Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Supply Contract (Istijrâr) In Islamic Law of Obligations and the Views of Fiqh Schools

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 1251 - 1271, 31.12.2019

Öz

As one of the most commonly used methods of
transaction, the actions of buying and selling have shown variation according
to the customs and traditions of the societies in which they have been
conducted. For this reason, only contracts that are widely known were included
in detailed fiqh books while others were deemed permissible provided that they
fulfilled the general conditions. In addition, the madhhabs’ method of
perceiving the nass and evaluating traditional practices have been influential
in evaluating the integrity of the contracts. While having different forms due
to its nature, a supply contract is defined as guaranteeing to render payment
after receiving the product in installments and using it, and is discussed by
schools of Islamic law. While these discussions have usually revolve around the
question of whether the contract satisfies the necessary conditions for achieving
its integrity and being established, Hanafi scholars have ruled that, due to
business transactions by means of supply contracts being a very common
practice, this type of contracts should be viewed as permissible through
istihsan. We can also see that other madhhabs have expressed views in favor of
this contract type with reasons similar to this. In this study, we will attempt
to evaluate supply contracts, which have come to be employed in rural areas and
especially in the finance world and which have entered the literature under the
same name, within the scope of the views expressed by madhhabs.

Kaynakça

  • Abdülaziz b. Muhammed. Beyu’l-isticrâr ve tatbîkâtühü’l-muâsıra. Yüksek Lisans Tezi, Câmiatü İmam Muhammed b. Suud, Riyad 1431/2010.
  • Ali Haydar Efendi. Dürerü’l-hükkâm şerhu Mecelleti’l-ahkâm. Beyrut: Dâru’l-Cîl, 2003.
  • Aslan, Bedri. İslam Ticaret Hukukunda Cehalet ve Güncel Akitlere Etkisi. (Doktora Tezi, Dicle Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015).
  • Bâcî, Ebu’l-Velîd Süleyman b. Halef. el-Müntekâ şerhi’l-Muvatta-i İmâm Mâlik. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-Arabî, 1332.
  • Bardakoğlu, Ali. “Bey‘”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 6: 15. Ankara: TDV Yayınları, 1992.
  • Buhûtî, Mansûr b. Yûnus. Dekâiku Uli’n-Nühâ li Şerhi’l-Müntehâ. Beyrut: Âlemu’l-Kütüb, 1996.
  • Büceyremî, Süleyman b. Muhammed. Büceyremî ale’l-İknâ‘.(Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1996.
  • Cemel, Süleymân b. Ömer b. Mansûr el-Uceylî. Fütûhâtü’l-vehhâb bi-tavzîhi şerhi Menheci’t-tullâb. Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
  • Cevherî, İsmail b. Hammâd. es-Sıhâh tâcu’l-luğa ve sıhâhi’l-arabiyye. tahk. Ahmed Abdulgafûr. Beyrut: Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, 1987.
  • Cübrân, Mes‘ud. er-Râid. Beyrut: Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, 1992.
  • Çetintaş, Recep. “İslam Hukuku Açısından Tedarik Sözleşmesinin Meşrûiyeti (Türk Borçlar Hukuku’ndaki Mahiyeti Bağlamında)”. Türkish Studies, 11/12 (2016): 39-66.
  • Ebu Bekir el-Haddâd. el-Cevheretü’n-neyyire. Thk. İlyas Kaplan. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2006.
  • Ebu Davud es-Sicistânî. Mesâilü’l-İmâm Ahmed rivâyetü Ebû Dâvud es-Sicistânî. Thk. Ebu Muâz Târık. Mısır, Mektebetü İbn Teymiyye, 1999. Gazâlî, Ebu Hamid. el-Vasît fi’l-mezheb. thk. Ahmed Mahmud İbrahim. Kahire: Dâru’s-Selâm, 1417.
  • Hatib Şirbînî. Muğni’l-muhtâc. Beyrut: Dâru’l-Fikir, ts.
  • Haskefî, Alaeddin. ed-Dürrü’l-muhtâr şerhu Tenvîri’l-ebsâr. Thk. Abdülmunim Halil. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2002.
  • Heyet. el-Mevsûatü’l-Fıkhiyye’l-Kuveytiyye. Kuveyt: Vizâretu’l-Evkâf ve’ş-Şuûni’l-İslâmiyye, 2012.
  • İbn Âbidîn, Muhammed Emîn. Reddü’l-muhtâr ala’d-Dürri’l-muhtâr. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1992.
  • İbn Fâris, Ebu’l-Hasen Ahmed. Mu‘cemu mekâyisu’l-luga. tahk. Abdüsselam Harun. Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
  • İbn Hacer el-Heytemî. Tuhfetü’l-muhtâc bi-şerhi’l-Minhâc. Mısır: Matbaatü Mustafa Muhammed, 1917.
  • İbn Kayyim, Ebû Abdullâh Şemsüddîn. İ‘lâmü’l-muvakkı‘în an rabbi’l-‘âlemîn. Tahk. Taha Abdurrauf. Beyrut: Dâru’l-Cîl, 1973.
  • İbn Kudâme, Muvaffakuddin. el-Muğnî şerhu Muhtasari’l-Hırakî. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, 1985.
  • İbn Nüceym, Zeynüddin. el-Bühru’r-râik şerhi Kenzi’d-dekâik. Beyrut: Dâru’l-Marife, Beyrut ts.
  • Kacır, Temel. “Bir Finansman Yöntemi Olarak İsticrâr Akdi”. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi 30 (2017): 273-297.
  • Kâsânî, Alaeddin Ebu Bekir. Bedâiu’s-sanâî‘ fî tertîbi’ş-şerâi‘. Beyrut: Dâru’l-Kitâbu’l-Arabî, 1982.
  • Kâsânî, Alâeddin Ebu Bekir. Bedâiu’s-sanâi‘ fî tertîbi’ş-şerâi‘. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1986.
  • Mâlik b. Enes. el-Müdevvenetu’l-kübrâ. thk. Zekeriyya ‘Umeyrât. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmîyye, ty.
  • Mecdüddin İbn Teymiyye. el-Muharrer fi’l-fıkhi alâ mezhebi İmâm Ahmed b. Hanbel. Riyad: Mektebeü’l-Meârif, 1984.
  • Mecmau’l-Luga’l-Arabiyye-Heyet. el-Mu‘cemu’l-vasît. Kahire: Mektebetü Şurûk ed-Devliyye, 2004.
  • Merdâvî, Ebü’l-Hasen Alâeddîn Ali b. Süleymân. el-İnsâf fî ma‘rifeti’r-râcih mine’l-hilâf alâ mezhebi’l-İmâmi’l-Mübeccel Ahmed b. Hanbel. Tahk. Muhammed Hâmid el-Fakî. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, 1988.
  • Mergınânî, Ali b. Ebî Bekr. el-Hidâye fî şerhi Bidâyetü’l-mübtedî. Thk. Talal Yusuf. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, ts.
  • Mevsılî, Abdullah b. Mahmud. el-İhtiyâr li ta‘lîli’l-Muhtâr. Thk. Mahmud Ebu Dakîka. Kahire: Dâru’l-Halebî, 1937.
  • Mevsılî, Abdullah b. Mahmud. el-İhtiyâr li ta‘lîli’l-muhtâr. Thk. Abdullatif Muhammed. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2005.
  • Meydânî, Abdülganî Guneymî. el-Lübâb fî şerhi’l-Kitâb. Thk. Mahmud Emin en-Nevâvî. Beyrut: Dâru’l-Kitabu’l-Arabî, ts.
  • Molla Hüsrev, Muhammed b. Ferâmuz. Dürrerü’l-hükkâm şerhu Gurerü’l-ahkâm. Beyrut, Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, ts.
  • Muhammed İliş. Minehu’l-celîl ʿalâ Muhtasari’ş-Şeyh Halîl. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1989.
  • Muhammed Revvâs Kal‘acî - Hâmid Sâdık Kuneybî. Mu‘cemu lugati’l-fukahâ. Beyrut: Dâru’n-Nefâis, 1988.
  • Nâyif b. Cemân el-Cüreydân. Beyu’l-İsticrâr. Erişim: 17.12.2017, http://almoslim.net/node/175621.
  • Nesefî, Ebu’l-Berekât. Kenzü’d-dekâik. Thk. Said Bektaş. Beyrut: Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye, 2011.
  • Nevevî, Ebû Zekeriyyâ Yahyâ. Ravzatü’t-tâlibîn ve umdetü’l-müttakîn. Thk. Züheyr Şâviş. Beyrut: el-Mektebetü’l-İslâmî, 1991. Nevevî, Ebû Zekeriyya Yahyâ. el-Mecmu‘ şerh’ul-Mühezzeb. Beyrut: Dâru’l-Fikr, Beyrut, ts.
  • Remlî, Şemsüddîn Muhammed. Nihâyetü’l-muhtâc ilâ şerhi’l-Minhâc, el-Mektebetü’l-İslâmiyye, y.y. ts.
  • Remlî, Şemsuddin Muhammed. Nihâyetü’l-muhtâc ila şerhi’l-Minhâc. Beyrut: Daru’l-Fikr, Beyrut 1984.
  • Şirbînî, Ebû Abdillâh Şemsüddîn Muhammed. Muğni’l-muhtâc ilâ marifeti meâni elfâzi’l-Minhâc. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 1994.
  • Şirvânî, Abdülhamîd. Hâşiyetü’ş-Şirvânî. Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
  • Zekeriyya el-Ensârî, Ebû Yahyâ. Esnâ’l-metâlib. Thk. Muhammed Tamir. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2000.

İslam Borçlar Hukukunda İsticrâr Akdi ve Mezheplerin Konuyla İlgili Mülahazaları

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 1251 - 1271, 31.12.2019

Öz

İnsanların günlük hayatlarında en çok
kullandıkları muamelelerden biri olan alış veriş, toplumların örflerine göre
çeşitlilik göstermiştir. Bu sebeple klasik füru fıkıh eserlerinde akitlerin çok
bilinenlerine yer verilmiş, diğerleri için de genel şartları sağlaması kaydıyla
caiz olabileceği kanaatine varılmıştır. Bununla beraber mezheplerin nasları
anlama yöntemleri ve örfi uygulamaları değerlendirme biçimleri, akitlerin
sıhhatini değerlendirmelerinde de ektili olmuştur. Mahiyeti itibariyle değişik
formları bulunmasıyla birlikte kısaca, ürünün peyderpey alınıp ücretin ürünün
tüketilmesinden sonra ödenmesinin taahhüt edilmesi şeklinde tarif edilen
isticrâr akdi, İslam hukuk ekolleri tarafından tartışılmıştır. Bu tartışmalar
genellikle akdin sıhhat ve kuruluş unsurlarını taşıyıp taşımaması etrafında
gerçekleşirken Hanefi fukahası, isticrâr yoluyla yapılan alışveriş işlemlerinin
insanlar tarafından sıkça yapıldığını göz önünde bulundurarak bu akdin istihsan
yoluyla caiz görülmesi gerektiği kanaatine varmışlardır. Diğer mezheplerde de
bu akde benzer gerekçelerle olumlu yaklaşımların bulunduğunu görmekteyiz. Bu
çalışmamızda günümüz kırsal kesimde uygulanan ve özellikle finans dünyasında
uygulanmaya başlanan ve aynı isimle literatüre girer isticrâr akdini,
mezheplerin görüşleri bağlamında değerlendirmeye çalışacağız. 

Kaynakça

  • Abdülaziz b. Muhammed. Beyu’l-isticrâr ve tatbîkâtühü’l-muâsıra. Yüksek Lisans Tezi, Câmiatü İmam Muhammed b. Suud, Riyad 1431/2010.
  • Ali Haydar Efendi. Dürerü’l-hükkâm şerhu Mecelleti’l-ahkâm. Beyrut: Dâru’l-Cîl, 2003.
  • Aslan, Bedri. İslam Ticaret Hukukunda Cehalet ve Güncel Akitlere Etkisi. (Doktora Tezi, Dicle Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015).
  • Bâcî, Ebu’l-Velîd Süleyman b. Halef. el-Müntekâ şerhi’l-Muvatta-i İmâm Mâlik. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-Arabî, 1332.
  • Bardakoğlu, Ali. “Bey‘”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 6: 15. Ankara: TDV Yayınları, 1992.
  • Buhûtî, Mansûr b. Yûnus. Dekâiku Uli’n-Nühâ li Şerhi’l-Müntehâ. Beyrut: Âlemu’l-Kütüb, 1996.
  • Büceyremî, Süleyman b. Muhammed. Büceyremî ale’l-İknâ‘.(Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1996.
  • Cemel, Süleymân b. Ömer b. Mansûr el-Uceylî. Fütûhâtü’l-vehhâb bi-tavzîhi şerhi Menheci’t-tullâb. Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
  • Cevherî, İsmail b. Hammâd. es-Sıhâh tâcu’l-luğa ve sıhâhi’l-arabiyye. tahk. Ahmed Abdulgafûr. Beyrut: Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, 1987.
  • Cübrân, Mes‘ud. er-Râid. Beyrut: Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, 1992.
  • Çetintaş, Recep. “İslam Hukuku Açısından Tedarik Sözleşmesinin Meşrûiyeti (Türk Borçlar Hukuku’ndaki Mahiyeti Bağlamında)”. Türkish Studies, 11/12 (2016): 39-66.
  • Ebu Bekir el-Haddâd. el-Cevheretü’n-neyyire. Thk. İlyas Kaplan. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2006.
  • Ebu Davud es-Sicistânî. Mesâilü’l-İmâm Ahmed rivâyetü Ebû Dâvud es-Sicistânî. Thk. Ebu Muâz Târık. Mısır, Mektebetü İbn Teymiyye, 1999. Gazâlî, Ebu Hamid. el-Vasît fi’l-mezheb. thk. Ahmed Mahmud İbrahim. Kahire: Dâru’s-Selâm, 1417.
  • Hatib Şirbînî. Muğni’l-muhtâc. Beyrut: Dâru’l-Fikir, ts.
  • Haskefî, Alaeddin. ed-Dürrü’l-muhtâr şerhu Tenvîri’l-ebsâr. Thk. Abdülmunim Halil. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2002.
  • Heyet. el-Mevsûatü’l-Fıkhiyye’l-Kuveytiyye. Kuveyt: Vizâretu’l-Evkâf ve’ş-Şuûni’l-İslâmiyye, 2012.
  • İbn Âbidîn, Muhammed Emîn. Reddü’l-muhtâr ala’d-Dürri’l-muhtâr. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1992.
  • İbn Fâris, Ebu’l-Hasen Ahmed. Mu‘cemu mekâyisu’l-luga. tahk. Abdüsselam Harun. Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
  • İbn Hacer el-Heytemî. Tuhfetü’l-muhtâc bi-şerhi’l-Minhâc. Mısır: Matbaatü Mustafa Muhammed, 1917.
  • İbn Kayyim, Ebû Abdullâh Şemsüddîn. İ‘lâmü’l-muvakkı‘în an rabbi’l-‘âlemîn. Tahk. Taha Abdurrauf. Beyrut: Dâru’l-Cîl, 1973.
  • İbn Kudâme, Muvaffakuddin. el-Muğnî şerhu Muhtasari’l-Hırakî. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, 1985.
  • İbn Nüceym, Zeynüddin. el-Bühru’r-râik şerhi Kenzi’d-dekâik. Beyrut: Dâru’l-Marife, Beyrut ts.
  • Kacır, Temel. “Bir Finansman Yöntemi Olarak İsticrâr Akdi”. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi 30 (2017): 273-297.
  • Kâsânî, Alaeddin Ebu Bekir. Bedâiu’s-sanâî‘ fî tertîbi’ş-şerâi‘. Beyrut: Dâru’l-Kitâbu’l-Arabî, 1982.
  • Kâsânî, Alâeddin Ebu Bekir. Bedâiu’s-sanâi‘ fî tertîbi’ş-şerâi‘. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1986.
  • Mâlik b. Enes. el-Müdevvenetu’l-kübrâ. thk. Zekeriyya ‘Umeyrât. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmîyye, ty.
  • Mecdüddin İbn Teymiyye. el-Muharrer fi’l-fıkhi alâ mezhebi İmâm Ahmed b. Hanbel. Riyad: Mektebeü’l-Meârif, 1984.
  • Mecmau’l-Luga’l-Arabiyye-Heyet. el-Mu‘cemu’l-vasît. Kahire: Mektebetü Şurûk ed-Devliyye, 2004.
  • Merdâvî, Ebü’l-Hasen Alâeddîn Ali b. Süleymân. el-İnsâf fî ma‘rifeti’r-râcih mine’l-hilâf alâ mezhebi’l-İmâmi’l-Mübeccel Ahmed b. Hanbel. Tahk. Muhammed Hâmid el-Fakî. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, 1988.
  • Mergınânî, Ali b. Ebî Bekr. el-Hidâye fî şerhi Bidâyetü’l-mübtedî. Thk. Talal Yusuf. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, ts.
  • Mevsılî, Abdullah b. Mahmud. el-İhtiyâr li ta‘lîli’l-Muhtâr. Thk. Mahmud Ebu Dakîka. Kahire: Dâru’l-Halebî, 1937.
  • Mevsılî, Abdullah b. Mahmud. el-İhtiyâr li ta‘lîli’l-muhtâr. Thk. Abdullatif Muhammed. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2005.
  • Meydânî, Abdülganî Guneymî. el-Lübâb fî şerhi’l-Kitâb. Thk. Mahmud Emin en-Nevâvî. Beyrut: Dâru’l-Kitabu’l-Arabî, ts.
  • Molla Hüsrev, Muhammed b. Ferâmuz. Dürrerü’l-hükkâm şerhu Gurerü’l-ahkâm. Beyrut, Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, ts.
  • Muhammed İliş. Minehu’l-celîl ʿalâ Muhtasari’ş-Şeyh Halîl. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1989.
  • Muhammed Revvâs Kal‘acî - Hâmid Sâdık Kuneybî. Mu‘cemu lugati’l-fukahâ. Beyrut: Dâru’n-Nefâis, 1988.
  • Nâyif b. Cemân el-Cüreydân. Beyu’l-İsticrâr. Erişim: 17.12.2017, http://almoslim.net/node/175621.
  • Nesefî, Ebu’l-Berekât. Kenzü’d-dekâik. Thk. Said Bektaş. Beyrut: Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye, 2011.
  • Nevevî, Ebû Zekeriyyâ Yahyâ. Ravzatü’t-tâlibîn ve umdetü’l-müttakîn. Thk. Züheyr Şâviş. Beyrut: el-Mektebetü’l-İslâmî, 1991. Nevevî, Ebû Zekeriyya Yahyâ. el-Mecmu‘ şerh’ul-Mühezzeb. Beyrut: Dâru’l-Fikr, Beyrut, ts.
  • Remlî, Şemsüddîn Muhammed. Nihâyetü’l-muhtâc ilâ şerhi’l-Minhâc, el-Mektebetü’l-İslâmiyye, y.y. ts.
  • Remlî, Şemsuddin Muhammed. Nihâyetü’l-muhtâc ila şerhi’l-Minhâc. Beyrut: Daru’l-Fikr, Beyrut 1984.
  • Şirbînî, Ebû Abdillâh Şemsüddîn Muhammed. Muğni’l-muhtâc ilâ marifeti meâni elfâzi’l-Minhâc. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 1994.
  • Şirvânî, Abdülhamîd. Hâşiyetü’ş-Şirvânî. Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
  • Zekeriyya el-Ensârî, Ebû Yahyâ. Esnâ’l-metâlib. Thk. Muhammed Tamir. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2000.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Okur 0000-0003-4285-7478

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2019
Kabul Tarihi 23 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Okur, Hüseyin. “İslam Borçlar Hukukunda İsticrâr Akdi Ve Mezheplerin Konuyla İlgili Mülahazaları”. Tasavvur / Tekirdağ İlahiyat Dergisi 5/2 (Aralık 2019), 1251-1271.

Flag Counter