Bu araştırmanın amacı; işverenlerin zihin engelli bireylerin iş ortamında yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma Batı Karadeniz’de yer alan bir ilde zihinsel yetersizliği olan bireyleri istihdam etmiş 10 işveren ile gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemi desenlerinden durum çalışması olarak gerçekleştirilen araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme sorularıyla yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin sonunda araştırmanın bulguları bir ana tema ve altı kategori altında toplanmıştır. Bu kategoriler; vardiya sistemi, dinlenme zamanı, çalışma arkadaşları ile uyum ve iletişim, yaptığı işi sevme, hijyen ve temizlik ve işyerinde kullanılan alet ve makinalardır. Araştırmanın bulgularına göre işverenler zihinsel yetersizliği olan bireylerin vardiya sistemine ve dinlenme sürelerine ayak uydurmada sorunlar yaşadıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca, işverenler zihinsel yetersizliği olan bireylerin yaptıkları işi sevme ve görevi yerine getirmede sorunlar yaşadıklarını ifade etmişlerdir. İşverenler bu sorunları yetersizliklerinden kaynaklandığına dikkat çekmişlerdir. Özellikle gıda sektöründe temizlik ve hijyen noktasında sorunlar yaşadıklarını bildirmişlerdir. Araştırmanın bulguları ilgili literatür ile ilişkilendirilerek tartışılmış ve ileri araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir.
İşverenler iş zihinsel yetersizlik durum çalışması özel eğitim.
This research aims to determine employers' views on the problems experienced by mentally disabled individuals in the workplace. The study was conducted with ten employers who employed individuals with intellectual disabilities in a Western Black Sea Region province. The research data, which was conducted as a case study from qualitative research method designs, were collected through face-to-face interviews with semi-structured interview questions. The obtained data were analysed by content analysis. At the end of the data obtained, the findings of the research were gathered under a main theme and six categories. These categories are shift system, rest time, harmony and communication with colleagues, like the job, hygiene and cleaning, and tools and machines used in the workplace. According to the research findings, employers stated that individuals with intellectual disabilities have problems keeping up with the shift system and rest periods. In addition, employers stated that individuals with intellectual disabilities have problems liking their work and fulfilling the task. Employers pointed out that these problems stemmed from their inadequacies. They reported that they had problems in cleaning and hygiene, especially in the food sector. The study's findings were discussed concerning the relevant literature, and suggestions for future research were included.
Employers job intellectual disabilities case study special education.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 |