Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Adressing Creative Writing Academically (A Content Analysis)

Yıl 2023, , 357 - 382, 28.04.2023
https://doi.org/10.37217/tebd.1171431

Öz

This study covers an overall assessment of published articles and postgraduate theses on creative writing in Turkey. The study aims to assess the practicing ways of creative writing academically in Turkey. In line with this objective, postgraduate theses accomplished between 2005 and 2021 and articles published in Turkish-language journals were included in the research. A total of 123 publications were found in the literature within the framework of these criteria. These documents consist of 55 articles, 55 master’s theses, and 13 doctoral dissertations. Selected publications from the literature were encoded under the following titles: type, subject, method, sample size, target group, data collection tool, data analysis, and results. The data were analyzed using content analysis and displayed in frequency and percentage format in tables and graphs. The study findings revealed that creative writing-oriented documents were mainly in the form of articles and master’s thesis, and creative writing was mostly referred to as the expression of skill. The identified publications were grouped primarily under the heading of creative writing as an independent variable, the quantitative approach was the primary preference over the other methods, and the sample type predominantly consisted of secondary school students. The findings explored in the conclusion part are anticipated to enlighten the formation of creative writing perception in the academic world, and thus it will guide the future studies.

Kaynakça

  • Akaydın, Ş. & Çeçen, M. A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 183-198.
  • Alkan, V., Şimşek, S. & Armağan-Erbil, B. (2019). Karma yöntem: Öyküleyici alanyazın incelemesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 559-582. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.5m
  • Arık, A. İ. (1990). Yaratıcılık. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Aşılıoğlu, B. (1993). Ortaokullarda Türkçe öğretimi. (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2017a). Nitel araştırma yöntemleri, (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W. (2017b). Karma yöntem araştırmalarına giriş, (M. Sözbilir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Çoban, A. (2022). Yaratıcı yazmayla ilişkili hazırlanan doktora tezlerinin betimsel içerik analizi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(1), 142-153. https://doi.org/10.51725/etad.1051867
  • Dawson, P. (2007). The future of creative writing. S. Earnshaw (Ed.), The handbook of creative writing içinde (s. 78-90). Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Eagleman, D. & Brandt, A. (2019). Yaratıcı tür: Fikirler dünyayı nasıl yeniden yaratıyor, (Z. A. Tozar, Çev.). İstanbul: Domingo.
  • Erdem, S. & Gökçe, B. (2020). Türkiye’de 2005-2019 yılları arasında ilkokulda Türkçe öğretimine yönelik yapılan araştırmalar üzerine bir değerlendirme. E. Y. Şahin (Ed.), Türkçe eğitimi ve Türk edebiyatı araştırmaları içinde (s. 287-319). Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Göçer, A. & Bıyık, T. (2022). Dinleme becerisi ile ilgili yapılan çalışmaların genel görünümü üzerine bir inceleme. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 98-123.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Gülsoy, M. (2016). Büyübozumu: Yaratıcı yazarlık. İstanbul: Can Yayınları.
  • İpşiroğlu, Z. (2006). Yaratıcı yazma: Yaratıcı yazma çalışmalarında yazınsal metinlerin işlevi. İstanbul: Morpa.
  • Karaoğlu, R. & Çetinkaya, S. (2022). İlkokul öğrencilerinin yazma becerilerine ilişkin makalelerin incelenmesi: Tematik içerik analizi. ODÜSOBİAD, 12(3), 2579-2602. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1099199
  • Konuk, S. (2021). Ana dili olarak Türkçe eğitimindeki yaratıcı yazma tezlerine analitik bir bakış: Kapsam belirleme incelemesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(22), 706-733. https://doi.org/10.29000/rumelide.899223
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi. (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Oza, P. (2019). Employability enhancement through teaching creative writing in the time of autodidact talent. An International Peer-Reviewed Open Access Journal of Social Sciences, 2(3), 140-143.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri, (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Potur, Ö. & Yıldız, N. (2016). Konuşma becerisi alanında yapılan akademik çalışmaların eğilimleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi(18), 27-40.
  • Sözbilir, M. & Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education, 24(1), 3.
  • Sığrı, Ü. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Spatz, G. (2012). The teachable talent. Why creative writing can be taught. Poets & Writers Magazine, 40(5), 102-111.
  • Şahin, N. (2019). Türkçe dersi kapsamında gerçekleştirilen yaratıcı yazma uygulamalarının öğrencilerin tutumları üzerindeki etkisinin meta-analiz ile incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 115-129.
  • Şahin, N. & Polatcan, F. (2019). The effect of creative writing exercises in Turkish classes on students' academic achievement: A meta-analysis. International Online Journal of Educational Sciences, 11(2), 254-268. https://doi.org/10.15345/iojes.2019.02.017
  • Tavşanlı, Ö. F. & Kaldırım, A. (2020). Türkiye'de süreç temelli yazma yaklaşımı: Bir tematik analiz çalışması. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 108-138. http://dx.doi.org/10.30703/cije.543600
  • Tok, M. & Potur, Ö. (2015). Yazma eğitimi alanında yapılan akademik çalışmaların eğilimleri (2010-2014 Yılları). Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 1-25. https://doi.org/10.16916/aded.30614
  • Uyar, Y. (2016). Yazma becerisini geliştirmeye yönelik araştırmalar: son çeyrek asrın değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 11(3), 2273-2294. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9479
  • Ültay, E., Akyurt, H. & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(10), 188- 201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Varışoğlu, B., Şahin, A. & Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781. https://doi.org/10.12738/estp.2013.3.1609
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Yaratıcı Yazmanın Akademik Düzlemde Ele Alınışı (İçerik Analizi)

Yıl 2023, , 357 - 382, 28.04.2023
https://doi.org/10.37217/tebd.1171431

Öz

Bu çalışma, Türkiye’de yaratıcı yazma konusunda tamamlanmış olan makale ve lisansüstü tezlerin genel bir değerlendirmesini içermektedir. Değerlendirme çalışmasının amacı Türkiye’de yaratıcı yazmanın akademik düzlemde nasıl ele alındığını tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda konuyla ilgili 2005-2021 yılları arasında tamamlanmış lisansüstü tezler ile Türkiye kaynaklı dergilerde yayımlanmış makaleler araştırma kapsamına alınmıştır. Ölçütler çerçevesinde gerçekleştirilen alanyazın taramasında 123 çalışmaya ulaşılmıştır. Ulaşılan çalışmaların 55’i makale, 55’i yüksek lisans tezi ve 13’ü doktora tezidir. Çalışmalar tür, konu, yöntem, örneklem büyüklüğü, hedef kitle, veri toplama aracı, veri analizi ve sonuçlar başlıkları altında kodlanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmış, bulgular frekans ve yüzde olarak tablo ve grafik yoluyla sunulmuştur. Araştırma sonucunda yaratıcı yazma odaklı çalışmaların ağırlıklı olarak makale ve yüksek lisans türünde yapıldığı, yaratıcı yazmanın sıklıkla beceri ifadesiyle isimlendirildiği görülmüştür. Çalışmalar büyük oranda, bağımsız değişken olarak yaratıcı yazma konu başlığı altında toplanmış, çalışmalarda nicel yöntem diğerlerine göre daha fazla tercih edilmiş, çalışmaların örneklem türü ağırlıklı olarak ortaokul öğrencilerinden oluşmuştur. Sonuç bölümünde detaylı olarak tartışılan bulguların, yaratıcı yazma algısının akademik dünyamızdaki teşekkülüne ışık tutacağı, böylece gelecekteki çalışmalara yol göstereceği umulmaktadır.

Kaynakça

  • Akaydın, Ş. & Çeçen, M. A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 183-198.
  • Alkan, V., Şimşek, S. & Armağan-Erbil, B. (2019). Karma yöntem: Öyküleyici alanyazın incelemesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 559-582. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.5m
  • Arık, A. İ. (1990). Yaratıcılık. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Aşılıoğlu, B. (1993). Ortaokullarda Türkçe öğretimi. (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2017a). Nitel araştırma yöntemleri, (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W. (2017b). Karma yöntem araştırmalarına giriş, (M. Sözbilir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Çoban, A. (2022). Yaratıcı yazmayla ilişkili hazırlanan doktora tezlerinin betimsel içerik analizi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(1), 142-153. https://doi.org/10.51725/etad.1051867
  • Dawson, P. (2007). The future of creative writing. S. Earnshaw (Ed.), The handbook of creative writing içinde (s. 78-90). Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Eagleman, D. & Brandt, A. (2019). Yaratıcı tür: Fikirler dünyayı nasıl yeniden yaratıyor, (Z. A. Tozar, Çev.). İstanbul: Domingo.
  • Erdem, S. & Gökçe, B. (2020). Türkiye’de 2005-2019 yılları arasında ilkokulda Türkçe öğretimine yönelik yapılan araştırmalar üzerine bir değerlendirme. E. Y. Şahin (Ed.), Türkçe eğitimi ve Türk edebiyatı araştırmaları içinde (s. 287-319). Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Göçer, A. & Bıyık, T. (2022). Dinleme becerisi ile ilgili yapılan çalışmaların genel görünümü üzerine bir inceleme. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 98-123.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Gülsoy, M. (2016). Büyübozumu: Yaratıcı yazarlık. İstanbul: Can Yayınları.
  • İpşiroğlu, Z. (2006). Yaratıcı yazma: Yaratıcı yazma çalışmalarında yazınsal metinlerin işlevi. İstanbul: Morpa.
  • Karaoğlu, R. & Çetinkaya, S. (2022). İlkokul öğrencilerinin yazma becerilerine ilişkin makalelerin incelenmesi: Tematik içerik analizi. ODÜSOBİAD, 12(3), 2579-2602. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1099199
  • Konuk, S. (2021). Ana dili olarak Türkçe eğitimindeki yaratıcı yazma tezlerine analitik bir bakış: Kapsam belirleme incelemesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(22), 706-733. https://doi.org/10.29000/rumelide.899223
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi. (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Oza, P. (2019). Employability enhancement through teaching creative writing in the time of autodidact talent. An International Peer-Reviewed Open Access Journal of Social Sciences, 2(3), 140-143.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri, (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Potur, Ö. & Yıldız, N. (2016). Konuşma becerisi alanında yapılan akademik çalışmaların eğilimleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi(18), 27-40.
  • Sözbilir, M. & Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education, 24(1), 3.
  • Sığrı, Ü. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Spatz, G. (2012). The teachable talent. Why creative writing can be taught. Poets & Writers Magazine, 40(5), 102-111.
  • Şahin, N. (2019). Türkçe dersi kapsamında gerçekleştirilen yaratıcı yazma uygulamalarının öğrencilerin tutumları üzerindeki etkisinin meta-analiz ile incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 115-129.
  • Şahin, N. & Polatcan, F. (2019). The effect of creative writing exercises in Turkish classes on students' academic achievement: A meta-analysis. International Online Journal of Educational Sciences, 11(2), 254-268. https://doi.org/10.15345/iojes.2019.02.017
  • Tavşanlı, Ö. F. & Kaldırım, A. (2020). Türkiye'de süreç temelli yazma yaklaşımı: Bir tematik analiz çalışması. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 108-138. http://dx.doi.org/10.30703/cije.543600
  • Tok, M. & Potur, Ö. (2015). Yazma eğitimi alanında yapılan akademik çalışmaların eğilimleri (2010-2014 Yılları). Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 1-25. https://doi.org/10.16916/aded.30614
  • Uyar, Y. (2016). Yazma becerisini geliştirmeye yönelik araştırmalar: son çeyrek asrın değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 11(3), 2273-2294. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9479
  • Ültay, E., Akyurt, H. & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(10), 188- 201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Varışoğlu, B., Şahin, A. & Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781. https://doi.org/10.12738/estp.2013.3.1609
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Emine Balta 0000-0001-8958-4628

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2022
Kabul Tarihi 6 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Balta, E. E. (2023). Yaratıcı Yazmanın Akademik Düzlemde Ele Alınışı (İçerik Analizi). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 357-382. https://doi.org/10.37217/tebd.1171431

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı