Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Case Study on Teachers’ Interventions towards Unwanted Student Behaviors Encountered in the First Grade

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 16, 31.05.2025
https://doi.org/10.55008/te-ad.1529333

Öz

Purpose: The present study aimed to determine the undesirable student behaviors encountered by first- rade primary school teachers in the classroom and the classroom management models and teacher reactions to these behaviors.

Method and Materials: The study group of the research consists of 20 classroom teachers working in different public schools in Pendik district of Istanbul province. Semi-structured interview technique was used as the data collection method and the data obtained were analyzed by content analysis. Therefore, the study is a case study in qualitative research design.

Results: According to the findings of the content analysis, teachers’ opinions on the undesirable behaviors encountered in the first grade are as follows: students’ adaptation problems, fear of separation from family and trying to attract attention, disobeying the rules, tendency to violence, perception and attention difficulties, screen addiction, inability to take responsibility, and damaging school belongings. On the other hand, when we look at the methods used by teachers to find solutions to undesirable behaviors, we see that open communication, parent cooperation, support from the guidance service, warning, approaching with patience and love, and trying to gain the trust of the student come to the fore.

Kaynakça

  • Altınel, Z. (2006). Öğretmenlerin ve öğrencilerin bakış açılarından, İngilizce yabancı dil sınıflarında öğrenci istenmeyen davranışları. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Avşar Tuncay, A., İnce, N. B., & Şahin, A. E. (2019). Birinci Sınıflarda İstenmeyen Davranışların Yaş Farklılıklarına Göre Dağılımı ve Bu Davranışlara Yönelik Öğretmen Tepkileri. İlköğretim Online, 2005-2026. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.639400
  • Başar, H. (2003). Sınıf yönetimi, Anı Yayıncılık, Genişletilmiş 10.Baskı, Ankara.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp582-583). USA: SAGE Publications.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 14(1), 255-269.
  • Dinçer, Ç. (2005). “Çocukların yaşam değişikliklerine uyumu”. Okulöncesi eğitimde güncel konular içinde. (Yayına hazırlayanlar: A. Oktay ve Ö.P. Unutkan). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Erol, Z. (2006). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi uygulamalarına ilişkin görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon
  • Gözütok, D. F. (2004). Öğretmenliğimi geliştiriyorum (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi
  • Kahraman, C. (2006). Sınıf-içi istenmeyen öğrenci davranışlarının önlenmesi ve giderilmesi ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri – Edirne ili merkez, uzunköprü, havsa ilçeleri örneği-, [Yüksek Lisans Tezi], Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu
  • Karakaş, B.N. (2005). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinde gözlenen istenmeyen davranışlar ve öğretmenlerin bunlarla başaçıkma yöntemleri, [Yüksek Lisans Tezi], Celal Bayar Üniversitesi, Manisa
  • Keleş, Z. (2010). İlköğretim Okulları Birinci Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetiminin Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışlarla Baş Etme Yöntemleri. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Korkmaz, N. H., Korkmaz, F. ve Özkaya, G. (2009). Elementary school physical education teachers’ strategies against discipline problems (Bursa Province Case). İlköğretim Online, 8(1), 119-128.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, S. ve Yalın, H.İ. (1999). Öğretmenlik mesleğine giriş, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pattie, L.F.Y.Y. (2000). Personal and social education and teacher development in Hong-Kong. Pastoral Care, June, 42-46.
  • Tekel, E. (2020). İstenmeyen öğrenci davranışları: bir erkek lisesi örneği. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 3(1), 57-68.
  • Temiz Yılmaz, N. (2009). Anaokulundan ilköğretime giderken. Çoluk Çocuk Dergisi, (91), 16-19.
  • Yıldız, B. (2006). Sınıf öğretmenlerinin istenmeyen davranışlarda kullandıkları önleyici yaklaşımlar ve bu yaklaşımların etkililiğine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri, [Yüksek Lisans Tezi], Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu
  • Yılmaz, N. (2008). Dersin akışını bozan istenmeyen davranışları yönetme stratejilerinin incelenmesi, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt-Sayı 10–1

İlkokul Birinci Sınıfta Karşılaşılan İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Yönelik Öğretmen Müdahaleleri Üzerine Bir Durum Çalışması

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 16, 31.05.2025
https://doi.org/10.55008/te-ad.1529333

Öz

Öz
Amaç: Bu araştırmada ilkokul birinci sınıf öğretmenlerinin sınıf içinde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara yönelik uygulamış olduğu sınıf yönetim modellerinin ve öğretmen tepkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.

Yöntem ve Araçlar: Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Pendik ilçesinde farklı devlet okullarında çalışan 20 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Dolayısıyla çalışma nitel araştırma deseninde bir durum çalışması olma niteliği taşımaktadır.

Sonuçlar: Yürütülen içerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulgulara bakıldığında, birinci sınıfta karşılaşılan istenmeyen davranışlar konusunda öğretmen görüşleri; öğrencilerin uyum sıkıntısı yaşaması, aileden ayrı kalma korkusu ve dikkat çekmeye çalışma, kurallara uymama, şiddete meyil, algı ve dikkat güçlüğü, ekran bağımlılığı, sorumluluk alamama, okul eşyalarına zarar verme üzerinedir. Diğer yandan, istenmeyen davranışlara çözümler üretmeye ilişkin olarak öğretmenlerin uyguladığı yöntemlere bakıldığında; açık iletişim, veli iş birliği, rehberlik servisi desteği, uyarı, sabır ve sevgiyle yaklaşma ve öğrencinin güvenini kazanmaya çalıştıkları öne çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Altınel, Z. (2006). Öğretmenlerin ve öğrencilerin bakış açılarından, İngilizce yabancı dil sınıflarında öğrenci istenmeyen davranışları. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Avşar Tuncay, A., İnce, N. B., & Şahin, A. E. (2019). Birinci Sınıflarda İstenmeyen Davranışların Yaş Farklılıklarına Göre Dağılımı ve Bu Davranışlara Yönelik Öğretmen Tepkileri. İlköğretim Online, 2005-2026. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.639400
  • Başar, H. (2003). Sınıf yönetimi, Anı Yayıncılık, Genişletilmiş 10.Baskı, Ankara.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp582-583). USA: SAGE Publications.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 14(1), 255-269.
  • Dinçer, Ç. (2005). “Çocukların yaşam değişikliklerine uyumu”. Okulöncesi eğitimde güncel konular içinde. (Yayına hazırlayanlar: A. Oktay ve Ö.P. Unutkan). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Erol, Z. (2006). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi uygulamalarına ilişkin görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon
  • Gözütok, D. F. (2004). Öğretmenliğimi geliştiriyorum (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi
  • Kahraman, C. (2006). Sınıf-içi istenmeyen öğrenci davranışlarının önlenmesi ve giderilmesi ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri – Edirne ili merkez, uzunköprü, havsa ilçeleri örneği-, [Yüksek Lisans Tezi], Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu
  • Karakaş, B.N. (2005). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinde gözlenen istenmeyen davranışlar ve öğretmenlerin bunlarla başaçıkma yöntemleri, [Yüksek Lisans Tezi], Celal Bayar Üniversitesi, Manisa
  • Keleş, Z. (2010). İlköğretim Okulları Birinci Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetiminin Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışlarla Baş Etme Yöntemleri. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Korkmaz, N. H., Korkmaz, F. ve Özkaya, G. (2009). Elementary school physical education teachers’ strategies against discipline problems (Bursa Province Case). İlköğretim Online, 8(1), 119-128.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, S. ve Yalın, H.İ. (1999). Öğretmenlik mesleğine giriş, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pattie, L.F.Y.Y. (2000). Personal and social education and teacher development in Hong-Kong. Pastoral Care, June, 42-46.
  • Tekel, E. (2020). İstenmeyen öğrenci davranışları: bir erkek lisesi örneği. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 3(1), 57-68.
  • Temiz Yılmaz, N. (2009). Anaokulundan ilköğretime giderken. Çoluk Çocuk Dergisi, (91), 16-19.
  • Yıldız, B. (2006). Sınıf öğretmenlerinin istenmeyen davranışlarda kullandıkları önleyici yaklaşımlar ve bu yaklaşımların etkililiğine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri, [Yüksek Lisans Tezi], Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu
  • Yılmaz, N. (2008). Dersin akışını bozan istenmeyen davranışları yönetme stratejilerinin incelenmesi, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt-Sayı 10–1
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pınar Uludağ 0009-0001-2451-778X

Özlem Baş 0000-0002-0716-103X

Erken Görünüm Tarihi 30 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uludağ, P., & Baş, Ö. (2025). İlkokul Birinci Sınıfta Karşılaşılan İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Yönelik Öğretmen Müdahaleleri Üzerine Bir Durum Çalışması. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-16. https://doi.org/10.55008/te-ad.1529333

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi açık erişimli bir dergidir.

by-nc.png

The content of the Journal of Research in Elementary Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial- 4.0 International License.