Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

PORTRAYAL OF WORKING-CLASS RELATIONS AND WORKERS’ RIGHTS IN CONTEMPORARY CINEMA: A COMPARATIVE ANALYSIS OF “CROSS ROAD” AND “FORGOTTEN LOVE”

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 70 - 91, 02.06.2025
https://doi.org/10.56400/tarsusiibfdergisi.1565352

Öz

This paper analyzes the portrayal of working-class relations and workers’ rights in contemporary cinema through “Cross Road” and “Forgotten Love” using Marxist theory. It examines capitalism, labor exploitation, and class struggle as depicted in the lives of blue-collar workers. Using content analysis, the study evaluates narrative themes, character dynamics, and socio-economic contexts in each film, examining blue-collar workers’ experiences of exploitation, conflict, and their fight for justice. The methodology is grounded in Marxist theory, which provides a critical framework for analyzing themes related to capitalism, labor exploitation, and class struggle as they are depicted through narrative and visual elements in contemporary cinema. The findings highlight the nuanced portrayal of working-class struggles while also noting limitations in addressing the root causes of exploitation and the potential for change. The paper argues for the relevance of Marxist theory in advocating for a more equitable society, emphasizing the need for critical engagement with film representations of labor politics and social justice.

Kaynakça

  • Acar, F. (2018). Türkiye’de sınıf ve sınıf mücadelesi: Neo-liberal dönem ve toplumsal değişme. Tarih ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(27), 13-29.
  • Althusser, L. (1971). Lenin and Philosophy and Other Essays. New York: Monthly Review Press.
  • Baxandall, L., Aufderheide, P., Quart, L., Biskind, P., Cole, L., & Dan Georgakas. (1979). Marxist Film Critism: A Symposium. Cinéaste, 9(4), 18-25.
  • Berktay, H. (1992). Dün devrim bugün yıkım: Türkiye solunda siyasi kültür. İstanbul: Belge Yayınları.
  • Bhaskar, R. (2008). Dialectic: The pulse of freedom. London: Routledge.
  • Bozkurt, M. (2015). Kapitalist toplumda sınıf, sınıf mücadelesi ve Türkiye. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(3), 215-229.
  • Brenner, R. (1977). The origins of capitalist development: A critique of neo-smithian Marxism. New Left Review, I/104, 25-92.
  • Çınar, Y. & Şenel, G. (2019). Türkiye’de sınıf ve sınıf mücadelesi: Yeni bir değerlendirme. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 67-86.
  • Doğan, H. (2006). İktisat, toplum ve kültür: Politik iktisat üzerine tartışmalar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eagleton, T. (2011). Why Marx was right. New Haven, CT: Yale University Press.
  • Ferro, M. (1983). Film as an Agent, Product and Source of History. Journal of Contemporary History, 18(3), 357-364.
  • Fine, B., & Saad-Filho, A. (2016). Marx’s capital. London: Pluto Press.
  • Foster, J. B. (2000). Marx’s ecology: Materialism and nature. New York: Monthly Review Press. Geneva: International Labour Office.
  • Güngen, A. R. (2017). Türkiye’de sınıf ve sınıf bilinci: 2000’li yıllarda bir değerlendirme. Çalışma ve Toplum, 54(2), 175-195.
  • Harvey, D. (1978). Marx’s refusal of the labour theory of value. History of Political Economy, 10(2), 213-226.
  • Harvey, D. (2010). A companion to Marx’s capital. London: Verso.
  • Harvey, D. (2014). The seventeen contradictions of capitalism. Journal of Economic Geography, 14(3), 627-628.
  • İnceoğlu, İ. (2003). Türkiye’de kapitalizmin gelişimi ve sosyalizm sorunu. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Kablamacı, M. A. D. (2011). Bu fabrika bizim: Karanlıkta(n) uyananlar filminde işçi sınıfının temsili. Sinecine, 2(2), 57-80.
  • Kellner, D. (2018). Marxism, modernity, and critical theory: Critical perspectives on capitalism and society. Critical Sociology, 44(2), 195-210.
  • Kleinhans, C. (2010). Marksizm ve Film. Sinecine, 1(2), 109-118.
  • Lukács, G. (1971). History and class consciousness: Studies in Marxist dialectics. Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Engels, F., & Marx, K. (2004). The communist manifesto. Penguin UK.
  • Narin, Ö. (2016). Yeni kapitalizm ve emek sınıfı: Küreselleşme sürecinde Türkiye [New Capitalism and the Working Class: Turkey in the Globalization Process]. İstanbul, Turkey: İletişim Yayınları.
  • Oskay, Ü. (1983). Popüler kültürün toplumsal ortamı ve ideolojik işlevleri üzerine. K. Alemdar (Ed.). In Kitle İletişiminde Çağdaş Yaklaşımlar. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Özçelik, M. (2016). Türkiye’de sınıf mücadelesi ve sendikal hareketin günümüz koşullarında karşılaştığı sorunlar. Amme İdaresi Dergisi, 49(3), 155-176.
  • Özden, Z. (2020). Film Eleştirisi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Ryan, M. & Kellner, D. (2000). Politik Kamera. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sweezy, P. M. (1942). The theory of capitalist development: Principles of Marxian Political Economy. Monthly Review Press.
  • Thompson, E. P. (1963). The making of the English Working Class. London: Victor Gollancz Ltd.
  • Wood, E. M. (2004). The origin of capitalism: A longer view. London: Verso.
  • Wright, E. O. (2000). Class counts: Comparative studies in class analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Wright, E. O. (2015). Understanding Class. Social Class: How Does It Work? 1-35.

Çağdaş Sinemada İşçi Sınıfı İlişkileri ve İşçi Haklarının Tasviri: 'Yol Ayrımı' ve 'Unutulmuş Aşk' Filmlerinin Karşılaştırmalı Analizi

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 70 - 91, 02.06.2025
https://doi.org/10.56400/tarsusiibfdergisi.1565352

Öz

Bu makale, “Yol Ayrımı” ve “Forgotten Love” filmlerinin karşılaştırmalı analizi yoluyla, çağdaş sinemada işçi sınıfı ilişkilerinin ve işçi haklarının nasıl tasvir edildiğini Marksist teori kullanarak incelemektedir. Mavi yakalı işçilerin yaşamlarında kapitalizmin, emek sömürüsünün ve sınıf mücadelesinin nasıl ele alındığını araştırmaktadır. İçerik analizi kullanılarak yapılan çalışmada, her filmdeki anlatı temaları, karakter dinamikleri ve sosyo- ekonomik bağlamlar değerlendirilmiş; mavi yakalı işçilerin sömürü, çatışma ve adalet arayışı deneyimleri incelenmiştir. Bu metodoloji, çağdaş sinemada kapitalizm, emek sömürüsü ve sınıf mücadelesiyle ilgili temaların anlatı ve görsel unsurlar aracılığıyla nasıl analiz edileceğine dair Marksist bir çerçeve sunar. Bulgular, işçi sınıfı mücadelesinin ayrıntılı bir şekilde tasvir edildiğini ve sömürünün kök nedenleri ile değişim potansiyelini ele almada sınırlamalar olduğunu ortaya koymaktadır. Makale, daha adil bir toplum için Marksist teorinin önemini savunmakta ve sinemada işçi politikalarının ve sosyal adaletin temsillerine eleştirel bir şekilde yaklaşılması gerektiğini vurgulamaktadır.

Kaynakça

  • Acar, F. (2018). Türkiye’de sınıf ve sınıf mücadelesi: Neo-liberal dönem ve toplumsal değişme. Tarih ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(27), 13-29.
  • Althusser, L. (1971). Lenin and Philosophy and Other Essays. New York: Monthly Review Press.
  • Baxandall, L., Aufderheide, P., Quart, L., Biskind, P., Cole, L., & Dan Georgakas. (1979). Marxist Film Critism: A Symposium. Cinéaste, 9(4), 18-25.
  • Berktay, H. (1992). Dün devrim bugün yıkım: Türkiye solunda siyasi kültür. İstanbul: Belge Yayınları.
  • Bhaskar, R. (2008). Dialectic: The pulse of freedom. London: Routledge.
  • Bozkurt, M. (2015). Kapitalist toplumda sınıf, sınıf mücadelesi ve Türkiye. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(3), 215-229.
  • Brenner, R. (1977). The origins of capitalist development: A critique of neo-smithian Marxism. New Left Review, I/104, 25-92.
  • Çınar, Y. & Şenel, G. (2019). Türkiye’de sınıf ve sınıf mücadelesi: Yeni bir değerlendirme. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 67-86.
  • Doğan, H. (2006). İktisat, toplum ve kültür: Politik iktisat üzerine tartışmalar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eagleton, T. (2011). Why Marx was right. New Haven, CT: Yale University Press.
  • Ferro, M. (1983). Film as an Agent, Product and Source of History. Journal of Contemporary History, 18(3), 357-364.
  • Fine, B., & Saad-Filho, A. (2016). Marx’s capital. London: Pluto Press.
  • Foster, J. B. (2000). Marx’s ecology: Materialism and nature. New York: Monthly Review Press. Geneva: International Labour Office.
  • Güngen, A. R. (2017). Türkiye’de sınıf ve sınıf bilinci: 2000’li yıllarda bir değerlendirme. Çalışma ve Toplum, 54(2), 175-195.
  • Harvey, D. (1978). Marx’s refusal of the labour theory of value. History of Political Economy, 10(2), 213-226.
  • Harvey, D. (2010). A companion to Marx’s capital. London: Verso.
  • Harvey, D. (2014). The seventeen contradictions of capitalism. Journal of Economic Geography, 14(3), 627-628.
  • İnceoğlu, İ. (2003). Türkiye’de kapitalizmin gelişimi ve sosyalizm sorunu. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Kablamacı, M. A. D. (2011). Bu fabrika bizim: Karanlıkta(n) uyananlar filminde işçi sınıfının temsili. Sinecine, 2(2), 57-80.
  • Kellner, D. (2018). Marxism, modernity, and critical theory: Critical perspectives on capitalism and society. Critical Sociology, 44(2), 195-210.
  • Kleinhans, C. (2010). Marksizm ve Film. Sinecine, 1(2), 109-118.
  • Lukács, G. (1971). History and class consciousness: Studies in Marxist dialectics. Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Engels, F., & Marx, K. (2004). The communist manifesto. Penguin UK.
  • Narin, Ö. (2016). Yeni kapitalizm ve emek sınıfı: Küreselleşme sürecinde Türkiye [New Capitalism and the Working Class: Turkey in the Globalization Process]. İstanbul, Turkey: İletişim Yayınları.
  • Oskay, Ü. (1983). Popüler kültürün toplumsal ortamı ve ideolojik işlevleri üzerine. K. Alemdar (Ed.). In Kitle İletişiminde Çağdaş Yaklaşımlar. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Özçelik, M. (2016). Türkiye’de sınıf mücadelesi ve sendikal hareketin günümüz koşullarında karşılaştığı sorunlar. Amme İdaresi Dergisi, 49(3), 155-176.
  • Özden, Z. (2020). Film Eleştirisi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Ryan, M. & Kellner, D. (2000). Politik Kamera. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sweezy, P. M. (1942). The theory of capitalist development: Principles of Marxian Political Economy. Monthly Review Press.
  • Thompson, E. P. (1963). The making of the English Working Class. London: Victor Gollancz Ltd.
  • Wood, E. M. (2004). The origin of capitalism: A longer view. London: Verso.
  • Wright, E. O. (2000). Class counts: Comparative studies in class analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Wright, E. O. (2015). Understanding Class. Social Class: How Does It Work? 1-35.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İş ve İşgücü Tarihi, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer)
Bölüm Teorik Makale
Yazarlar

Selva Staub 0009-0000-2605-3045

Mustafa Çağatay Tok 0000-0002-0509-2368

Olcay Bige Aşkun 0000-0002-1573-8900

Yayımlanma Tarihi 2 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2024
Kabul Tarihi 5 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Staub, S., Tok, M. Ç., & Aşkun, O. B. (2025). PORTRAYAL OF WORKING-CLASS RELATIONS AND WORKERS’ RIGHTS IN CONTEMPORARY CINEMA: A COMPARATIVE ANALYSIS OF “CROSS ROAD” AND “FORGOTTEN LOVE”. Tarsus Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 70-91. https://doi.org/10.56400/tarsusiibfdergisi.1565352