Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tarımda Uygulamalı Açık Alan Fuarcılığı, Beklentiler ve Öneriler: Tarım ve Teknoloji Günleri Fuarı Örneği

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 242 - 260, 29.12.2024
https://doi.org/10.61513/tead.1588639

Öz

İlki 2011 yılında gerçekleştirilen ‘‘Tarım ve Teknoloji Günleri Fuarı’’, Türkiye'de tarımda açık alan uygulamalı özellikleriyle uzmanlaşmış ilk ve tek fuar olması ile her yıl üreticilerden yoğun ilgi görmektedir. Bu araştırmada, “Tarım ve Teknoloji Günleri Fuarı” na katılım sağlayan üreticilerin Türkiye'de tarımda açık alan uygulamalı fuarcılığından beklentilerini ve fuarın geliştirilmesi için önerilerini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırmada öncelikle, tarımda açık alan uygulamalı fuarcılığı ve ‘‘Tarım ve Teknoloji Günleri Fuarı’’ hakkında genel bilgiler verilmiştir. Araştırma amacına uygun olarak, fuara katılım sağlayan 197 üretici ile yüz yüze anket çalışması yapılmış, anketlerden elde edilen veriler analiz edilmiş ve bulgular verilmiştir. Üreticilerin öncelikli işinin çiftçilik olması, çiftçilik süresi, eğitim durumu, yaş dağılımı ve işlenen tarım arazisi miktarının fuara katılım sayılarında farklılık oluşturup oluşturmadığı değişkenlere uygulanan Ki-kare (χ2) analizi ile test edilmiş ve bütün kesimlerden üreticilerin fark göstermeksizin fuara katıldıkları belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca, fuardan beklenti ve önerilerin ortaya konulmasında Açıklayıcı Faktör Analizi (AFA)’nden yararlanılmış; hazırlık, uygulama, geliştirme, organizasyon ve farklılık olarak isimlendirilen 5 adet faktör belirlenmiştir. Üreticiler, genel olarak fuar organizasyonunu başarılı bulduklarını ifade etmişlerdir. Fuar sırasında sunum ve gösterilerin daha fazla yapılması, tarımın farklı kollarından ve daha fazla sayıda firmaların katılımları, fuarın tanıtım ve duyurunun artırılması fuara katılma istekliliğini artırmaktadır. Fuar öncesinde, katılımcı firmalar hakkında duyurular yapılması ve fuar sırasında yapılması planlanan gösteriler hakkında daha fazla bilgilendirme yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Anonim (2024). Tarım ve Teknoloji Günleri Fuarı. Erişim adresi: https://tarimteknolojigunleri.com/ Erişim tarihi: 27.09.2024.
  • Binbaşıoğlu, H. & Gültekin, B. (2017). Vatandaşların Malatya’da düzenlenen fuar ve festivallerin sosyal etkisine karşı tutumları. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 3(2), 1-13. https://doi.org/10.22252/ijca.365247
  • Çakmakçı, Y. & Hurma, H. (2021). The relationship between socio-economic characteristics and environmental awareness levels of consumers and the factors effective in purchasing environmentally friendly food products. Turkish Journal of Agriculture - Food Science and Technology, 9(7), 1297–1303. https://doi.org/10.24925/turjaf.v9i7.1297-1303.4439
  • Çıldır, N. (1991). Fuar çalışmalarının turizm açısından değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 16-18.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları (2. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Çukur, T. (2013). The Importance of the participation to agricultral fairs for farmers. The Journal of Ege University Faculty of Agriculture, Special Issue, Volume I, p.261-264.
  • Çukur, T. & Çukur, F. (2017). Tarım fuarlarına katılan firmaların bakış açısıyla fuar organizasyonları ve yöre ekonomisine katkıları: Milas 2. Güney Ege Tarım Fuarı örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 48(2), 93-98. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.315873
  • Elpeze Ergeç, N. (2022). Sürdürülebilir kalkınma için tarım iletişimi, In Research and Evaluations in Social Sciences & Humanities – II. Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara.
  • Field, A. (2000). Discovering statistics using SPSS for Windows. London, Thousand Oaks, Sage Publications, New Delhi.
  • Göksel, A. B. (2005). Çisil Sohodol, Stratejik Fuar Yönetimi. Mediacat, İstanbul.
  • Güven, Ö. Z. & Ceylan, T. (2019). Fuarların uluslararası pazarlar açısından önemi: turizm işletmeleri üzerine bir araştırma. Alanya Akademik Bakış, 3(3), 277-294. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.616007
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tahtam, R. L. and Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis. Prentice Hall, New Jersey.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (1. baskı). Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kaptan, S. (1973). Bilimsel araştırma teknikleri (1. baskı). Rehber Yayınevi, Ankara.
  • Karagöz, Y. & Kösterelioğlu, İ. (2008). İletişim becerileri değerlendirme ölçeğinin faktör analizi metodu ile geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 81-98.
  • Kaya, M. & Kaya, M. F. (2013). Sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi(28), 175-193.
  • Newbold, P. (1995). Statistics for business and economics. New Jersey: Prentice-Hall International.
  • Savran, F., Köksal, Ö., Aktürk, D., Gün, S. (2018). A research on reasons for participation of producers to agricultural fairs. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 55(1), 19-25. https://doi.org/10.20289/zfdergi.390707
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREI ile pratik veri analizler; analiz ve raporlama (2. baskı). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Sharma, S. (1996). Applied multivariate techniques. John Wiley& Sons Inc., New York.
  • Tütüncüoğlu, İ. (2009). Uluslararası pazarlamada bir tutundurma aracı olarak fuar ve sergilere katılımın dış ticaret şirketleri açısından önemi (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Uluslararası İşletmecilik Programı. http://hdl.handle.net/20.500.12397/11009
  • Yıldız, D. & Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, Yı1, 14-28.

Open Field Applied Fair in Agriculture, Expectations and Suggestions: Agriculture and Technology Days Fair Example

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 242 - 260, 29.12.2024
https://doi.org/10.61513/tead.1588639

Öz

The ‘‘Agriculture and Technology Days Fair’’, the first of which was held in 2011, attracts great interest from producers every year as it is the first and only fair in Türkiye specialised in open field applied features in agriculture. In this research, it is aimed to determine the expectations of the producers participating in the ‘‘Agriculture and Technology Days Fair’’ from the open field applied fair in agriculture in Türkiye and their suggestions for the development of the fair. In this context, in the research, firstly, general information about open field applied fair organisation in agriculture and ‘‘Agriculture and Technology Days Fair’’ was given. In accordance with the purpose of the research, a face-to-face survey was conducted with 197 producers who participated in the fair, the data obtained from the surveys were analysed and the findings were given. Chi-Square (χ2) analysis was used to test whether the primary job of the producers was farming, duration of farming, educational status, age distribution and the amount of agricultural land cultivated made a difference in the number of participation in the fair and it was determined that producers from all segments participated in the fair without any difference. In the research, Explanatory Factor Analysis (EFA) was used to reveal the expectations and suggestions from the fair and 5 factors named as preparation, implementation, development, organisation and diversity were determined. Producers stated that they found the fair organisation successful in general. More presentations and demonstrations during the fair, participation of more companies from different branches of agriculture and more number of companies, increasing the promotion and publicity of the fair increase the willingness to participate in the fair. It is recommended to make announcements about the participating companies before the fair and to provide more information about the shows planned to be held during the fair.

Kaynakça

  • Anonim (2024). Tarım ve Teknoloji Günleri Fuarı. Erişim adresi: https://tarimteknolojigunleri.com/ Erişim tarihi: 27.09.2024.
  • Binbaşıoğlu, H. & Gültekin, B. (2017). Vatandaşların Malatya’da düzenlenen fuar ve festivallerin sosyal etkisine karşı tutumları. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 3(2), 1-13. https://doi.org/10.22252/ijca.365247
  • Çakmakçı, Y. & Hurma, H. (2021). The relationship between socio-economic characteristics and environmental awareness levels of consumers and the factors effective in purchasing environmentally friendly food products. Turkish Journal of Agriculture - Food Science and Technology, 9(7), 1297–1303. https://doi.org/10.24925/turjaf.v9i7.1297-1303.4439
  • Çıldır, N. (1991). Fuar çalışmalarının turizm açısından değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 16-18.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları (2. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Çukur, T. (2013). The Importance of the participation to agricultral fairs for farmers. The Journal of Ege University Faculty of Agriculture, Special Issue, Volume I, p.261-264.
  • Çukur, T. & Çukur, F. (2017). Tarım fuarlarına katılan firmaların bakış açısıyla fuar organizasyonları ve yöre ekonomisine katkıları: Milas 2. Güney Ege Tarım Fuarı örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 48(2), 93-98. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.315873
  • Elpeze Ergeç, N. (2022). Sürdürülebilir kalkınma için tarım iletişimi, In Research and Evaluations in Social Sciences & Humanities – II. Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara.
  • Field, A. (2000). Discovering statistics using SPSS for Windows. London, Thousand Oaks, Sage Publications, New Delhi.
  • Göksel, A. B. (2005). Çisil Sohodol, Stratejik Fuar Yönetimi. Mediacat, İstanbul.
  • Güven, Ö. Z. & Ceylan, T. (2019). Fuarların uluslararası pazarlar açısından önemi: turizm işletmeleri üzerine bir araştırma. Alanya Akademik Bakış, 3(3), 277-294. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.616007
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tahtam, R. L. and Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis. Prentice Hall, New Jersey.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (1. baskı). Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kaptan, S. (1973). Bilimsel araştırma teknikleri (1. baskı). Rehber Yayınevi, Ankara.
  • Karagöz, Y. & Kösterelioğlu, İ. (2008). İletişim becerileri değerlendirme ölçeğinin faktör analizi metodu ile geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 81-98.
  • Kaya, M. & Kaya, M. F. (2013). Sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi(28), 175-193.
  • Newbold, P. (1995). Statistics for business and economics. New Jersey: Prentice-Hall International.
  • Savran, F., Köksal, Ö., Aktürk, D., Gün, S. (2018). A research on reasons for participation of producers to agricultural fairs. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 55(1), 19-25. https://doi.org/10.20289/zfdergi.390707
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREI ile pratik veri analizler; analiz ve raporlama (2. baskı). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Sharma, S. (1996). Applied multivariate techniques. John Wiley& Sons Inc., New York.
  • Tütüncüoğlu, İ. (2009). Uluslararası pazarlamada bir tutundurma aracı olarak fuar ve sergilere katılımın dış ticaret şirketleri açısından önemi (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Uluslararası İşletmecilik Programı. http://hdl.handle.net/20.500.12397/11009
  • Yıldız, D. & Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, Yı1, 14-28.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çiftlik İşletmeleri, Sürdürülebilir Tarımsal Kalkınma, Tarım Politikaları, Tarımsal Yayım ve Haberleşme, Tarımsal Yönetimde Pazarlama, Tarım Ekonomisi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Osman İnan 0000-0001-7306-5516

Sema Konyalı 0000-0002-6049-495X

Erken Görünüm Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2024
Kabul Tarihi 21 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İnan, O., & Konyalı, S. (2024). Tarımda Uygulamalı Açık Alan Fuarcılığı, Beklentiler ve Öneriler: Tarım ve Teknoloji Günleri Fuarı Örneği. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 10(2), 242-260. https://doi.org/10.61513/tead.1588639