Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Critique to the Phenomenon of According to Historicalist Perspective Systemization of the Qoran in Specialty of Mustafa Ozturk’s Article Called “The Quality of the Qoran As Being A Historical Addres”

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 1015 - 1050, 31.12.2019

Öz

The
book of Muslims The Quran have interested both Muslıms and other people since
its first appearance. To understand its message truly, mutakallims(islamic
philosopher),faqihs(moslemjurist),philosophers and sufis(mystic)have brought
new wiewpoint and all of them have explained The Quran according to their own
wiewpoints. In the activities of understanding and interpreting The Quran
truly, they applied explaination mechanisms like umum-husus (general-matter),
muhkam-mutashabih (strong-similar), siyaq-sibaq (method-past), haqiqat-macaz
(truth-metaphor) etc. In this article, we will approach the developed viewpoints
of the understanding of The Quran, generally. Moreover, we will ciriticize
‘Historical Perspective’ which is the new point of view to understand The
Quran, according to Ozturk’s article and at the same time point out some
possible theological problems by the historicalist perspective. İn this manner,
we will state our own opinion about this issue with those produced wiewpoints
of understanding of The Quran, especially historicalist perspective.

Kaynakça

  • Ali, Maulvi Muhammad. The Holy Qur’an, England, Surrey: The “İslamic Reviews” Office, 1917.
  • Armstrong, Karen. Mitlerin Kısa Tarihi. Çev. Dilek Şendil. İstanbul: MK Yay., 2005.
  • Aydın, Hayati. “Dinî Kaynaklar ve Kültür Bağlamında Cinleri Anlamak-The Understanding of Jinn in The Religious Resources and Culture”. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi- Cumhuriyet Theology Journal 21/3 (Aralık 2017),1623-1670.
  • Bebel, August. Hz. Muhammed ve Arap-İslam Kültür Dönemi. Çev. Veysel Atayman, İstanbul: Bordo Siyah Yay., 2003.
  • Chittick, William. Var olmanın Boyutları. Çev. Turan Koç. İstanbul: İnsan Yay., 2. Baskı, 2007.
  • Dilthey, Wilhelm. Hermeneutik ve Tin Bilimleri. Çev. Doğan Özlem. İstanbul: Paradigma Yay., 1999.
  • Ebu Hayyan, Muḥammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân el-Endelusî. el-Bahru'l-Muhît fî't-Tefsîr (nşr. Adil Aḥmed Abdulmevcûd, Alî Muḥammed Muʿavviḍ), Beyrut 1422/2001.
  • Eliade, Mircea. Mitlerin Özellikleri. Çev. Sema Rifat. İstanbul: Simavi Yay., 1993.
  • Erdemci, Cemaleddin. “Kelam İlminde Nasları Anlama Sorunu”. İslami İlimler Dergisi 2 (2006).
  • Guenon, Rene. Yatay ve Dikey Boyutların Sembolizmi. Çev. Fevzi Topaçoğlu. İnsan Yay., İstanbul, 2001.
  • ITIR, Nurettin. “Münasebet İlmi ve Kur’an İlmindeki Önemi”. İslami İlimler Dergisi 2 2006.
  • Kadir, C. A. İslam Düşüncesi Tarihi. edt. M. M. Şerif. Çev. Kasım Turhan, İnsan Yay., c.1, İstanbul, 1995.
  • Kotan, Şevket. “Kur’an ve Tarihsellik Üzerine”. İslami İlimler Dergisi 2, 2006.
  • Öğüt, Salim. Salim Öğüt, ’Kur’an’ın Tarihsel Bir Hitap Oluş Keyfiyeti’ Başlıklı Yazı Üzerine, İslâmî İlimler Dergisi. 2/1, Kur’an Özel Sayısı: 2, 2007: 221-244.
  • Öğüt, Salim. Modern Düşüncenin Kur’ân Anlayışı: Bir Zihniyet Eleştirisi, İstanbul: Nun Yayıncılık, 2008.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an’ı Kendi Tarihinde Okumak. Ankara: Ankara Okulu, 2004.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an’ın Tarihsel Bir Hitap Oluş Keyfiyeti, İslami İlimler Dergisi 2, 2006.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an, Tefsir ve Usul üzerine Problemler, Tespitler, Teklifler. Ankara: Ankara Okulu, 2011.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an’ı Kendi Tarihinde Okumak-Tefsirde Anakronizme Ret Yazıları, Kur’an’ın Cennet Tasvirlerinde Yerel ve Tarihsel Motifler, Ankara: Ankara Okulu, 2015: 206- 231.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an-ı Kerim Meali Anlam ve Yorum Merkezli Çeviri, Ankara: Ankara Okulu, 2014.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an Vahyinin Anlaşılması ve Yorumlanması, Tefsir Geleneğinde Anlam-Yorum Nüzul-Siret İlişkisi, edt. Mustafa Öztürk. Ankara: Ankara Okulu, 2017: 13-42.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an Kıssaları Bağlamında İsrâiliyât Meselesine Farklı Bir Yaklaşım, İslamî İlimler Dergisi, 9/9-1, 2014.
  • Öztürk, Mustafa. Mustafa Öztürk, “Kur’an’ı Anlamada Tarihselciliğin İmkân, Sınır ve Sorunları”, edt. Yusuf Şevki Yavuz, Kur’an’ı Anlama Yolunda: Kuramer Konferansları, I, 2017:231-266.
  • Şevkani, Muhammed b. Alî b. Muhammed el-Yemenî. Fethu'l-Kadîr (nşr.). Dimeşk: Dâru Ibn Kesîr, 1993.
  • Ünsal, Hadiye. Tefsirde Heterodoksi: Kadiyanilik ve Kur’an, Ankara: Ankara Okulu, 2011.
  • Tatar, Burhanettin. Felsefi Hermenötik ve Yazarın Niyeti, Ankara: Vadi Yay., 1999.
  • Zerkeşi, Ebû Abdullah Muhammet b. Abdullah b. Bahadır eş-Şafii. El-Burhân fî Ulûmi'l-Kur'ân. nşr. Muhammed Ebu'l-Fadl İbrahim, I-VI, Dâru İhyâi'l-Kutubi'l-Arabiyye, 1957.

Mustafa Öztürk’ün “Kur’an’ın Tarihsel bir Hitap Oluş Keyfiyeti” Makalesi Özgülünde Kur’an’ın Tarihselci Bir Perspektiften Tevili Üzerine Bir Eleştiri

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 1015 - 1050, 31.12.2019

Öz



Müslümanların
kitabı olan Kur’an inzal olduğu zamanlardan beri hem Müslümanları hem de diğer
din mensuplarını ilgilendire geldi. Kur’an’ın mesajını doğru bir şekilde
anlamak için mütekellimler fakihler, filozoflar ve sufiler birtakım görüş
açıları geliştirerek Kur'an'ı kendi zaviyelerinden anlama çabasına girdiler.
Her grup Kur'an'ı doğru bir şekilde anlama faaliyetlerinde umum-husus
muhkem-müteşabih, siyak-sibak hakikat-mecaz gibi bazı açıklama mekanizmalarına
başvurdu. Bu makalede, genel olarak Kur'an’ı anlamak üzere geliştirilmiş bazı
bakış açılarına değinilirken Öztürk’ün söz konusu makalesi özgülünde, Kur’an’ı
anlamak üzere yeni bir bakış açısı olarak geliştirilmiş ‘Tarihselci Perspektif’
de eleştirilecek ve tarihselci perspektifin teolojik/itikadî açıdan ortaya
çıkaracağı olası birtakım sorunlara da işaret edilecek. Böylece Kur’an’ı
anlamak üzere geliştirilen tarihselcilik başta olmak üzere bazı yaklaşımlara
yönelik kendi fikrimizi beyan etmiş olacağız.

Kaynakça

  • Ali, Maulvi Muhammad. The Holy Qur’an, England, Surrey: The “İslamic Reviews” Office, 1917.
  • Armstrong, Karen. Mitlerin Kısa Tarihi. Çev. Dilek Şendil. İstanbul: MK Yay., 2005.
  • Aydın, Hayati. “Dinî Kaynaklar ve Kültür Bağlamında Cinleri Anlamak-The Understanding of Jinn in The Religious Resources and Culture”. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi- Cumhuriyet Theology Journal 21/3 (Aralık 2017),1623-1670.
  • Bebel, August. Hz. Muhammed ve Arap-İslam Kültür Dönemi. Çev. Veysel Atayman, İstanbul: Bordo Siyah Yay., 2003.
  • Chittick, William. Var olmanın Boyutları. Çev. Turan Koç. İstanbul: İnsan Yay., 2. Baskı, 2007.
  • Dilthey, Wilhelm. Hermeneutik ve Tin Bilimleri. Çev. Doğan Özlem. İstanbul: Paradigma Yay., 1999.
  • Ebu Hayyan, Muḥammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân el-Endelusî. el-Bahru'l-Muhît fî't-Tefsîr (nşr. Adil Aḥmed Abdulmevcûd, Alî Muḥammed Muʿavviḍ), Beyrut 1422/2001.
  • Eliade, Mircea. Mitlerin Özellikleri. Çev. Sema Rifat. İstanbul: Simavi Yay., 1993.
  • Erdemci, Cemaleddin. “Kelam İlminde Nasları Anlama Sorunu”. İslami İlimler Dergisi 2 (2006).
  • Guenon, Rene. Yatay ve Dikey Boyutların Sembolizmi. Çev. Fevzi Topaçoğlu. İnsan Yay., İstanbul, 2001.
  • ITIR, Nurettin. “Münasebet İlmi ve Kur’an İlmindeki Önemi”. İslami İlimler Dergisi 2 2006.
  • Kadir, C. A. İslam Düşüncesi Tarihi. edt. M. M. Şerif. Çev. Kasım Turhan, İnsan Yay., c.1, İstanbul, 1995.
  • Kotan, Şevket. “Kur’an ve Tarihsellik Üzerine”. İslami İlimler Dergisi 2, 2006.
  • Öğüt, Salim. Salim Öğüt, ’Kur’an’ın Tarihsel Bir Hitap Oluş Keyfiyeti’ Başlıklı Yazı Üzerine, İslâmî İlimler Dergisi. 2/1, Kur’an Özel Sayısı: 2, 2007: 221-244.
  • Öğüt, Salim. Modern Düşüncenin Kur’ân Anlayışı: Bir Zihniyet Eleştirisi, İstanbul: Nun Yayıncılık, 2008.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an’ı Kendi Tarihinde Okumak. Ankara: Ankara Okulu, 2004.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an’ın Tarihsel Bir Hitap Oluş Keyfiyeti, İslami İlimler Dergisi 2, 2006.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an, Tefsir ve Usul üzerine Problemler, Tespitler, Teklifler. Ankara: Ankara Okulu, 2011.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an’ı Kendi Tarihinde Okumak-Tefsirde Anakronizme Ret Yazıları, Kur’an’ın Cennet Tasvirlerinde Yerel ve Tarihsel Motifler, Ankara: Ankara Okulu, 2015: 206- 231.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an-ı Kerim Meali Anlam ve Yorum Merkezli Çeviri, Ankara: Ankara Okulu, 2014.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an Vahyinin Anlaşılması ve Yorumlanması, Tefsir Geleneğinde Anlam-Yorum Nüzul-Siret İlişkisi, edt. Mustafa Öztürk. Ankara: Ankara Okulu, 2017: 13-42.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’an Kıssaları Bağlamında İsrâiliyât Meselesine Farklı Bir Yaklaşım, İslamî İlimler Dergisi, 9/9-1, 2014.
  • Öztürk, Mustafa. Mustafa Öztürk, “Kur’an’ı Anlamada Tarihselciliğin İmkân, Sınır ve Sorunları”, edt. Yusuf Şevki Yavuz, Kur’an’ı Anlama Yolunda: Kuramer Konferansları, I, 2017:231-266.
  • Şevkani, Muhammed b. Alî b. Muhammed el-Yemenî. Fethu'l-Kadîr (nşr.). Dimeşk: Dâru Ibn Kesîr, 1993.
  • Ünsal, Hadiye. Tefsirde Heterodoksi: Kadiyanilik ve Kur’an, Ankara: Ankara Okulu, 2011.
  • Tatar, Burhanettin. Felsefi Hermenötik ve Yazarın Niyeti, Ankara: Vadi Yay., 1999.
  • Zerkeşi, Ebû Abdullah Muhammet b. Abdullah b. Bahadır eş-Şafii. El-Burhân fî Ulûmi'l-Kur'ân. nşr. Muhammed Ebu'l-Fadl İbrahim, I-VI, Dâru İhyâi'l-Kutubi'l-Arabiyye, 1957.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Necmeddin Turan 0000-0001-8180-5377

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 26 Eylül 2019
Kabul Tarihi 12 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Turan, Necmeddin. “Mustafa Öztürk’ün ‘Kur’an’ın Tarihsel Bir Hitap Oluş Keyfiyeti’ Makalesi Özgülünde Kur’an’ın Tarihselci Bir Perspektiften Tevili Üzerine Bir Eleştiri”. Tasavvur / Tekirdağ İlahiyat Dergisi 5/2 (Aralık 2019), 1015-1050.

Flag Counter