Bu çalışmada, çevrimiçi öğrenme ortamlarında yeni nesil sorulara dayalı fen öğretimi yaklaşımına ilişkin öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ortaokul 7. sınıfta öğrenim gören 18 öğrenci ile “Işığın Madde ile Etkileşimi” ünitesine yönelik çevrimiçi etkileşimle dersler gerçekleştirilmiş ve takip eden süreçte geleneksel sorulara ek olarak yeni nesil sorular çözülmüştür. Uygulama yaklaşık 6 hafta sürmüştür. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden tarama (survey) deseni kullanılmaktadır. Uygulama sürecinde maksimum çeşitlilik örneklemesine uygun olarak test başarısı yüksek ve test başarısı düşük olan öğrenciler içerisinden 4’er kişi seçilerek yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen nitel bulgulara göre öğrencilerin yeni nesil sorulara alışık olmadığı, soruların uzun ve düşünmeye yönelik olduğu bu nedenle zorlandıkları sonucuna ulaşılmıştır.
New generation questions are the complex questions that require students to understand what they read, make inferences, solve problems, analyze, think critically, and use scientific process skills. The features of questions asked in the international exams that intend to compare the educational achievement levels of countries are equivalent to new generation questions. However, in the literature, still there exist a limited number of studies on new generation questions. It is thought that analyzing the students’ opinions on this type of questions may contribute to future studies. In this respect, this study intends to determine students’ opinions on the science teaching approach based on new generation questions in online teaching environments. This research is conducted with survey design from the qualitative research methods. Within the scope of the study, in order to introduce new generation questions, 18 students from the 7th grade at a secondary school attended online interactive lessons related to the unit “Interaction of Light with Matter”. In the follow-up process, students solved new generation questions about the relevant unit. The questions were carefully selected from the questions prepared by the Turkish Republic Ministry of National Education (MEB). During the implementation, in accordance with purposeful sampling, 4 students from each of the 2 groups that had high test scores and low test scores were selected to carry out semi-structured interviews. The transcribed interview minutes were analyzed, coded and categorized. The qualitative findings obtained from the research suggest that students are not familiar with new generation questions, questions are long, difficult to understand and challenging students to think.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ekim 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 |