karşılaştırması. Tarım Ekonomisi Dergisi. 2023; 28(2): 195-202. |
IEEE | F. Kınıklı ve M. Yercan , "Üreticilerin Süt Satış Yeri Kararında Etkili Olan Faktörlerin Analizi: Kooperatif ve Özel Sektör Karşılaştırması", Tarım Ekonomisi Dergisi, c. 28, sayı. 2, ss. 195-202, Oca. 2023, doi:10.24181/tarekoder.1164801 |