Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İçsel Pazarlamanın İşle Bütünleşme Üzerindeki Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 90 - 101, 28.06.2021
https://doi.org/10.37847/tdtad.877531

Öz

Otel işletmeleri emek-yoğun özellikte bir sektörde faaliyet gösterdiklerinden ve müşteri ile doğrudan iletişim söz konusu olduğundan dolayı, hem içsel pazarlama hem de işle bütünleşme kavramları büyük önem taşımaktadır. İçsel pazarlama, müşterilerin tatmin olmasının yolunun, çalışanların tatmininden geçtiğini ifade ederken, işle bütünleşme ise, çalışanların işini severek yapması ve işine karşı olumlu tutuma sahip olması şeklinde açıklanmaktadır. Bu çalışmanın amacı otel işletmelerinde içsel pazarlama faaliyetlerinin işle bütünleşme üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket tekniğinden faydalanılmış ve İstanbul Avrupa Yakasında yer alan 5 yıldızlı otellerde çalışan 420 kişiye anket uygulanmıştır. Elde edilen analiz sonuçlarına göre, içsel pazarlamanın, vizyon, gelişme ve ödüllendirme alt boyutlarından oluştuğu ve hem ana boyut olarak içsel pazarlamanın hem de vizyon, gelişme ve ödüllendirme alt boyutlarının işle bütünleşme üzerinde pozitif etkileri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Al-Hawary, S., Al-Qudah, K., Abutayeh, P., Mash’al Abutayeh, P., Mash’al Abutayeh, S. ve Al-Zyadat, D.Y. (2013). The impact of internal marketing on employee’s job satisfaction of commercial banks in Jordan. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(9), ss.1-17.
  • Aşık, N. (2016). Örgütsel Adaletin işle bütünleşme üzerindeki etkisi: otel işletmelerinde bir uygulama. The Journal of Academic Social Science Studies, (49), ss. 87-97.
  • Ardıç, K. ve Polatçı, S. (2009). Tükenmişlik sendromu ve madalyonun öbür yüzü: işle bütünleşme. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. (32), ss. 21-46.
  • Atay, L., Soylu, Y. ve Yıldırım M. (2017). Otel işletmelerinde uygulanan içsel pazarlama faaliyetlerinin çalışanların duygusal bağlılık tutumlarına etkisi: Çanakkale örneği. The Journal of International Social Research. 10(49), ss. 531-541.
  • Bansal, H. S., Mendelson, M. B., ve Sharma, B. (2001). The impact of internal marketing activities on external marketing outcomes. Journal of Quality Management, 6, ss. 61-76.
  • Baran, E. Ve Arabelen, G. (2017). The effects of internal marketing on ship agents job satisfaction: A Quantitative research. Denizcilik Fakültesi Dergisi. 9(1), ss. 25-54.
  • Candan, B. ve Çekmecioğlu, H. (2009). İçsel pazarlama faaliyetlerinin örgütsel bağlılık unsurları açısından değerlendirilmesi: bir araştırma. Yönetim, 20(63), ss. 41-57.
  • Chiu, W., Cho, N. & Won, D. (2014). The effect of internal marketing on job satisfaction and organizational commitment in Taipei sports centers. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 24(2), ss. 206-222.
  • Çalık, T. ve Kavgacı, H. (2017). Öğretmenlerin işle bütünleşme düzeylerinin örgütsel ve bireysel değişkenlerle ilişkisi: bir çoklu aracılık modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 23(2), ss. 223-248.
  • ELSamen, A. & Alshurideh, M. (2012). The impact of internal marketing on internal service quality: A case study in a Jordanian Pharmaceutical company. International Journal of Business and Management, 7(19), ss. 84-95.
  • Ene, S. (2013). İçsel pazarlamaya yönelik olarak çalışanların pazarlama kültürünün oluşturulmasının işletme performansını arttırmadaki rolü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 5(10), ss. 68-91.
  • Erben, G. ve Ötken, A. (2010). Investigating the relationsip between organizational identification and work engagement and the role of supervisor support. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), ss. 93-118.
  • Ergün, G. ve Boz, H. (2017). İşletmelerin içsel pazarlama uygulamaları ve işgörenlerin iş tatmini ilişkisi: Konaklama işletmelerinde bir araştırma. Studies on Marketing Insights. 1-2(1), ss. 1-12.
  • Gün, F. (2017). Öğretmenlerin eğitime inanma ve işle bütünleşme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 10(4), ss. 408-431.
  • Greene, W., Walls, G. & Schrest, L. (1994). Internal marketing the key to external marketing success. Journal of Services Marketing, 8(4), ss. 5-71.
  • Hwang, I. ve Chi, G. (2005). Relationships among internal marketing, employee job satisfaction and international hotel performance: An empirical study. International Journal of Management, 22(2), ss. 285- 293.
  • Nunnally, J. C. ve Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
  • İnal, E., Çiçek, R. ve Akın, M. (2008). İçsel pazarlama anlayışı bağlamında kamu sektörü çalışanlarının kurumsal algılamalarının değerlendirilmesi: Niğde örneği. 5(9). 161-181.
  • İnal, E. ve Toksarı, M. (2014). Bir yönetim yaklaşımı olarak içsel pazarlama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10 (1-2), ss. 361-390.
  • Kocaman, S, Durna, U. ve İnal, M. (2013).. Konaklama işletmelerinde içsel pazarlama uygulamalarının örgütsel bağlılığa etkisi: Alanya örneği. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi. 5(1), ss. 21-29.
  • Shahzad, T. ve Naeem, H. (2013). Role of Internal Marketing in Employee Engagement Leading to Job Satisfaction of Employees in Private Banks of Pakistan. IOSR Journal of Business and Management, 8(2), ss. 62-68.
  • Tok, T. ve San, B. (2016). The relationsip between teachers work engagement and organizational commitment. Pamukkale Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, ss. 355-370.
  • Yüce, A. ve Kavak, O. (2017). İçsel pazarlama faaliyetlerinin örgütsel bağlılık ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi: Bir araştırma. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi. 3(3), ss. 79-96.
  • Yıldız, S. (2016). The effect of internal marketing on work engagement of academic staff in higher educational institutions. International Journal of Educational Scirences,13(2), ss. 152-158.
  • Albassami FA, Al-Meshal SA, Bailey AA 2015. An investigation of internal marketing and its effects on employees in the banking sector in Saudi Arabia. Journal of Financial Services Marketing, 20: 176-190.
  • Hwang, I.S. ve Chi, D.J. (2005), “Relationships among Internal Marketing, Employee Job Satisfaction and International Hotel Performance: An Empirical Study”. International Journal of Management 22(2), ss. 285-293.
  • Rafiq, M. ve Ahmed, P.K. (2000), “Advances in the Internal Marketing Concept: Definition, Synthesis and Extension”. Journal of Services Marketing, 14(6), ss. 449-462.
  • Bell, S.J., Mengüç, B. ve Stefani, S.L. (2004), “When Customer Disappoint: A Model of Relational Internal Marketing and Customer Complaints”. Journal of the Academy of Marketing Science 32(2), ss. 112-126.
  • Foreman, S.K. ve Money, A.H. (1995), “Internal Marketing: Concepts, Measurement and Application”. Journal of Marketing Management 11, ss. 755-768.
  • Crick, P. A. (2003). “Internal Marketing of attitudes in Caribbean tourism”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15/3, 161 – 166.
  • Çullu Kaygısız, N , Eren, D . (2017). Otel İşletmelerinde İçsel Pazarlama Uygulamalarının İşgörenlerin Hizmet Verme Yatkınlığı ve Olumlu Sosyal Davranışları Üzerine Etkisi: Nevşehir Örneği . Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi , 14 (3) , 74-87.
  • Öngöre, Ö . (2013). İşle Bütünleşme Ölçeği Türkçe Formunun Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması . Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 2 (2).
  • Rich, B. L. (2006). Job engagement: Construct validation and relationships with job satisfaction, job involvement, and intrinsic motivation. University of Florida). ProQuest Dissertations and Theses, 197.
  • Rich, B. L., Lepine, J.A., Crawford E.R., (2010). “Job Engagement: Antecedents and Effects on Job Performance, Academy of Management Journal, 53(3). 617-63.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cenk Murat Koçoğlu 0000-0002-9888-6051

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 9 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koçoğlu, C. M. (2021). İçsel Pazarlamanın İşle Bütünleşme Üzerindeki Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 90-101. https://doi.org/10.37847/tdtad.877531
AMA Koçoğlu CM. İçsel Pazarlamanın İşle Bütünleşme Üzerindeki Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. Haziran 2021;6(1):90-101. doi:10.37847/tdtad.877531
Chicago Koçoğlu, Cenk Murat. “İçsel Pazarlamanın İşle Bütünleşme Üzerindeki Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 6, sy. 1 (Haziran 2021): 90-101. https://doi.org/10.37847/tdtad.877531.
EndNote Koçoğlu CM (01 Haziran 2021) İçsel Pazarlamanın İşle Bütünleşme Üzerindeki Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 6 1 90–101.
IEEE C. M. Koçoğlu, “İçsel Pazarlamanın İşle Bütünleşme Üzerindeki Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 90–101, 2021, doi: 10.37847/tdtad.877531.
ISNAD Koçoğlu, Cenk Murat. “İçsel Pazarlamanın İşle Bütünleşme Üzerindeki Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 6/1 (Haziran 2021), 90-101. https://doi.org/10.37847/tdtad.877531.
JAMA Koçoğlu CM. İçsel Pazarlamanın İşle Bütünleşme Üzerindeki Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2021;6:90–101.
MLA Koçoğlu, Cenk Murat. “İçsel Pazarlamanın İşle Bütünleşme Üzerindeki Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 1, 2021, ss. 90-101, doi:10.37847/tdtad.877531.
Vancouver Koçoğlu CM. İçsel Pazarlamanın İşle Bütünleşme Üzerindeki Etkisi: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2021;6(1):90-101.