Rapor
BibTex RIS Kaynak Göster

Uluslararası Coğrafya Olimpiyatı (iGeo) içeriği ve olimpiyatlara katılan ülkelerin coğrafya öğretim programlarının karşılaştırılması

Yıl 2017, Sayı: 68, 77 - 80, 15.06.2017
https://doi.org/10.17211/tcd.300114

Öz

1996’dan yılından bu yana Uluslararası Coğrafya Birliği (IGU) Uluslararası Coğrafya Olimpiyatlarını (iGeo) organize etmektedir. Her ülke kendi ulusal olimpiyatını yaparak 16-19 yaş aralığında coğrafi becerileri üst düzeyde olan en iyi 4 öğrencisini seçerek bu organizasyona katılım gerçekleştirir. iGeo 3 aşamadan oluşmaktadır: yazılı test, multimedya testi ve arazi çalışması. Türkiye Ulusal Takım Seçmeleri IGU üyesi olan Türk Coğrafya Kurumu (TCK) tarafından yapılmaktadır. Rusya’da düzenlenen iGeo2015 için TCK adına ulusal seçmeler tarafımızca hazırlanmış olup (i) bilim sınavı(TR), (ii) multimedya sınavı (EN), (iii) arazi çalışması sınavı (ENG) ve (iv) poster sunumu (ENG) olmak üzere Türkçe ve İngilizce 4 aşamalı olarak yapılmıştır. Türkiye genelinde Ortaöğretim Coğrafya ders içerikleri Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nca 2010 yılında yayımlanan “Coğrafya Dersi Öğretim Programı”na göre planlanmakta; bazı özel okullarda ise International Baccalaureate (IB) programları kapsamında “Bireyler ve Toplumlar” ana başlığı altında şekillendirilmektedir. Ortaöğretim sonrasında üniversite yaşantısını yurtdışında sürdürmeyi planlayan öğrenciler için bazı okullarda ise “Advanced Placement (AP) Human Geography” sınavlarına yönelik ders sonrası alışmaların planlandığı bilinmektedir. Bu öğretim programlarının genel amaçları (öğrencilerde coğrafi düşünce sistemi oluşturulması, coğrafi bakış açısının geliştirilmesi, gözlem, kartografik gösterim ve coğrafi analiz becerilerinin geliştirilmesi vb) birbirleri ile uyum içerisinde görünüyor olmasına karşın “ne öğretildiğinden çok nasıl öğretildiği” ve öğrencilerde kalıcı izli davranış değişikliği gerçekleştirip gerçekleştirmediği tartışma konusudur. Uluslararası Coğrafya Olimpiyatı kapsamındaki günümüz küresel coğrafya yaklaşımlarının ülkemizdeki yansımaları da ayrı bir değerlendirme alanıdır.

Kaynakça

  • Özey, Ramazan, Yusuf Kılınç, and Murat Ateş. Farklı Ülkelerde Coğrafya Eğitimi Ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi, 2013. Baskı.
  • Ünlü, Mehmet, Doç. Dr. "Coğrafya Eğitiminde Öğrenme Alanlarına Göre Ölçme Ve Değerlendirme." 21. Yüzyılda Değişen Yaklaşımlar Ve Yükseköğretimde Coğrafya Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, 2013. s. 153-92. Baskı.
  • Sönmez, Ömer Faruk, Hakan Koç, and Taner Çiftçi. "ÖSS, YGS Ve LYS Sınavlarındaki Coğrafya Sorularının Bloom Taksonomisi Bilişsel Alan Düzeyi Açısından Analizi." Karadeniz Araştırmaları Dergisi 36 (2013): 257-75.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Notlar
Yazarlar

Mesut Süzer

Çağdaş Yüksel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2017
Kabul Tarihi 15 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 68

Kaynak Göster

APA Süzer, M., & Yüksel, Ç. (2017). Uluslararası Coğrafya Olimpiyatı (iGeo) içeriği ve olimpiyatlara katılan ülkelerin coğrafya öğretim programlarının karşılaştırılması. Türk Coğrafya Dergisi(68), 77-80. https://doi.org/10.17211/tcd.300114

Yayıncı: Türk Coğrafya Kurumu