BibTex RIS Kaynak Göster

MASCULINE IDENTITY IN WRESTLING COMPETITIONS OF THE NAADAM FESTIVAL

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 3, 177 - 182, 01.12.2014

Öz

Mongolian realm which had reached from Southeast Asia to Middle Europe was protected even
after the death of Genghis Khan. To protect such power could be possible solely by the traditional
and severe training systems of combatant and nomadic steppe nations like Mongolians. This
traditional training systems of combatant nations embrace many masculine activities like
wrestling, archery and equestrian sports arose from steppe life and greatly span rivalry. These
steppe activities that became national sports in the course of time constitute ‘Naadam’ festival
that is adjunct to create a national consciousness among Mongolians by wrapping into the spunk
of competition and show. In order to clarify the existence of wrestling as a masculine sport in
Mongolia among the other steppe sports, it is possible to start with the appellations and epithets
in the early Mongolian tribal communities. Besides, women can not participate in the traditional
wrestling competitions, and this situation proves that Mongolian wrestling is definitely a
masculine sport. Animals like lion or eagle which is the determining factor of the pose and
posture of a Mongolian wrestler, and at the same time, whose names are given to the triumphant
wrestlers as titles, belong to the masculine perception with their predatory and aggressive
qualities, and this situation gives weight to the masculine side of Mongolian wrestling.
Furthermore, the costumes of Mongolian wrestlers, attitudes demonstrated before the match,
and the triumphal rituals of the winner sportsman have been evaluated in context of the roles of
masculine perception.

NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 3, 177 - 182, 01.12.2014

Öz

En parlak döneminde Güneydoğu Asya’dan Orta Avrupa’ya kadar uzanmış olan Moğol hakimiyeti,Cengiz Han’ın ölümünden sonra da korunabilmiştir. Böyle bir gücün muhafaza edilebilmesi ise ancak Moğollar gibi savaşçı ve göçebe bozkır kavimlerinin disiplinli ve geleneksel talim düzenleriyle mümkün olmuştur. Başta güreş, okçuluk ve atçılık sporları olmak üzere bozkır yaşantısından doğmuş olan ve fazlasıyla rekabet içeren pek çok maskülen aktivite, savaşçı ulusların bu geleneksel talim sistemlerinin kapsamına girmekteydi. Zamanla ulusal sporlar haline gelen bu step aktiviteleri, yarışma ve gösteri ruhuna bürünerek Moğollar arasında millî bir bilinç oluşturmaya yardımcı ‘Naadam’ festivalini ortaya çıkarmıştır. Bozkır sporları arasındaki güreşin Moğolistan’da eril bir spor olarak varlığını açıklayabilmek için erken dönemlere ait Moğol kabile cemiyetlerindeki unvan ve lakaplardan yola çıkılabilir. Ayrıca geleneksel Moğol güreş karşılaşmalarına kadınların oyuncu olarak katılamayışı da bu sporun eril bir spor olduğunu kanıtlayan ifadelerdendir. Bir Moğol güreşçisinin duruşunda ve pozlarında belirleyici unsur olan ve aynı zamanda adları galip güreşçilere unvan olarak verilen aslan, kartal gibi hayvanların yırtıcılık ve saldırganlık özellikleriyle maskülen anlayışa ait olmaları da şüphesiz Moğol güreşinin eril yönünü güçlendirmektedir. Ayrıca Moğol güreşçilerinin giysileri, maç öncesinde sergilenen davranışlar ve galip sporcunun zafer ritüelleri de maskülen algı içerisindeki roller bağlamında değerlendirilmiştir.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA78JD37PM
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nükhet Okutan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Okutan, N. (2014). NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ. Tehlikedeki Diller Dergisi, 3(3), 177-182.
AMA Okutan N. NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ. TDD. Aralık 2014;3(3):177-182.
Chicago Okutan, Nükhet. “NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ”. Tehlikedeki Diller Dergisi 3, sy. 3 (Aralık 2014): 177-82.
EndNote Okutan N (01 Aralık 2014) NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ. Tehlikedeki Diller Dergisi 3 3 177–182.
IEEE N. Okutan, “NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ”, TDD, c. 3, sy. 3, ss. 177–182, 2014.
ISNAD Okutan, Nükhet. “NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ”. Tehlikedeki Diller Dergisi 3/3 (Aralık 2014), 177-182.
JAMA Okutan N. NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ. TDD. 2014;3:177–182.
MLA Okutan, Nükhet. “NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ”. Tehlikedeki Diller Dergisi, c. 3, sy. 3, 2014, ss. 177-82.
Vancouver Okutan N. NAADAM FESTİVALİ GÜREŞ KARŞILAŞMALARININ MASKÜLEN KİMLİĞİ. TDD. 2014;3(3):177-82.

Tehlikedeki Diller Dergisi (TDD)

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.