Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Annelerinin Bibliyoterapi Uygulamasının 4-6 Yaş Çocukların Öz-Düzenleme Becerisi Üzerindeki Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 44 - 59, 31.05.2022
https://doi.org/10.55008/te-ad.1038335

Öz

Amaç: Okul öncesi dönemin çocuğunun gelişimindeki önemi bilinmektedir. Birçok davranış ve becerinin gelişim gösterdiği bu dönemde öz-düzenleme becerilerinin oluşumu da söz konusudur. Öz-düzenleme becerileri, çocuğun duygularını, davranışlarını, isteklerini erteleyebilme ya da bastırabilme, kurallara uygun davranabilme, duygularını kontrol edebilme ve dikkatini yönetebilme becerileri kazanmasını sağlamaktır. (Aydın ve Ulutaş, 2017) Aile eğitimi kapsamında yer alan bu araştırmada amaç annelerin bibliyoterapi uygulamalarını gerçekleştirmesiyle hikâyelerin iyileştirici gücünden faydalanarak birçok açıdan çocukların kolay ve ekonomik bir yöntemle gelişimin desteklenmesidir. Bu araştırma okul öncesi dönem çocuklarının öz-düzenleme becerilerinin annelerin bibliyoterapi uygulamalarından etkilenme derecelerini konu edinmiştir. Araştırmada ‘’Annelerin bibliyoterapi uygulamalarının ve bazı değişkenlerin 4-6 yaş çocukların özdüzenleme becerilerine etkisi var mı?’’sorusuna cevap aranmaktadır. Yöntem ve Araçlar: Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmaya 15 çocuk ve anneleri katılmıştır. Araştırma kapsamında 8 oturum uygulanmıştır. Oturumlara başlamadan ve 8 oturumun sonunda ‘’Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz-Düzenleme Becerilerini Değerlendirme Ölçeği (Anne Formu)’’ uygulanmıştır. Toplanan veriler araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar: Annelerin 4-6 yaş çocuklarına bibliyoterapi uygulamasının, çocukların öz-düzenleme becerileri üzerinde olumlu etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Anneler farklı beceriler ve problem durumları için bibliyoterapi uygulamaları gerçekleştirebilirler.

Destekleyen Kurum

Sakarya Üniversitesi

Proje Numarası

2021-7-24-36

Kaynakça

  • Akgün, E. ve Benli, G. K. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarla bibliyoterapi: bir uygulama örneği. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar.11(1), 100-111.DOI: 10.18863/pgy.392346
  • Aydın F. Ve Ulutaş İ. (2017) Okul öncesi çocuklarda öz düzenleme becerilerinin gelişimi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ASED). 1(2), 36-45.
  • Bayındır, D. (2016). 48-72 aylık çocuklar için öz düzenleme becerileri ölçeği'nin geliştirilmesi ve çocukların öz düzenleme beceri düzeyleri ile annelerine bağlanma biçimleri, annelerin ebeveyn davranışları ve psikolojik sağlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Doktora Tezi], Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Berns, C. F. (2003). Bibliotherapy: Using books to help bereaved children. Omega Journal of Death and Dying, 48 (4), 321-336.
  • Bulut, S. (2010). Bibliyoterapi yönteminin okullarda psikolojik danışmanlar ve öğretmenler tarafından kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 17-31.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dinçer, S. (Ed.). (2016) Dört-Beş Yaş Çocuklarının Öz düzenleme Becerilerinin İncelenmesi (s. 459-473). Ankara: Pegem Akademi.
  • Emre, O.; Tarkoçin, S.; Temiz, A. ve Ulutaş, A. (2019). 48-62 Aylık Çocukların Öz Düzenleme Becerileri ve Ebeveynlerin İletişim Kurma Düzeyleri Arasındaki İlişki. İnönü University International Journal of Social Sciences & İnönü Ün iversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, (INIJOSS) , 8(2), 519-528.
  • Erol, A. ve İvrendi, A. (2018). 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 178-195.
  • Ertürk, H. G. (2013). Öğretmen çocuk etkileşiminin niteliği ile çocukların öz düzenleme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, T. (2018). Bibliyoterapi yönteminin üstün zekalı ve yetenekli çocukların empati düzeyine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Schreur, G. (2006). Using bibliotherapy with suspended students. Reclaiming Children and Youth, 15 (2), 106-111.
  • Uyar, F. N. (2020). 5-6 Yaş Grubu Çocuklarda Bibliyoterapinin Özgüven Ve Kişiler Arası Problem Çözme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi, [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.

The Effect of Bibliotherapy Applied by Mothers on Self-Regulation Skills of 4-6 Year Old Children

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 1, 44 - 59, 31.05.2022
https://doi.org/10.55008/te-ad.1038335

Öz

Purpose: The importance of the preschool period in the development of the child is well-known. In general, self-regulation skill has an important role in the development, learning and social relations of the individual. This research aims to determine the extent to which preschool children’s self-regulation skills are affected by mothers’ bibliotherapy practices. Method and Materials: In this study, quantitative and qualitative methods were used together. A single-group pre-test-post-test experimental design from the quantitative methods was used. Fifteen children and their mothers participated in the study. Within the scope of the research, 8 sessions were applied. Before the sessions and at the end of the 8 sessions, the “Scale for Evaluating Preschool Children’s Self-Regulation Skills (Mother Form)” was applied. Results: It was concluded that bibliotherapy practice of mothers to their children aged 4-6 had a positive effect on children’s self-regulation skills. Fifteen mothers participating in the study applied bibliotherapy effectively. It has been concluded that mothers can perform bibliotherapy practices for their children for different skills and problem situations.

Proje Numarası

2021-7-24-36

Kaynakça

  • Akgün, E. ve Benli, G. K. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarla bibliyoterapi: bir uygulama örneği. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar.11(1), 100-111.DOI: 10.18863/pgy.392346
  • Aydın F. Ve Ulutaş İ. (2017) Okul öncesi çocuklarda öz düzenleme becerilerinin gelişimi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ASED). 1(2), 36-45.
  • Bayındır, D. (2016). 48-72 aylık çocuklar için öz düzenleme becerileri ölçeği'nin geliştirilmesi ve çocukların öz düzenleme beceri düzeyleri ile annelerine bağlanma biçimleri, annelerin ebeveyn davranışları ve psikolojik sağlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Doktora Tezi], Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Berns, C. F. (2003). Bibliotherapy: Using books to help bereaved children. Omega Journal of Death and Dying, 48 (4), 321-336.
  • Bulut, S. (2010). Bibliyoterapi yönteminin okullarda psikolojik danışmanlar ve öğretmenler tarafından kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 17-31.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dinçer, S. (Ed.). (2016) Dört-Beş Yaş Çocuklarının Öz düzenleme Becerilerinin İncelenmesi (s. 459-473). Ankara: Pegem Akademi.
  • Emre, O.; Tarkoçin, S.; Temiz, A. ve Ulutaş, A. (2019). 48-62 Aylık Çocukların Öz Düzenleme Becerileri ve Ebeveynlerin İletişim Kurma Düzeyleri Arasındaki İlişki. İnönü University International Journal of Social Sciences & İnönü Ün iversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, (INIJOSS) , 8(2), 519-528.
  • Erol, A. ve İvrendi, A. (2018). 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 178-195.
  • Ertürk, H. G. (2013). Öğretmen çocuk etkileşiminin niteliği ile çocukların öz düzenleme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, T. (2018). Bibliyoterapi yönteminin üstün zekalı ve yetenekli çocukların empati düzeyine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Schreur, G. (2006). Using bibliotherapy with suspended students. Reclaiming Children and Youth, 15 (2), 106-111.
  • Uyar, F. N. (2020). 5-6 Yaş Grubu Çocuklarda Bibliyoterapinin Özgüven Ve Kişiler Arası Problem Çözme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi, [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Sakin 0000-0002-9226-7858

Melek Yıldırım 0000-0002-5687-6680

Proje Numarası 2021-7-24-36
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sakin, A., & Yıldırım, M. (2022). Annelerinin Bibliyoterapi Uygulamasının 4-6 Yaş Çocukların Öz-Düzenleme Becerisi Üzerindeki Etkisi. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 44-59. https://doi.org/10.55008/te-ad.1038335

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi açık erişimli bir dergidir.

by-nc.png

The content of the Journal of Research in Elementary Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial- 4.0 International License.