Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Fender Hoods Used in Automobile Fenders on Vehicle Interior Noise in Different Parameters

Yıl 2020, , 7 - 13, 10.07.2020
https://doi.org/10.35354/tbed.665498

Öz

One of the most important factors affecting the comfort of cars is noise. Noise has negative effects on human health such as stress, distraction and headache. Therefore, sound insulation is one of the main factors affecting buyers' preferences when buying a car. Manufacturers are developing several new designs to make cars quieter and increase comfort. These designs have significantly reduced the sound level of automobiles. However, it is impossible in today's conditions to completely eliminate the sounds. As the sounds cannot be completely eliminated, the designers are working to prevent the sound generated by the vehicle from entering the cabin in order to increase comfort. Sound insulation material is used in automobiles to prevent noise from entering the cabin. Fender shouds are installed in the vehicle fenders to insulate the noise caused by factors such as tire friction or wind. The fender shouds used are very effective in preventing outside sounds from coming into the cabin. Especially on stabilized roads and rainy weather, the use of fender shouds reduces the sound level of the vehicle. In this study; The effect of a fender shroud in a standard car on sound insulation at different speeds and different weather conditions was investigated experimentally. Sound measurements were made in the automobile and the effect of the change in the fender shroud on noise was determined. When some of the experiments were evaluated; When 100x100 mm clearance was left in the fender shroud, 68.6 dBA sound was detected inside the vehicle at 60 km speed on dry ground. At the same speed, 70.86 dBA increased in rainy weather.

Kaynakça

  • [1] Ergüven, Mehmet (2000), Çağdaş Kentauros, Oto-mobil Bir Röntgen Denemesi, Cogito, Güz, Sayı: 24,133-140
  • [2] Ataş, A., Şahin, E., Belgin, E., Aktürk, N., 1995. “Endüstriyel Gürültünün İşitme Eşikleri Üzerindeki Etkileri”, 5. Ergonomi Kongresi, İstanbul, s: 261-269,.
  • [3] Kuroda, K. 2006. International development and standardisation of environmental information indices of materials. Proceedings of the 7th International Conference on Eco Balance-EcoBalance 2006, sect. E1 -1 - 14-16 November 2006, Tsukuba, Japan.
  • [4] Çevresel gürültü eylem planı 2009-2020, Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü, http://www.cygm.gov.tr/CYGM/Files/EylemPlan/Cevresel_%20Gurultu%20Eylem_Plani.pdf (Erişim Tarihi: 21.11.2019).
  • [5] Gürültü Kontrol Yönetmeliği, Sağlık Bakanlığı,http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/mev/mev_yon/gurultu_kontrol.pdf
  • [6] Gürültü Azaltım Önlemleri El Kitabı, 2008, Çevresel Gürültü Değerlendirmesi ve Yönetimi İle İlgili AB Direktiflerinin Uyumlaştırılması ve Uygulamamaları Avrupa Birliği Eşleştirme Projesi Tr/2004/Ib/En/02
  • [7] Demir. A.,2012, Taşıtlarda gürültü kaynakları nelerdir ve kontrolü nasıl yapılır?, https://www.otoguncel.com/teknik-bilgiler/tasitlarda-gurultu-kaynaklari-nelerdir-ve-kontrolu-nasil-yapilir/, (Erişim Tarihi: 111.11.2019).
  • [8] Boran Koca, M., 2006, Taşıt Gürültü Kaynakları, https://www.otoclubturkiye.com/forum/topic/153459-ta%C5%9F%C4%B1tg%C3%BCr%C3%BClt%C3%BC-kaynaklar%C4%B1/, (Erişim Tarihi: 18.11.2019).
  • [9] Hasgür, İ., Gürültü Kirliliğinin Türk Mevzuatındaki Yeri, Çevre Dergisi, DEÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Buca, İzmir.
  • [10] Özbay, İ., Kavaklı, M., 2003. Boya Sektörü Kuruluşlarında Gürültü Kirliliğinin İncelenmesi ve Kontrolü, V. Ulusal Çevre Mühendisliği Kongresi, Ankara.
  • [11] İçingür, Y., 1995,http://rotrasa.org/s/2267/i/rotrasa_bildiri_kitab%C4%B1_1.8.16.pdf. (Erişim Tarihi: 02.10.2019).
  • [12] Beranek, L.L., Noise and Vibration Control, Mc Graw Hill Books, New York, 1983.
  • [13] Kroemer, K., Kroemer, H., Kroemer, E., Ergonomics: How to Design for Ease and Efficiency, Second Edition, Prentice Hall, Singapore, 2000.
  • [14] Tayyari, F. Smith, J. L., Occupational Ergonomics, Principles and Applications, Vol. 3, Kluwer Academic Publishers, Boston, 2001.
  • [15] Brüel&Kjaer, Noise Control, Principles and Practice, 1st Ed., Naerum, Denmark, 1982.
  • [16] Feldman, A.S., Grimes, C.T., Hearing Conservations in Industry, Williams &Wilkings, London, 1985.
  • [17] Otomobillerde İç ve Dış Gürültü Ölçümü Nasıl Yapılır?,Mess-Matıc, https://www.messmatic.com/otomobillerde-ic-ve-dis-gurultu-olcumu-nasil-yapilir/ (Erişim Tarihi: 23.09.2019).
  • [18] Schmidt, A. C., Jensen, A. A., Clausen, A. U., Kamstrup, O., Postlethwaite, D. (2004). A Comparative life Cycleassessment of Buildingin Sulation Products Made of Stonewool, Paper Wooland Flax. The International Journal of Life Cycle Assessment, 9: 53-66

Otomobil Çamurluklarında Kullanılan Çamurluk Davlumbazının Farklı Parametrelerde Araç İç Gürültüsüne Etkisi

Yıl 2020, , 7 - 13, 10.07.2020
https://doi.org/10.35354/tbed.665498

Öz

Otomobillerin konforunu etkileyen en önemli faktörlerden birisi gürültüdür. Gürültünün insan sağlığı üzerinde; stres, dikkat dağınıklığı, baş ağrısı gibi olumsuz etkileri bulunmaktadır. Bundan dolayı alıcıların otomobil alırken tercihlerini etkileyen unsurların başında ses yalıtımı gelmektedir. Üreticiler otomobilleri daha sessiz yapabilmek ve konforu artırmak için birçok yeni tasarım geliştirmektedir. Bu tasarımlar otomobillerin oluşturduğu ses seviyesini oldukça düşürmüştür. Fakat oluşan sesleri tamamen ortadan kaldırmak günümüz koşullarında imkansızdır. Tasarımcılar sesleri tamamen ortadan kaldıramadığından dolayı konforu artırmak amacıyla, aracın oluşturduğu seslerin kabin içine girmesini önlemeye yönelik çalışmalar yapmaktadır. Seslerin kabin içerisini girmesini engellemek için otomobillerde ses yalıtım malzemesi kullanılmaktadır. Lastik sürtünmesi veya rüzgar gibi etkenlerin oluşturduğu sesleri yalıtım yapmak için ise araç çamurluklarında davlumbazlar konulmaktadır. Kullanılan davlumbazlar dış ortamdaki seslerin kabin içine gelmesini önlemekte oldukça etkilidir. Özellikle stabilize yollarda ve yağışlı havalarda davlumbaz kullanımı, araç içi ses seviyesini oldukça düşürmektedir. Çalışmada; standart bir otomobildeki davlumbazın, farklı hızlarda ve farklı hava koşullarında ses yalıtımına etkisi deneysel olarak incelenmiştir. Otomobil içerisinde ses ölçümleri yapılarak davlumbazda uygulanan değişikliğin gürültüye etkisi tespit edilmiştir. Deneylerin bazıları değerlendirildiğinde; davlumbaz üzerine 100x100 mm açıklık bırakıldığında, kuru zeminde ve 60 km hızdaki aracın içerisinde 68,6 dBA ses tespit edilmiştir. Aynı deney, yağışlı havada yapıldığında ise ses seviyesinin 70,86 dBA ölçülerine yükseldiği görülmüştür.

Kaynakça

  • [1] Ergüven, Mehmet (2000), Çağdaş Kentauros, Oto-mobil Bir Röntgen Denemesi, Cogito, Güz, Sayı: 24,133-140
  • [2] Ataş, A., Şahin, E., Belgin, E., Aktürk, N., 1995. “Endüstriyel Gürültünün İşitme Eşikleri Üzerindeki Etkileri”, 5. Ergonomi Kongresi, İstanbul, s: 261-269,.
  • [3] Kuroda, K. 2006. International development and standardisation of environmental information indices of materials. Proceedings of the 7th International Conference on Eco Balance-EcoBalance 2006, sect. E1 -1 - 14-16 November 2006, Tsukuba, Japan.
  • [4] Çevresel gürültü eylem planı 2009-2020, Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü, http://www.cygm.gov.tr/CYGM/Files/EylemPlan/Cevresel_%20Gurultu%20Eylem_Plani.pdf (Erişim Tarihi: 21.11.2019).
  • [5] Gürültü Kontrol Yönetmeliği, Sağlık Bakanlığı,http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/mev/mev_yon/gurultu_kontrol.pdf
  • [6] Gürültü Azaltım Önlemleri El Kitabı, 2008, Çevresel Gürültü Değerlendirmesi ve Yönetimi İle İlgili AB Direktiflerinin Uyumlaştırılması ve Uygulamamaları Avrupa Birliği Eşleştirme Projesi Tr/2004/Ib/En/02
  • [7] Demir. A.,2012, Taşıtlarda gürültü kaynakları nelerdir ve kontrolü nasıl yapılır?, https://www.otoguncel.com/teknik-bilgiler/tasitlarda-gurultu-kaynaklari-nelerdir-ve-kontrolu-nasil-yapilir/, (Erişim Tarihi: 111.11.2019).
  • [8] Boran Koca, M., 2006, Taşıt Gürültü Kaynakları, https://www.otoclubturkiye.com/forum/topic/153459-ta%C5%9F%C4%B1tg%C3%BCr%C3%BClt%C3%BC-kaynaklar%C4%B1/, (Erişim Tarihi: 18.11.2019).
  • [9] Hasgür, İ., Gürültü Kirliliğinin Türk Mevzuatındaki Yeri, Çevre Dergisi, DEÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Buca, İzmir.
  • [10] Özbay, İ., Kavaklı, M., 2003. Boya Sektörü Kuruluşlarında Gürültü Kirliliğinin İncelenmesi ve Kontrolü, V. Ulusal Çevre Mühendisliği Kongresi, Ankara.
  • [11] İçingür, Y., 1995,http://rotrasa.org/s/2267/i/rotrasa_bildiri_kitab%C4%B1_1.8.16.pdf. (Erişim Tarihi: 02.10.2019).
  • [12] Beranek, L.L., Noise and Vibration Control, Mc Graw Hill Books, New York, 1983.
  • [13] Kroemer, K., Kroemer, H., Kroemer, E., Ergonomics: How to Design for Ease and Efficiency, Second Edition, Prentice Hall, Singapore, 2000.
  • [14] Tayyari, F. Smith, J. L., Occupational Ergonomics, Principles and Applications, Vol. 3, Kluwer Academic Publishers, Boston, 2001.
  • [15] Brüel&Kjaer, Noise Control, Principles and Practice, 1st Ed., Naerum, Denmark, 1982.
  • [16] Feldman, A.S., Grimes, C.T., Hearing Conservations in Industry, Williams &Wilkings, London, 1985.
  • [17] Otomobillerde İç ve Dış Gürültü Ölçümü Nasıl Yapılır?,Mess-Matıc, https://www.messmatic.com/otomobillerde-ic-ve-dis-gurultu-olcumu-nasil-yapilir/ (Erişim Tarihi: 23.09.2019).
  • [18] Schmidt, A. C., Jensen, A. A., Clausen, A. U., Kamstrup, O., Postlethwaite, D. (2004). A Comparative life Cycleassessment of Buildingin Sulation Products Made of Stonewool, Paper Wooland Flax. The International Journal of Life Cycle Assessment, 9: 53-66
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurullah Gültekin

Yayımlanma Tarihi 10 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Gültekin, N. (2020). Otomobil Çamurluklarında Kullanılan Çamurluk Davlumbazının Farklı Parametrelerde Araç İç Gürültüsüne Etkisi. Teknik Bilimler Dergisi, 10(2), 7-13. https://doi.org/10.35354/tbed.665498