Bu çalışmada sebze tohumculuk sektörünün Türkiye ekonomisi ve dış ticaretindeki yeri, ülke sebze tohumluğu ihracatının yarıdan fazlasını gerçekleştiren Antalya ili esas alınarak belirlenmeye çalışılmıştır. Sebze tohumculuk sektörünün dış ticaret kapsamında durumunun ortaya konması için Türkiye sebze tohumluk ihracatının %66’sını gerçekleştiren Antalya ilindeki 45 adet sebze tohum firmasına sebze tohumu ihracatları ve ithalatları, uygulanan politikalar gibi konularda anket uygulanmış, veriler SPSS paket programı ile irdelenmiş, elde edilen sonuçlar SWOT Analizi ile değerlendirilmiştir. Çalışmanın ikincil verilerini ise tohumculuk organizasyonlarından ve kurumlardan elde edilen bilgiler olmak üzere konuyla ilgili yapılan diğer ulusal ve uluslararası çeşitli yayınlar oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan SWOT Analizi, bir olgunun güçlü ve zayıf yönlerini, fırsat ve tehditleri analiz eden bir stratejik planlama metodudur. Antalya’da tohumluk ithalatçısı ve ihracatçısı konumunda yerleşik bulunan işletmelerin sayısının fazla olmaması sebebiyle, anket tam sayım metodu ile tüm ana kitleye yönlendirilmiştir. Yapılan anketler ve gerçekleştirilen görüşmelerle ulaşılan sonuçlar doğrultusunda uygun çözüm önerileri sunulmaya çalışılmıştır. SWOT Analizi sonucu en güçlü yön olarak Antalya ilindeki küçük ölçekli firmaların köklü gelişmiş ülke firmalarına göre değişen şartlara daha hızla uyum sağlaması öne çıkarken en zayıf yön olarak ise firmaların yeni çeşit geliştirme kapsamında ar-ge alanına yeterince finansal kaynak ayıramaması ortaya çıkmıştır.
In this study, the importance of vegetable seed sector in the economy and foreign trade of Turkey have been emphasized in the province of Antalya that generates more than half of Turkey’s vegetable seed exports. In an attempt to reveal the situation of the sector within foreign trade, 45 vegetable seed companies in the province of Antalya where 66% of Turkey’s vegetable seed were exported, have been surveyed in terms exportation and importation and the data obtained interviews entered into SPSS have been evaluated via SWOT Analysis. The secondary data used in this study has been derived from various national and international organisations and publications. SWOT Analysis is a strategic planning method discussing strengths, weakness, opportunities and threats of the phenomenon. Due to the fact that the vegetable seed exporter and importer companies are few in numbers in the province of Antalya, complete count method have been used and the survey have been directed to whole population. As a result of surveys and interviews carried out, several recommendations have been developed for future studies. In accordance with SWOT Analysis, the ability of small scaled companies in the province of Antalya to accommodate to changing conditions quicker comparing with well-established companies in the developed countries coming to the forefront have been found as the strongest side. On the other hand, the weakest point is the insufficient financial source allocation to R&D activities has been put into words by the seed companies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1 |