BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM SÜRECİNDE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 40 - 60, 01.02.2019

Öz

Bu çalışmada, ilkokul düzeyinde fen bilimleri dersini yürütmekte olan sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri dersi öğretim sürecinde karşılaştıkları güçlüklerin betimlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kırşehir ili merkez ilçede görev yapan ve on yedi kişiden oluşan çalışma grubu ile odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Görüşme sorularının hazırlanması sürecinde literatür taranmış ve öğretmenlerin karşılaşabilecekleri sorunlar öğretim programı, öğretmen, öğrenci, ders kitabı, öğrenme ortamı, veli ve idari kaynaklı olmak üzere yedi başlık altında toplanmış ve bu başlıklara yönelik yedi adet soru ile veri toplama sürecine gidilmiştir. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiş ve çözümleme sonucunda öğretmenlerin; konuların sınıf seviyesine uygun olmaması, ölçme değerlendirme sorularının bilişsel alanda alt düzeyde olması, laboratuvarın olmaması, ya da kullanılmaması, öğretmenlerin alan bilgilerini yeterince güncelleyememeleri, velilerin öğretim sürecinde yeterli desteği göstermemeleri konularında sorunları ifade ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu sorunların çözümleri noktasında, hizmet içi uygulamaların nitelik ve nicelik olarak arttırılması, laboratuvar kullanımı ya da sınıfların dizaynı konusunda okul idaresinin öğretmenleri desteklemesi, velilerin öğretim sürecine destek olmaları noktasında bilinçlendirme çalışmalarının düzenlenmesi, ders kitapları ve programlarının revize edilmesi kısmında öğretmenlerin daha aktif rol almalarının sağlanması önerilebilir.

Kaynakça

  • 1. Akıncı, B., Uzun, N., ve Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. International Journal of Human Sciences , 12(1),1189-1215.
  • 2. Aydoğdu, C. ve Yardımcı, E. (2013). İlköğretim fen laboratuvarlarında meydana gelen kazalar ve öğretmenlerin geliştirebilecekleri davranış tarzları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 44, 52-60.
  • 3. Balbağ, M. Z., ve Karaer, G. (2016). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi ,8(1), 28-46.
  • 4. Balbağ, Z., Leblebiciler, K., Karaer, G., Sarıkahya, E., ve Erkan, Ö. (2016). Türkiye'de fen eğitimi ve öğretimi sorunları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları , 5(3),12-23.
  • 5. Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • 6. Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü , 2005(2),207-237.
  • 7. Çepni, S., Küçük, M., ve Ayvacı, H. Ş. (2003). İlköğretim birinci kademedeki fen bilgisi programının uygulanması üzerine bir çalışma . Gazi Eğitim Fakültesi , 23(3),131-145.
  • 8. Demirel, Ö. (2005). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • 9. Ekici, F.T. Ekici, E., ve Taşkın, S. (2002).Fen laboratuarlarının içinde bulunduğu durum. V.ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresi bildirileri 16-18 Eylül, O.D.T.Ü. Ankara, s. 391-393).
  • 10. Gürsoy, G. (2018). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Turkısh Studies Educational Sciences , 623-649.
  • 11. Kuş, E.(2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • 12. Küçüközer H., Bostan A., Kenar Z., Seçer S., ve Yavuz S.(2008) Altıncı sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarının yapılandırmacı öğrenme kuramına göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 7(1), 111-126, 2008.
  • 13. MEB (2018). Fen bilimleri dersi(3., 4., 5., 6., 7. ve 8.sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • 14. Ryan, P.J. (1998). Teacher development and use of portfolio assessment strategies and the impact on instruction in mathematics. Doctoral dissertation, Stanford University School of Education, Stanford, CA.
  • 15. Tay, B. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin alternatif değerlendirme konusundaki görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies ,6(3), 661-683.
  • 16. Tekbıyık, A. ve Akdeniz A. R. (2008). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37
  • 17. Türkmen, L. (2002). Sınıf öğrtmenliği 1. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi ,23: 218-228.
  • 18. Türkmen, H., ve Kandemir, E. M. (2011). Öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri öğrenme alanı algıları üzerine bir durum çalışması. Journal Of European Education , 1(1),15-24.
  • 19. Yangın, S. (2007). 2004 öğretim programı çerçevesinde ilköğretimde fen bilimleri dersinin öğretimine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 20. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.

Problems that Classroom Teachers Face in Teaching Science

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 40 - 60, 01.02.2019

Öz

In this study, it is aimed to describe the difficulties faced by elementary school teachers who are conducting science course at primary level. Within the scope of the study, focus group interviews were conducted with a working group consisting of seventeen people working in the central district of Kırşehir in the 2018-2019 academic year. During the preparation of the interview questions, the literature was searched and the problems that teachers might face were gathered under seven headings: curriculum, teacher, student, textbook, learning environment, parents and administration. The data collection process was carried out with seven questions regarding these topics. The data were analyzed by content analysis and as a result of this analysis following problems have been pointed out by the teachers; the subjects were not in line with the class level, the assessment and evaluation questions were at the cognitive level, the absence of a laboratory, the inability of teachers to update their field information sufficiently and the parent's failure to support during the teaching process. As part of solutions to these problems following approaches could be adopted; increasing the quality and quantity of in-service practices, supporting teachers in the use of laboratories or design of classrooms, organizing awareness-raising activities to support parents' teaching process, and encouraging teachers to be more active in the revision of textbooks and programs

Kaynakça

  • 1. Akıncı, B., Uzun, N., ve Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. International Journal of Human Sciences , 12(1),1189-1215.
  • 2. Aydoğdu, C. ve Yardımcı, E. (2013). İlköğretim fen laboratuvarlarında meydana gelen kazalar ve öğretmenlerin geliştirebilecekleri davranış tarzları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 44, 52-60.
  • 3. Balbağ, M. Z., ve Karaer, G. (2016). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi ,8(1), 28-46.
  • 4. Balbağ, Z., Leblebiciler, K., Karaer, G., Sarıkahya, E., ve Erkan, Ö. (2016). Türkiye'de fen eğitimi ve öğretimi sorunları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları , 5(3),12-23.
  • 5. Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • 6. Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü , 2005(2),207-237.
  • 7. Çepni, S., Küçük, M., ve Ayvacı, H. Ş. (2003). İlköğretim birinci kademedeki fen bilgisi programının uygulanması üzerine bir çalışma . Gazi Eğitim Fakültesi , 23(3),131-145.
  • 8. Demirel, Ö. (2005). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • 9. Ekici, F.T. Ekici, E., ve Taşkın, S. (2002).Fen laboratuarlarının içinde bulunduğu durum. V.ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresi bildirileri 16-18 Eylül, O.D.T.Ü. Ankara, s. 391-393).
  • 10. Gürsoy, G. (2018). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Turkısh Studies Educational Sciences , 623-649.
  • 11. Kuş, E.(2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • 12. Küçüközer H., Bostan A., Kenar Z., Seçer S., ve Yavuz S.(2008) Altıncı sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarının yapılandırmacı öğrenme kuramına göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 7(1), 111-126, 2008.
  • 13. MEB (2018). Fen bilimleri dersi(3., 4., 5., 6., 7. ve 8.sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • 14. Ryan, P.J. (1998). Teacher development and use of portfolio assessment strategies and the impact on instruction in mathematics. Doctoral dissertation, Stanford University School of Education, Stanford, CA.
  • 15. Tay, B. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin alternatif değerlendirme konusundaki görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies ,6(3), 661-683.
  • 16. Tekbıyık, A. ve Akdeniz A. R. (2008). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37
  • 17. Türkmen, L. (2002). Sınıf öğrtmenliği 1. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi ,23: 218-228.
  • 18. Türkmen, H., ve Kandemir, E. M. (2011). Öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri öğrenme alanı algıları üzerine bir durum çalışması. Journal Of European Education , 1(1),15-24.
  • 19. Yangın, S. (2007). 2004 öğretim programı çerçevesinde ilköğretimde fen bilimleri dersinin öğretimine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 20. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erdal Demirtaş Bu kişi benim

Mutlu Pınar Demirci Güler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirtaş, E., & Güler, M. P. . D. (2019). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM SÜRECİNDE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 3(1), 40-60.

2613928412   28976  19030            19029       19031  logo1.jpg27281     27280  27284  27285   27290  27291 2729227294          27937   28409