Ülkemizde gerçekleştirilen madencilik faaliyetlerinin esas ve usullerini düzenleyen 3213 sayılı Maden Kanunu gereğince, ekonomik olarak işletilebilir maden rezervi olduğu düşünülen bir alanda maden arama faaliyetlerinde bulunulabilmesi için arama ruhsatının alınması gereklidir. Ekonomik olarak rezervi ortaya çıkarılan/tespit edilen bir madenin işletilmesine yönelik olarak arama ruhsat döneminden sonra ise öncelikle işletme ruhsatının, daha sonra işletme izninin alınması gereklidir. Kanun kapsamında, belirli grup madenler için arama ruhsat dönemi bulunmamakta, doğrudan işletme ruhsatına hak sağlanabilmektedir. Maden Kanunu kapsamında maden arama veya işletme ruhsat hakkı elde edilmesinin birçok farklı yöntemi bulunmaktadır. Bu yöntemlerden birisi ihale yolu ile maden ruhsatına hak sağlanmasıdır. Gerçek veya tüzel kişiler, Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü (MAPEG)’nün yaptığı maden sahası ihalelerine müracaat ederek, şartları sağlamaları ve ihale sonucunda hak sağlamaları durumunda maden arama veya işletme ruhsat hakkı elde edebilmektedir. Maden sahalarının ihale işlemleri, Maden Kanunu ve Kanunun alt düzenlemelerinden biri olan Maden Sahaları İhale Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilir. Söz konusu Yönetmelik hükümlerinde, maden sahalarının ihalesine müracaat edecek olan gerçek veya tüzel kişilerin yasal olarak taşıması gereken bazı özel şartlar düzenlenmiştir. Ayrıca, yine Yönetmelik kapsamında maden sahalarının ihalesine katılmayı planlayan kişilerin hazırlaması gereken bilgi, belgeler ve mali yükümlülükler ile maden sahalarının ihalesinin nasıl yapılacağı gibi önemli birçok hüküm düzenlenmiştir. Bu çalışmada, maden sahalarının ihale süreçlerinin başvuru, ilan ve sonuçlandırılma gibi aşamalarını içeren ara ve ana süreçleri genel olarak değerlendirilerek, tesis şartlı ihale, küçük alanların ihalesi ve diğer ihale süreçleri ise çalışma kapsamı dışında tutulmuştur.
Bu makalenin oluşturulması aşamasında bilgi ve tecrübeleri ile katkıda bulunan Maden Teknikeri Sn. Hakan MERİÇ’e teşekkür ederiz.
Pursuant to the Mining Law No. 3213, which regulates the principles and procedures of mining activities carried out in our country, an exploration licence must be obtained in order to carry out mineral exploration activities in an area that is considered to have economically exploitable mineral reserves. After the exploration licence period, it is necessary to obtain an operation licence and then an operation permit for the operation of a mine whose reserves have been discovered/identified economically. Within the scope of the Law, there is no exploration licence period for certain groups of mines, and the right to an operating licence can be obtained directly. Within the scope of the Mining Law, there are many different methods of obtaining mining exploration or operation licence rights. One of these methods is to obtain mining licence rights through a tender. Real or legal persons may apply to the mining site tenders held by the General Directorate of Mining and Petroleum Affairs (MAPEG) and obtain a mining exploration or operation licence right if they meet the conditions and are granted the right as a result of the tender. The tender procedures of mining sites are carried out in accordance with the provisions of the Mining Law and the Mining Sites Tender Regulation, which is one of the sub-regulations of the Law. The provisions of the Regulation set out some special conditions that real or legal persons who will apply for the tender of mining sites must legally meet. In addition, the Regulation also regulates many important provisions such as the information, documents and financial obligations to be prepared by the persons who plan to participate in the tender of the mining sites and how the tender of the mining sites will be held. In this study, the intermediate and main processes of the tender processes of mining sites, including stages such as application, announcement and finalisation, are evaluated in general, and the tender with facility conditions, the tender of small areas and other tender processes are excluded from the scope of the study.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |