Purpose: The purpose of this research is to examine the online activities organized by the Tourist Guides Chamber (TUREB) and TUREB-affiliated chambers and the Tourist Guides Foundation (TUREV) to increase the professional competence of tourist guides during the coronavirus epidemic in terms of various variables and to evaluate the activity performance of the relevant institutions.
Methodology: In the research, document-archive scanning technique was used as a data collection technique and secondary data sources were used. The sample of the research consists of 241 online events organized between March 2020 and April 2022, which are included in all official online platforms of the relevant chambers and the foundation. Frequency and percentage analysis were used to evaluate the detected online activities. Data visualization analysis was made to make sense of the data and concretize the outputs, and for this purpose, an interactive software, Tableau, was used.
Findings: With this research The Association of Tourist Guidance (TUREB) and member chambers of TUREB, ADRO, GARO and MUTRO, do not organize any online events; It was determined that a total of 241 activities were carried out during the time period when the research was examined. Instagram social media accounts are used the most in the events, but twitter is the least preferred; It was determined that the most activities were held in February 2021. However, when we look at the countries in the context of destination, Turkey has been the country with the most activities. In addition, it was determined that interviews were held mostly on the provinces of Istanbul and Çanakkale in Turkey.
Association of Tourist Guides Chambers Bibliometric Analysis Data Visualization Tableau.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, Turist Rehberleri Odası (TUREB) ve TUREB’e bağlı odalar ile Turist Rehberleri Vakfı (TUREV) tarafından koronavirüs salgını sürecinde turist rehberlerinin mesleki yeterliklerinin artırılmasına yönelik düzenlenen çevrim içi etkinliklerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve ilgili kurumların etkinlik performanslarının değerlendirilmesidir.
Yöntem: Araştırmada veri toplama tekniği olarak doküman-arşiv tarama tekniği kullanılmış ve ikincil veri kaynaklarından yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, ilgili odaların ve vakfın tüm resmi çevrimiçi platformlarında yer verilen Mart 2020 - Nisan 2022 arasında düzenledikleri 241 çevrim içi etkinlik oluşturmaktadır. Tespit edilen çevrimiçi etkinliklerin değerlendirilmesinde sıklık ve yüzde analizi kullanılmıştır. Verilerin anlamlaştırılması ve çıktıların somutlaştırılması için veri görselleştirme analizi yapılmış ve bu amaçla interaktif bir yazılım olan Tableau’dan faydalanılmıştır.
Bulgular: Araştırma ile Turist Rehberliği Birliği (TUREB) ve TUREB’e bağlı üye odalardan ADRO, GARO ve MUTRO’nun herhangi bir çevrim içi etkinlik düzenlemedikleri; araştırmanın incelendiği zaman aralığında toplamda 241 etkinliğin yapıldığı belirlenmiştir. Yapılan etkinliklerde en fazla instagram sosyal medya hesaplarının kullanıldığı buna karşın en az twitter’ın tercih edildiği; en fazla etkinliğin 2021 Şubat ayında yapıldığı tespit edilmiştir. Bunula birlikte destinasyon bağlamında ülkelere bakıldığında Türkiye üzerine en fazla etkinlik yapılan ülke olmuştur. Ayrıca Türkiye’de en çok İstanbul ve Çanakkale illeri üzerine söyleşiler gerçekleştirildiği belirlenmiştir.
Turist Rehberleri Odaları Bibliyometrik Analiz Veri Görselleştirme Tableau.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 14 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |