Bilginin üretilmesinde yaşanan hızlı gelişmeler pek çok alanda olduğu gibi coğrafya biliminde de uzmanlaşmanın belirginleşmesine neden olmuştur. Artan yeni coğrafya bölümü sayısı coğrafyanın alt dallarında uzmanlaşmış coğrafyacıya duyulan gereksinimi artırmıştır. Ancak yeterli sayıda doktoralı eleman yetiştirilememesi nedeniyle coğrafya bölümlerinde bu gereksinim coğrafya dışındaki alanlarda lisans ve lisansüstü programlardan mezun olanlarla karşılanmaktadır. Bu çalışmada, örgün öğretim yapan 46 coğrafya bölümündeki öğretim üyelerinin mezun oldukları lisans, yüksek lisans ve doktora programları incelenerek, farklı alanlara ait programlarından mezun olanların tüm öğretim üyeleri içerisindeki dağılımı incelenmiştir. Bunun yanında öğretim üyelerinin makale ve üniversite dışı kaynaklı projeleri de değerlendirmeye alınmıştır. Buna göre coğrafya bölümlerindeki öğretim üyelerinin coğrafya/sosyal bilimler eğitimi dahil farklı alanda öğretim almış olma oranlarının lisans seviyesinde % 35,9, yüksek lisans seviyesinde % 18,4, doktora seviyesinde % 14,9 olduğu saptanmıştır. 14 farklı programdan mezun 24 öğretim üyesi 17 farklı üniversitenin coğrafya programında yer almaktadır. 14 farklı program içerisinde 12 öğretim üyesi ile jeoloji mühendisli bölümü başı çekmektedir. Coğrafya/sosyal bilgiler eğitimi programından mezun olan öğretim üyeleri 35 farklı üniversitenin coğrafya programında yer almaktadır. Coğrafya/sosyal bilimler eğitimi dışında farklı alanlardan mezun olan öğretim üyelerinin daha çok 2000 yılı sonrasında kurulan üniversite veya öğrenci almaya yeni başlayan bölümlerde yoğunlaştığı ve bunların çok büyük bir kısmının fiziki coğrafya anabilim dalı kadrolarında yer aldığı tespit edilmiştir. Coğrafya bölümlerinde görev yapan coğrafya/sosyal bilimler eğitimi alan öğretim üyeleri ise eski ve yeni açılan bölümlerde bulundukları gibi hem fiziki hem de beşeri coğrafya anabilim dalında görev yapmaktadırlar.
Akkan, E. (1972). Cumhuriyetin 50. yıldönümünde coğrafya. Coğrafya
Araştırmaları Dergisi, 5-6, 1-5.
Akyol, İ. H. (1943a). Son yarım asırda Türkiye’de coğrafya I: Mutlakıyet
devrinde coğrafya. Türk Coğrafya Dergisi, (1), 3-15.
Akyol, İ. H. (1943b). Son yarım asırda Türkiye’de coğrafya II: Meşrutiyet
devrinde coğrafya. Türk Coğrafya Dergisi, (2), 121-136.
Akyol, İ. H. (1943c). Son yarım asırda Türkiye’de coğrafya III: Cumhuriyet
devrinde coğrafya. Türk Coğrafya Dergisi, (3-4), 247-276.
Bekaroğlu, E., & Sarış, F. (2017). Türkiye’de fiziki coğrafya: Değişen disiplinler
pratiğin ampirik bir analizi. Marmara Coğrafya Dergisi,
(35), 40-54. https://doi.org/10.14781/mcd.291143
Bekaroğlu E., & Yavan N. (2013) Modern Türk Coğrafyasının tarihsel
gelişiminde batılı coğrafya okullarının etkisi: Ampirik bir analiz.
Beşeri Coğrafya Dergisi, 1(1), 51-66
Bekaroğlu E., Yavan N., & Anlı Ö. F. (2016) Modern Türk Coğrafyasının
tarihsel gelişiminin eleştirel bir analizi. TUBİTAK Proje no:
114K063
Bekaroğlu, E., & Yavan, N. (2018). Türk coğrafyacılığında dört gelenek:
Ampirik bir analiz. Marmara Coğrafya Dergisi, (37), 79-93.
https://doi.org/10.14781/mcd.386126
Darkot, B. (1951). Türkiye coğrafyasının kuruluşuna bir bakış. İstanbul
Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü Dergisi, 1, 59-62.
Erinç, S. (1973). Cumhuriyetin 50. yılında Türkiye’de coğrafya. Başbakanlık
Kültür Müsteşarlığı Cumhuriyetin 50. Yıldönümü Yayınları.
Erinç, S. (1997). Coğrafya. İçinde, Cumhuriyet döneminde Türkiye’de
bilim (51-55): TÜBA Yayınları.
Erol, O. (1993). Türkiye’de jeomorfoloji. İçinde, Cumhuriyetin 70. Yılında
Türkiye’de Bilim II (ss 112-118). Bilim ve Teknik Dergisi Özel Eki.
Gümüşçü, O. (2012 Ekim 18-19). Katip Çelebi’den günümüze Türkiye’de
coğrafyanın tarihi serüveni. İçinde, TÜCAUM VII. Coğrafya
Sempozyumu bildiriler kitabı 355-389. http://tucaum.ankara.
edu.tr/wp-content/uploads/sites/280/2015/08/semp7_46.pdf
Gümüşçü, O., & Karakaş Özür N. (2016). Türkiye’de modern coğrafyanın
kuruluşu ve örgütlenmesi. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi,
32(93), 105-148.
Gürsoy, C.R. (1975). Cumhuriyetimizin 50.yılında coğrafya ve Türk
Coğrafya Kurumu. Türk Coğrafya Dergisi, (26), 1-3.
Johnston, R. (2003), Geography: A different sort of discipline? Transactions
of the Institute of British Geographers, 28, 133-141. https://
www.jstor.org/stable/3804441
Kayan İ. (2000) Türkiye üniversitelerinde coğrafya eğitimi amaçlar,
yeni hedefler, sorunlar ve öneriler. Ege Coğrafya Dergisi, (11),
7-22.
Koçman, A. (1999). Cumhuriyet döneminde yükseköğretim kurumlarında
coğrafya öğretimi ve sorunları. Ege Coğrafya Dergisi, (10),
1-14.
Özgür, E. M. (2018). Türk beşeri coğrafyasında yenileşme eğilimleri:
Değişim aktörlerinin perspektifinden bir değerlendirme. International
Journal of Geography and Geography Education, 38,
142-170. https://doi.org/10.32003/iggei.440888
Özgür, E. M., & Yavan, N. (2013). Türk coğrafyacılarının iç hesaplaşması:
Neden başaramadık? Nasıl başarabiliriz? Beşeri Coğrafya
Dergisi, 1(1), 14-38.
Tanrıkulu M., & Gümüşcü O. (2021) Türkiye’de coğrafya biliminin gelişimi:
1940-2000 dönemi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi,
19(37), 467-512
Tunçel, H., Yiğit, A., & Çelikbağ, S. (2010). Türkiye Coğrafya Bibliyografyası:
Kitaplar ve Makaleler. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi
Yayınları.
Yavan, N. (2019). Türkiye’deki coğrafyacıların uluslararası yayın performansı
(1945-2015): Son 10 yılda (2005-2015) ne değişti? International
Journal of Geography and Geography Education, 39,
121-150. https://doi.org/10.32003/iggei.491350
Yiğit A., & Tunçel H (2017) 100. Yılında Türkiye’de coğrafyacılar türkiye
coğrafyacı biyografileri (1915-2015). Türk Coğrafya Kurum
Yayınları Sayı: 8
Yiğit A., & Tunçel H. (2019) 100. Yılında Türkiye’de coğrafyacılar 2.
Türk Coğrafya Kurumu Yayınları Sayı 10:
Yüksek Öğretim Kurulu. (2017). Öğretmen yetiştirme lisans programları.
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. https://www.yok.gov.
tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-
Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_
Yonergesi.pdf
Yavan N., (2005) SCI ve SSCI Bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde
uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi:
1945-2005. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(1), 27-55
Profiles of non-geography educated academic staff in the geography departments
The rapid developments in the production of information have caused prominent specialization in geography, as in many other fields. The increasing number of new geography departments has increased the need for geographers specialized in the sub-branches of geography. However, since the number of trained staff with doctoral degrees is not sufficient, this need in geography departments is met by the graduates of undergraduate and graduate programs in fields other than geography. In this study, the undergraduate, master’s, and doctoral programs that the academic staff in 46 geography departments providing formal education graduated from were examined, and the distribution of staff who graduated from programs in different fields among all academic staff was identified. In addition, the articles and projects of the academic staff’s non-university resources were also evaluated. Accordingly, the proportion of the academic staff who received education in different fields, including geography/social sciences education, and working in geography departments was found to be 35.9% at the undergraduate level, 18.4% at the master’s level, and 14.9% at the doctoral level. 24 academic staffs graduated from 14 non-geography programs take part in the geography programs of 17 different universities. Geological engineering department leads the way with 12 faculty members among 14 non-geography programs. Academic staffs who graduated from the geography/ social sciences education program are in the geography programs of 35 different universities. It was revealed that academic staff who graduated from non-geography programs fields other than geography/social sciences education were mostly working in universities established after 2000 or departments that had just started to accept students, and a major part of them were working in the physical geography department. Academic staff who graduated geography/ social sciences education and were working in geography departments were working in old and newly founded departments, in both physical and human geography departments.
Akkan, E. (1972). Cumhuriyetin 50. yıldönümünde coğrafya. Coğrafya
Araştırmaları Dergisi, 5-6, 1-5.
Akyol, İ. H. (1943a). Son yarım asırda Türkiye’de coğrafya I: Mutlakıyet
devrinde coğrafya. Türk Coğrafya Dergisi, (1), 3-15.
Akyol, İ. H. (1943b). Son yarım asırda Türkiye’de coğrafya II: Meşrutiyet
devrinde coğrafya. Türk Coğrafya Dergisi, (2), 121-136.
Akyol, İ. H. (1943c). Son yarım asırda Türkiye’de coğrafya III: Cumhuriyet
devrinde coğrafya. Türk Coğrafya Dergisi, (3-4), 247-276.
Bekaroğlu, E., & Sarış, F. (2017). Türkiye’de fiziki coğrafya: Değişen disiplinler
pratiğin ampirik bir analizi. Marmara Coğrafya Dergisi,
(35), 40-54. https://doi.org/10.14781/mcd.291143
Bekaroğlu E., & Yavan N. (2013) Modern Türk Coğrafyasının tarihsel
gelişiminde batılı coğrafya okullarının etkisi: Ampirik bir analiz.
Beşeri Coğrafya Dergisi, 1(1), 51-66
Bekaroğlu E., Yavan N., & Anlı Ö. F. (2016) Modern Türk Coğrafyasının
tarihsel gelişiminin eleştirel bir analizi. TUBİTAK Proje no:
114K063
Bekaroğlu, E., & Yavan, N. (2018). Türk coğrafyacılığında dört gelenek:
Ampirik bir analiz. Marmara Coğrafya Dergisi, (37), 79-93.
https://doi.org/10.14781/mcd.386126
Darkot, B. (1951). Türkiye coğrafyasının kuruluşuna bir bakış. İstanbul
Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü Dergisi, 1, 59-62.
Erinç, S. (1973). Cumhuriyetin 50. yılında Türkiye’de coğrafya. Başbakanlık
Kültür Müsteşarlığı Cumhuriyetin 50. Yıldönümü Yayınları.
Erinç, S. (1997). Coğrafya. İçinde, Cumhuriyet döneminde Türkiye’de
bilim (51-55): TÜBA Yayınları.
Erol, O. (1993). Türkiye’de jeomorfoloji. İçinde, Cumhuriyetin 70. Yılında
Türkiye’de Bilim II (ss 112-118). Bilim ve Teknik Dergisi Özel Eki.
Gümüşçü, O. (2012 Ekim 18-19). Katip Çelebi’den günümüze Türkiye’de
coğrafyanın tarihi serüveni. İçinde, TÜCAUM VII. Coğrafya
Sempozyumu bildiriler kitabı 355-389. http://tucaum.ankara.
edu.tr/wp-content/uploads/sites/280/2015/08/semp7_46.pdf
Gümüşçü, O., & Karakaş Özür N. (2016). Türkiye’de modern coğrafyanın
kuruluşu ve örgütlenmesi. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi,
32(93), 105-148.
Gürsoy, C.R. (1975). Cumhuriyetimizin 50.yılında coğrafya ve Türk
Coğrafya Kurumu. Türk Coğrafya Dergisi, (26), 1-3.
Johnston, R. (2003), Geography: A different sort of discipline? Transactions
of the Institute of British Geographers, 28, 133-141. https://
www.jstor.org/stable/3804441
Kayan İ. (2000) Türkiye üniversitelerinde coğrafya eğitimi amaçlar,
yeni hedefler, sorunlar ve öneriler. Ege Coğrafya Dergisi, (11),
7-22.
Koçman, A. (1999). Cumhuriyet döneminde yükseköğretim kurumlarında
coğrafya öğretimi ve sorunları. Ege Coğrafya Dergisi, (10),
1-14.
Özgür, E. M. (2018). Türk beşeri coğrafyasında yenileşme eğilimleri:
Değişim aktörlerinin perspektifinden bir değerlendirme. International
Journal of Geography and Geography Education, 38,
142-170. https://doi.org/10.32003/iggei.440888
Özgür, E. M., & Yavan, N. (2013). Türk coğrafyacılarının iç hesaplaşması:
Neden başaramadık? Nasıl başarabiliriz? Beşeri Coğrafya
Dergisi, 1(1), 14-38.
Tanrıkulu M., & Gümüşcü O. (2021) Türkiye’de coğrafya biliminin gelişimi:
1940-2000 dönemi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi,
19(37), 467-512
Tunçel, H., Yiğit, A., & Çelikbağ, S. (2010). Türkiye Coğrafya Bibliyografyası:
Kitaplar ve Makaleler. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi
Yayınları.
Yavan, N. (2019). Türkiye’deki coğrafyacıların uluslararası yayın performansı
(1945-2015): Son 10 yılda (2005-2015) ne değişti? International
Journal of Geography and Geography Education, 39,
121-150. https://doi.org/10.32003/iggei.491350
Yiğit A., & Tunçel H (2017) 100. Yılında Türkiye’de coğrafyacılar türkiye
coğrafyacı biyografileri (1915-2015). Türk Coğrafya Kurum
Yayınları Sayı: 8
Yiğit A., & Tunçel H. (2019) 100. Yılında Türkiye’de coğrafyacılar 2.
Türk Coğrafya Kurumu Yayınları Sayı 10:
Yüksek Öğretim Kurulu. (2017). Öğretmen yetiştirme lisans programları.
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. https://www.yok.gov.
tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-
Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_
Yonergesi.pdf
Yavan N., (2005) SCI ve SSCI Bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde
uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi:
1945-2005. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(1), 27-55
Çiçek, İ. (2022). Coğrafya bölümleri kadrosundaki coğrafya alan dışı eğitimli öğretim üyelerinin profilleri. Türk Coğrafya Dergisi(80), 7-20. https://doi.org/10.17211/tcd.1068033