The aim of the present study is to investigate the factors that influence the establishment and operation of the automotive industry in Turkey. The study aims to reveal that the automotive companies makes their ultimate decision regarding the establishment location considering dozens of different factors, in selecting a location for automotive industry operations, which form a cluster within the Turkish industrial geography.Having been predominantly located in the Marmara Region, the automotive industry operations also extend partly to the Aegean, Mediterranean and Central Anatolian regions. In the beginning, businesses that started the production of motor vehicles, based on assembly in the second half of the 1950s, were initially concentrated in Istanbul (1955-1970), which had a long-established industrial base, and extended to Bursa by 1970s, to the central parts of the country (Aksaray , Eskişehir, Ankara, Adana) by the 1980s, and then expanded further to areas with coastal connection, such as Kocaeli and Sakarya. Whereas automobile factories are situated in locations with coastal connections such as Bursa, Sakarya and Kocaeli, light and heavy commercial vehicle factories are mostly located in the central regions. As the automotive industry is a market-oriented industry, the factories are usually located near busy and developed highways connected to exportation ports. Today, having moved away from assembly-based production and reached a level that allows production at a global scale, the aforesaid spatial distribution pattern of the automotive industry operations throughout the country has evolved through the influence of various factors. These factors include market, transportation, raw materials, capital, labor, energy, government policies, and personal decisions. The importance of each factor on the choice of the location of individual automotive companies in Turkey has been relatively different from each other. The composite outcome of dozens of individual decisions has led to a decision for the location of each motor vehicle factory. The research for the purposes of the article included industry surveys customized for the automotive industry organizations, field studies, and factory visits with an aim to define the factors that have been influential in the establishment and operation of the automotive industry in Turkey. İn addition, through the Argis program, various thematic maps were created.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de otomotiv sanayisinin kuruluş ve işleyişinde etkili olan faktörleri incelemektir. Çalışmada, Türkiye sanayi coğrafyası içerisinde kümelenmeye sahne olan otomotiv sanayi faaliyetlerinin yer seçiminde, otomotiv şirketlerin onlarca farklı faktörü göz önünde bulundurarak nihai kuruluş yer seçim kararı verdikleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Ağırlıklı olarak Marmara Bölgesinde konumlanan otomotiv sanayi faaliyetleri, kısmen Ege, Akdeniz ve İç Anadolu bölgelerinde yer almaktadır. 1950’li yılların ikinci yarısından itibaren montaja dayalı motorlu araç üretimiyle başlayan faaliyetler, başlangıçta eskiden beri köklü bir sanayi tabanına sahip olan İstanbul’da yoğunlaşırken (1955-1970), 1970’lerden itibaren Bursa’da, 1980’lerde ülkenin iç kesimlerinde (Aksaray, Eskişehir, Ankara, Adana) ve 1990’lardan sonra ise daha çok Kocaeli ve Sakarya gibi kıyıyla bağlantılı yerlerde yayılım göstermiştir. Otomobil fabrikaları, Bursa, Sakarya ve Kocaeli gibi kıyıyla bağlantılı lokasyonlarda, hafif ve ağır ticari araç fabrikaları ise daha çok iç bölgelerde yer almışlardır. Otomotiv sanayisi pazar odaklı bir sanayi kolu olduğu için, fabrikalar genellikle ihracat limanlarına bağlanan işlek ve gelişmiş karayollarının yakınlarında kurulmuşlardır. Günümüzde montaja dayalı üretimden uzaklaşarak küresel ölçekte üretim yapacak düzeye erişen otomotiv sanayi faaliyetlerinin ülke genelinde bu şekilde bir mekânsal dağılış düzeni kazanmasında çeşitli faktörlerin etkisi bulunmaktadır. Bu faktörleri pazar, ulaşım, hammadde, sermaye, işgücü, enerji, devlet politikaları ve kişisel kararlar şeklinde sıralamak mümkündür.Türkiye’de otomotiv kuruluşlarının lokasyon seçimi üzerinde her faktörün önemi görece olarak birbirinden farklı olmuştur. Bir motorlu araç fabrikası için nihai karar verilirken onlarca bireysel kararın bileşik bir sonucu olarak alınmıştır .Makalede, otomotiv sanayi kuruluşlarına özgü hazırlanan sanayi anketleri, arazi çalışmaları ve fabrika gezileri yapılarak Türkiye’de otomotiv sanayisinin kuruluş ve işleyişinde etkili olan faktörler belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca, tematik haritaların hazırlanmasında, ArcGIS 10.4.1 programından faydalanmıştır.
Otomotiv sanayisi Türkiye Pazarlama Ulaşım Motorlu araç üretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 73 |
Yayıncı: Türk Coğrafya Kurumu