Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Etkisi Altındaki Dönemde ve Sonrasında Teknoloji Kullanımlarına Yönelik Algıları

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 2, 1972 - 2007, 31.08.2025
https://doi.org/10.37217/tebd.1568429

Öz

Bu araştırmada, fen bilimleri öğretmenlerinin teknoloji kullanımlarına ilişkin algıları Teknoloji Kabul Modeli çerçevesinde nitel bir betimsel tarama yöntemiyle incelenmiş, veriler Covid-19 pandemi dönemi ve sonrasında izlenerek toplanmıştır. 2021-2022 eğitim öğretim yılında Aydın'daki devlet okullarında görev yapan 10 fen bilimleri öğretmeni teknoloji kullanımına ilişkin aldıkları hizmet içi eğitim düzeyine göre araştırmaya dahil edilmişlerdir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Teknoloji Kabul Modeli boyutları doğrultusunda elde edilen veriler sınıflandırılarak alt boyutlara ve kodlara ulaşılmıştır. Fen bilimleri öğretmenlerinin teknoloji kullanımlarına ilişkin görüşleri pandemi öncesi ve sonrası olmak üzere ikiye ayrılarak kategoriler oluşturulmuştur. Sonuçlar fen bilimleri öğretmenlerinin derslerinde teknolojiyi kullanmalarının teknolojik aracın faydalı bulunması, kullanımının kolay olması, çalışma tarzına ve yöntemine uygun olması, araca karşı tutumları ve kullandıkları teknolojilere yönelik niyetleri ile şekillendiğini göstermektedir. Elde edilen bulgular, öğretmenlerin teknolojik yeterliliklerini geliştirmeye yönelik eğitim programları ve atölyeler tasarlanması ve uygulanması için faydalı bilgiler sunmaktadır. Ayrıca eğitim politikaları ve müfredat geliştirme çalışmaları için de değerli girdiler sağlayabilir. Gelecekteki araştırmalar, farklı bağlamlarda ve farklı öğretmen gruplarıyla daha geniş örneklem üzerinde yürütülerek bu bulguları daha da derinleştirebilir.

Kaynakça

  • Abriata, L. A. (2022). How technologies assisted science learning at home during the COVID-19 pandemic. DNA and Cell Biology, 41(1), 19-24. https://doi.org/10.1089/dna.2021.0497
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020
  • Al Kurdi, B., Alshurideh, M., & Salloum, S. A. (2020). Investigating a theoretical framework for e-learning technology acceptance. International Journal of Electrical And Computer Engineering (IJECE), 10(6), 6484-6496. https://doi.org/10.11591/ijece.v10i6.pp6484-6496
  • Antón-Sancho, Á., Fernández-Arias, P., & Vergara-Rodríguez, D. (2023). Impact of the covid-19 pandemic on the use of ICT tools in science and technology education. JOTSE: Journal of Technology and Science Education, 13(1), 130-158. https://doi.org/10.3926/jotse.1860 Arslan, Y. & Şumuer, E. (2020). Covid-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230. https://doi.org/10.37669/milliegitim.791453
  • Ayaz, E. (2021). İlkokul fen bilimleri dersinin pandemi dönemi uzaktan eğitimine ilişkin öğretmen ve ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 298-342. https://doi.org/10.19171/uefad.815664
  • Bakırcı, H., Doğdu, N., & Artun, H. (2021). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitim sürecinde fen bilgisi öğretmenlerinin mesleki kazanımlarının ve sorunlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 640-658. https://doi.org/10.31592/aeusbed.909184
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2022). Uzaktan eğitim sonrası fen bilimleri öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik görüşleri. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 36(2), 384-401. https://doi.org/10.33308/26674874.2022362451
  • Balaban, F. & Hanbay-Tiryaki, S. (2021). Corona virüs (covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 10(1), 52-84. https://doi.org/10.15869/itobiad.769798
  • Batmaz, O., Batmaz, M. C., & Kılıç, A. (2021). Covid-19 pandemi döneminde sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretimine yönelik görüşleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 1665-1677. https://doi.org/10.33206/mjss.844717
  • Bayrak, N. & Bayrak, G. (2021). Eğitimde teknoloji kullanımı içerikli hizmet içi eğitim kurslarının öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenine etkileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1009-1041. https://doi.org/10.33711/yyuefd.957385
  • Bullo, M. (2021). Integration of video lessons to Grade-9 science learners amidst COVID-19 pandemic. International Journal of Research Studies in Education, 10(9), 67-75. https://doi.org/10.5861/ijrse.2021.670
  • Byukusenge, C., Nsanganwimana, F., & Tarmo, A. P. (2024). Investigating the effect of virtual laboratories on students’ academic performance and attitudes towards learning biology. Education and Information Technologies, 29, 1147–1171. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12351-x
  • Christopoulos, A. & Sprangers, P. (2021). Integration of educational technology during the Covid-19 pandemic: An analysis of teacher and student receptions. Cogent Education, 8(1), 1-27. http://dx.doi.org/10.1080/2331186X.2021.1964690
  • Çivici, T. & Kale, S. (2007). Mimari tasarım bürolarında bilişim teknolojilerinin kullanımını etkileyen faktörler: Bir yapısal denklem modeli. 4. İnşaat Yönetimi Kongresi içinde (s. 119-128).
  • Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of ınformation technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340. https://doi.org/10.2307/249008
  • Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  • Demir, D., Özdinç, F., & Erhan, Ü. (2018). Eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 407-422. https://doi.org/10.17556/erziefd.402125
  • Erduran, S., Bravo, A. A., & Mamlok-Naaman, R. (2007). Developing epistemology empowered teachers: Examining the role of philosophy of chemistry in teacher education. Science & Education, 16(9-10), 975-989. http://dx.doi.org/10.1007/s11191-006-9072-4
  • Eze, N. U., Obichukwu, P. U., & Kesharwani, S. (2021). Perceived usefulness, perceived ease of use in ICT support and use for teachers. IETE Journal of Education, 62(1), 12-20. http://dx.doi.org/10.1080/09747338.2021.1908177
  • Fütterer, T., Hoch, E., Lachner, A., Scheiter, K., & Stürmer, K. (2023). High-quality digital distance teaching during COVID-19 school closures: Does familiarity with technology matter? Computers & Education, 199, 104788. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104788
  • Han, J.-H. & Sa, H. J. (2022). Acceptance of and satisfaction with online educational classes through the technology acceptance model (TAM): The COVID-19 situation in Korea. Asia Pacific Education Review, 23(3), 403-415. https://doi.org/10.1007/s12564-021-09716-7
  • Harrison, A. G. (2001). How do teachers and textbook writers model scientific ideas for students? Research in Science Education, 31(3), 401-435. http://dx.doi.org/10.1023/A:1013120312331
  • Haşıloğlu, M. A., Durak, S., & Arslan, A. (2020). Covid-19 uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri şube rehber öğretmenlerinin gözünden öğretmen, öğrenci ve velilerin değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 214-239. https://doi.org/10.47714/uebt.811306
  • Henriksen, D., Creely, E., & Henderson, M. (2020). Folk pedagogies for teacher transitions: Approaches to synchronous online learning in the wake of COVID-19. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 201-209. https://doi.org/10.70725/410492lqewwm
  • Hong, X., Zhang, M., & Liu, Q. (2021). Preschool teachers’ technology acceptance during the COVID-19: An adapted technology acceptance model. Frontiers in Psychology, 12, 691492. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.691492
  • Kavlak, E. E. & Birhanlı, A. (2023). Fen bilimleri öğretmenlerinin COVID-19 uzaktan eğitim sürecinde sanal laboratuvar uygulamaları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 9(2), 26-36. King, W. R. & He, J. (2006). A meta-analysis of the technology acceptance model. Information & Management, 43(6), 740-755. https://doi.org/10.1016/j.im.2006.05.003
  • Koçak, E. (2006). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinde “sindirim ve görevli yapılar”, “boşaltım ve görevli yapılar” ve “çiçekli bir bitkiyi tanıyalım” konularının modelle öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kulaksız, T. & Karaca, F. (2023). A path model of contextual factors influencing science teachers’ technological pedagogical content knowledge. Education and Information Technologies, 28(3), 3001-3026. http://dx.doi.org/10.1007/s10639-022-11301-3
  • Kumaş, A. & Kan, S. (2022). Hibrit eğitim sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin öğretimsel uygulamalara yönelik görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 56(56), 1-21. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1038137
  • Kumaş, A. (2023). Fen bilimleri derslerinde hibrit eğitim kapsamında aktif öğrenme aracı olarak teknolojinin kullanımı. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 962-976. https://doi.org/10.24315/tred.1100907
  • Lai, P. C. (2017). The literature review of technology adoption models and theories for the novelty technology. JISTEM-Journal of Information Systems and Technology Management, 14, 21-38. http://dx.doi.org/10.4301/s1807-17752017000100002
  • Martín-Sómer, M., Moreira, J., & Casado, C. (2021). Use of Kahoot! to keep students’ motivation during online classes in the lockdown period caused by Covid 19. Education For Chemical Engineers, 36, 154-159. https://doi.org/10.1016/j.ece.2021.05.005
  • Matovu, H., Ungu, D. A. K., Won, M., Tsai, C.-C., Treagust, D. F., Mocerino, M., & Tasker, R. (2023). Immersive virtual reality for science learning: Design, implementation, and evaluation. Studies in Science Education, 59(2), 205-244. https://doi.org/10.1080/03057267.2022.2082680
  • Melo, L. B. & Sanches, T. (2022). The COVID-19 pandemic’s impact on the behavioural trends in the use of printed book or e-book. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 11(1), 35-52. http://hdl.handle.net/10174/33129 sayfasından erişilmiştir.
  • Metin, M., Gürbey, S., & Çevik, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66-89. https://doi.org/10.46762/mamulebd.881284
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Sage.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. The Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Mustapha, I., Van, N. T., Shahverdi, M., Qureshi, M. I., & Khan, N. (2021). Effectiveness of digital technology in education during COVID-19 pandemic: A bibliometric analysis. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15(8), 136-154. http://dx.doi.org/10.3991/ijim.v15i08.20415
  • Oktafiani, R., Widiatningrum, T., & Retnoningsih, A. (2021). The effectiveness of using interactive e-books of spending plant through online learning. Journal of Innovative Science Education, 10(3), 244-250. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jise sayfasından erişilmiştir.
  • Pal, D. & Vanijja, V. (2020). Perceived usability evaluation of Microsoft Teams as an online learning platform during COVID-19 using system usability scale and technology acceptance model in India. Children and Youth Services Review, 119, 105535. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105535
  • Pala, F. K., Arslan, H., & Özdinç, F. (2016). Eğitim bilişim ağı web sitesinin otantik görevler ve göz izleme ile kullanılabilirliğinin incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 24-38. https://www.researchgate.net/publication/321998461 sayfasından erişilmiştir.
  • Pelikan, E. R., Lüftenegger, M., Holzer, J., Korlat, S., Spiel, C., & Schober, B. (2021). Learning during COVID-19: The role of self-regulated learning, motivation, and procrastination for perceived competence. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24(2), 393-418. https://www.researchgate.net/publication/349767835 sayfasından erişilmiştir.
  • Polat, N., Erdemir, N., & Bakırcı, H. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin fizik konularında bilgi teknolojilerini kullanma durumlarının araştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 465-493. https://doi.org/10.19171/uefad.368852
  • Revilla-Muñoz, O., Alpiste-Penalba, F., Fernández-Sánchez, J., & Santos, O. Cç (2016). Lise öğretmenlerinde BT problem çözme becerilerini geliştirerek teknoloji kaygısını azaltma. Davranış ve Bilişim Teknolojisi, 36(3), 255–268. https://doi.org/10.1080/0144929X.2016.1221462
  • Saklan, H. & Cezmi, Ü. (2019). Dijital eğitim platformları arasında EBA’nın yeri ile ilgili fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 38(1), 19-34. https://doi.org/10.7822/omuefd.431247
  • Sánchez-Prieto, J. C., Hernández-García, Á., García-Peñalvo, F. J., Chaparro-Peláez, J., & Olmos-Migueláñez, S. (2019). Break the walls! Second-Order barriers and the acceptance of mLearning by first-year pre-service teachers. Computers in Human Behavior, 95, 158-167. https://www.researchgate.net/publication/330574654 sayfasından erişilmiştir.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335 Scherer, R., Siddiq, F., & Tondeur, J. (2020). All the same or different? Revisiting measures of teachers' technology acceptance. Computers & Education, 143, 103656. https://www.researchgate.net/publication/335176154 sayfasından erişilmiştir.
  • Setiawan, A. M., Munzil, M., & Fitriyah, I. J. (2021). Trend of learning management system (LMS) platforms for science education before-after Covid-19 Pandemic. AIP Conference Proceedings 2330(1), 060005. AIP. https://www.researchgate.net/publication/349754679 sayfasından erişilmiştir.
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296. https://doi.org/10.18037/ausbd.902616
  • Sharma, S. & Saini, J. R. (2022). On the role of teachers’ acceptance, continuance intention and self-efficacy in the use of digital technologies in teaching practices. Journal of Further and Higher Education, 46(6), 721-736. https://www.researchgate.net/publication/358448844 sayfasından erişilmiştir.
  • Sırakaya, M. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin teknoloji kabul durumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 578-590. https://doi.org/10.17679/inuefd.495886
  • Steinmayr, R., Lazarides, R., Weidinger, A. F., & Christiansen, H. (2021). Teaching and learning during the first COVID-19 school lockdown: Realization and associations with parent-perceived students' academic outcomes. Zeitschrift Für Pädagogische Psychologie, 35(2-3), 86-106. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000306
  • Sulistyani, A. M., Prasetyo, Z. K., Hanum, F., & Rizki, N. P. (2022). Development and validation of e-books during the post-pandemic to improve attitude towards environmental care in case of Indonesia. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 13(4), 681-688. https://www.researchgate.net/publication/360379947 sayfasından erişilmiştir.
  • Sungur-Gül, K. & Ateş, H. (2023). An examination of the effect of technology-based STEM education training in the framework of technology acceptance model. Education and Information Technologies, 28(7), 8761-8787. http://dx.doi.org/10.1007/s10639-022-11539-x
  • Suwarno, R. N., Prasetyo, Z. K., Priambodo, Y. A., Huda, K., & Nai’mah, H. H. (2021). Interactive e-book in local potention-integrated natural science contextual teaching & learning during covıd-19 distruption to recovery: A content analysis. 6th International Seminar on Science Education (ISSE 2020) içinde (s. 780-788). Atlantis. http://dx.doi.org/10.2991/assehr.k.210326.112
  • Torres, M., Toral-Marin, S., Garcia, F., Vazquez, S., Oliva, M., & Torres, T. (2006). A technology acceptance of a learning tools used in practical laboratory teaching according to the European Higher Education Area. Behavior and Information Technology, 27(6), 495-505. http://dx.doi.org/10.1080/01449290600958965
  • Treagust, D. F., Chittleborough, G., & Mamiala, T. L. (2002). Students’ understanding of the role of scientific models in learning science. International Journal of Science Education, 24(4), 357-368. http://dx.doi.org/10.1080/09500690110066485
  • Turgut, T. & Okur, S. (2022). COVID-19 pandemi sürecinde ortaya çıkan yeni bir kavram: Zoom yorgunluğu. İnsan ve Toplum, 12(3), 47-71. https://doi.org/10.12658/M0661
  • Turhan, E. B. & Kılınç, A. (2021). Monolojik ve diyalojik öğretim yapan iki fen bilimleri öğretmeninin kavramsal öğretimlerinin kiyaslanmasi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 624-657. https://doi.org/10.19171/uefad.801941
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Ursavaş, Ö., Şahin, S., & Mcılroy, D. (2014). Technology acceptance measure for teachers: T-TAM/Öğretmenler için teknoloji kabul ölçeği: Ö-TKÖ. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(4), 885-917.
  • Venkatesh, V. (2000). Determinants of perceived ease of use: Integrating control, intrinsic motivation, and emotion into the technology acceptance model. Information Systems Research, 11(4), 342-365. http://dx.doi.org/10.1287/isre.11.4.342.11872 Venkatesh, V. & Bala, H. (2008). Technology acceptance model 3 and a research agenda on interventions. Decision Sciences, 39(2), 273-315. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5915.2008.00192.x
  • Venkatesh, V. & Davis, F. D. (1996). A model of the antecedents of perceived ease of use: Development and test. Decision Sciences, 27(3), 451-481. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1996.tb00860.x
  • Venkatesh, V. & Davis, F. D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management Science, 46(2), 186-204. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926 Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478. https://psycnet.apa.org/doi/10.2307/30036540 sayfasından erişilmiştir.
  • Venkatesh, V., Thong, J. Y. L., & Xin, X. (2012). Consumer acceptance and use of ınformation technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly, 36(1), 157-178. http://dx.doi.org/10.2307/41410412
  • Vladova, G., Ullrich, A., Bender, B., & Gronau, N. (2021). Students’ acceptance of technology-mediated teaching–how it was influenced during the COVID-19 pandemic in 2020: A study from Germany. Frontiers in Psychology, 12, 636086. https://psycnet.apa.org/doi/10.3389/fpsyg.2021.636086 sayfasından erişilmiştir.
  • Warshaw, P. R. & Davis, F. D. (1985). Disentangling behavioral intention and behavioral expectation. Journal of Experimental Social Psychology, 21(3), 213-228. https://doi.org/10.1016/0022-1031(85)90017-4
  • Whalen, J. (2020). Should teachers be trained in emergency remote teaching? Lessons learned from the COVID-19 pandemic. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 189-199. https://doi.org/10.70725/307718pkpjuu
  • Wiederhold, B. K. (2020). Connecting through technology during the coronavirus disease 2019 pandemic: Avoiding “Zoom Fatigue”. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 23(7), 437-438. http://dx.doi.org/10.1089/cyber.2020.29188.bkw
  • Yıldırım, H. İ. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven düzeyleri üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 256-285. https://doi.org/10.37217/tebd.1035991
  • Yılmaz, E. O. & Toker, T. (2022). COVID-19 pandemi öğretmenlerin dijital yeterliliklerini nasil etkiledi? Millî Eğitim Dergisi, 51(235), 2713-2730. https://doi.org/10.37669/milliegitim.896996
  • Yunus, Ö., Yıldırım, Z., & Kalaycı, S. (2021). Uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi: Fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 477-494. https://doi.org/10.53506/egitim.922664

Science Teachers' Perceptions of Their Use of Technology During and After the Covid-19 Pandemic

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 2, 1972 - 2007, 31.08.2025
https://doi.org/10.37217/tebd.1568429

Öz

This study examined science teachers' perceptions of technology use through a qualitative descriptive survey-based investigation within the framework of the technology acceptance model. Data were collected over the course of the pandemic and in the subsequent period. In the 2021-2022 academic year, 10 science teachers working in public schools in Aydın were included in the study based on the level of training they received in the use of technology. The data were collected via a semi-structured interview and analysed using the descriptive analysis method. The data obtained were classified according to the dimensions of the technology acceptance model and sub-dimensions and codes were reached. The views of science teachers on the use of technology were divided into two categories, before and after the pandemic, and categories were formed. The results indicated that the utilisation of technology by science teachers in their lessons was influenced by the usefulness of the technological tool, its ease of use, its suitability for their working style and method, their attitudes towards the tool, and their intentions towards the technologies they used. The findings provided valuable insights for the design and implementation of training programmes and workshops to enhance teachers' technological competencies. Additionally, the findings can inform educational policy and curriculum development studies. Future research should be conducted in diverse contexts and with different.

Kaynakça

  • Abriata, L. A. (2022). How technologies assisted science learning at home during the COVID-19 pandemic. DNA and Cell Biology, 41(1), 19-24. https://doi.org/10.1089/dna.2021.0497
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020
  • Al Kurdi, B., Alshurideh, M., & Salloum, S. A. (2020). Investigating a theoretical framework for e-learning technology acceptance. International Journal of Electrical And Computer Engineering (IJECE), 10(6), 6484-6496. https://doi.org/10.11591/ijece.v10i6.pp6484-6496
  • Antón-Sancho, Á., Fernández-Arias, P., & Vergara-Rodríguez, D. (2023). Impact of the covid-19 pandemic on the use of ICT tools in science and technology education. JOTSE: Journal of Technology and Science Education, 13(1), 130-158. https://doi.org/10.3926/jotse.1860 Arslan, Y. & Şumuer, E. (2020). Covid-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230. https://doi.org/10.37669/milliegitim.791453
  • Ayaz, E. (2021). İlkokul fen bilimleri dersinin pandemi dönemi uzaktan eğitimine ilişkin öğretmen ve ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 298-342. https://doi.org/10.19171/uefad.815664
  • Bakırcı, H., Doğdu, N., & Artun, H. (2021). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitim sürecinde fen bilgisi öğretmenlerinin mesleki kazanımlarının ve sorunlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 640-658. https://doi.org/10.31592/aeusbed.909184
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2022). Uzaktan eğitim sonrası fen bilimleri öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik görüşleri. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 36(2), 384-401. https://doi.org/10.33308/26674874.2022362451
  • Balaban, F. & Hanbay-Tiryaki, S. (2021). Corona virüs (covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 10(1), 52-84. https://doi.org/10.15869/itobiad.769798
  • Batmaz, O., Batmaz, M. C., & Kılıç, A. (2021). Covid-19 pandemi döneminde sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretimine yönelik görüşleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 1665-1677. https://doi.org/10.33206/mjss.844717
  • Bayrak, N. & Bayrak, G. (2021). Eğitimde teknoloji kullanımı içerikli hizmet içi eğitim kurslarının öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenine etkileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1009-1041. https://doi.org/10.33711/yyuefd.957385
  • Bullo, M. (2021). Integration of video lessons to Grade-9 science learners amidst COVID-19 pandemic. International Journal of Research Studies in Education, 10(9), 67-75. https://doi.org/10.5861/ijrse.2021.670
  • Byukusenge, C., Nsanganwimana, F., & Tarmo, A. P. (2024). Investigating the effect of virtual laboratories on students’ academic performance and attitudes towards learning biology. Education and Information Technologies, 29, 1147–1171. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12351-x
  • Christopoulos, A. & Sprangers, P. (2021). Integration of educational technology during the Covid-19 pandemic: An analysis of teacher and student receptions. Cogent Education, 8(1), 1-27. http://dx.doi.org/10.1080/2331186X.2021.1964690
  • Çivici, T. & Kale, S. (2007). Mimari tasarım bürolarında bilişim teknolojilerinin kullanımını etkileyen faktörler: Bir yapısal denklem modeli. 4. İnşaat Yönetimi Kongresi içinde (s. 119-128).
  • Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of ınformation technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340. https://doi.org/10.2307/249008
  • Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  • Demir, D., Özdinç, F., & Erhan, Ü. (2018). Eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 407-422. https://doi.org/10.17556/erziefd.402125
  • Erduran, S., Bravo, A. A., & Mamlok-Naaman, R. (2007). Developing epistemology empowered teachers: Examining the role of philosophy of chemistry in teacher education. Science & Education, 16(9-10), 975-989. http://dx.doi.org/10.1007/s11191-006-9072-4
  • Eze, N. U., Obichukwu, P. U., & Kesharwani, S. (2021). Perceived usefulness, perceived ease of use in ICT support and use for teachers. IETE Journal of Education, 62(1), 12-20. http://dx.doi.org/10.1080/09747338.2021.1908177
  • Fütterer, T., Hoch, E., Lachner, A., Scheiter, K., & Stürmer, K. (2023). High-quality digital distance teaching during COVID-19 school closures: Does familiarity with technology matter? Computers & Education, 199, 104788. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104788
  • Han, J.-H. & Sa, H. J. (2022). Acceptance of and satisfaction with online educational classes through the technology acceptance model (TAM): The COVID-19 situation in Korea. Asia Pacific Education Review, 23(3), 403-415. https://doi.org/10.1007/s12564-021-09716-7
  • Harrison, A. G. (2001). How do teachers and textbook writers model scientific ideas for students? Research in Science Education, 31(3), 401-435. http://dx.doi.org/10.1023/A:1013120312331
  • Haşıloğlu, M. A., Durak, S., & Arslan, A. (2020). Covid-19 uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri şube rehber öğretmenlerinin gözünden öğretmen, öğrenci ve velilerin değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 214-239. https://doi.org/10.47714/uebt.811306
  • Henriksen, D., Creely, E., & Henderson, M. (2020). Folk pedagogies for teacher transitions: Approaches to synchronous online learning in the wake of COVID-19. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 201-209. https://doi.org/10.70725/410492lqewwm
  • Hong, X., Zhang, M., & Liu, Q. (2021). Preschool teachers’ technology acceptance during the COVID-19: An adapted technology acceptance model. Frontiers in Psychology, 12, 691492. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.691492
  • Kavlak, E. E. & Birhanlı, A. (2023). Fen bilimleri öğretmenlerinin COVID-19 uzaktan eğitim sürecinde sanal laboratuvar uygulamaları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 9(2), 26-36. King, W. R. & He, J. (2006). A meta-analysis of the technology acceptance model. Information & Management, 43(6), 740-755. https://doi.org/10.1016/j.im.2006.05.003
  • Koçak, E. (2006). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinde “sindirim ve görevli yapılar”, “boşaltım ve görevli yapılar” ve “çiçekli bir bitkiyi tanıyalım” konularının modelle öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kulaksız, T. & Karaca, F. (2023). A path model of contextual factors influencing science teachers’ technological pedagogical content knowledge. Education and Information Technologies, 28(3), 3001-3026. http://dx.doi.org/10.1007/s10639-022-11301-3
  • Kumaş, A. & Kan, S. (2022). Hibrit eğitim sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin öğretimsel uygulamalara yönelik görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 56(56), 1-21. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1038137
  • Kumaş, A. (2023). Fen bilimleri derslerinde hibrit eğitim kapsamında aktif öğrenme aracı olarak teknolojinin kullanımı. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 962-976. https://doi.org/10.24315/tred.1100907
  • Lai, P. C. (2017). The literature review of technology adoption models and theories for the novelty technology. JISTEM-Journal of Information Systems and Technology Management, 14, 21-38. http://dx.doi.org/10.4301/s1807-17752017000100002
  • Martín-Sómer, M., Moreira, J., & Casado, C. (2021). Use of Kahoot! to keep students’ motivation during online classes in the lockdown period caused by Covid 19. Education For Chemical Engineers, 36, 154-159. https://doi.org/10.1016/j.ece.2021.05.005
  • Matovu, H., Ungu, D. A. K., Won, M., Tsai, C.-C., Treagust, D. F., Mocerino, M., & Tasker, R. (2023). Immersive virtual reality for science learning: Design, implementation, and evaluation. Studies in Science Education, 59(2), 205-244. https://doi.org/10.1080/03057267.2022.2082680
  • Melo, L. B. & Sanches, T. (2022). The COVID-19 pandemic’s impact on the behavioural trends in the use of printed book or e-book. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 11(1), 35-52. http://hdl.handle.net/10174/33129 sayfasından erişilmiştir.
  • Metin, M., Gürbey, S., & Çevik, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66-89. https://doi.org/10.46762/mamulebd.881284
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Sage.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. The Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Mustapha, I., Van, N. T., Shahverdi, M., Qureshi, M. I., & Khan, N. (2021). Effectiveness of digital technology in education during COVID-19 pandemic: A bibliometric analysis. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15(8), 136-154. http://dx.doi.org/10.3991/ijim.v15i08.20415
  • Oktafiani, R., Widiatningrum, T., & Retnoningsih, A. (2021). The effectiveness of using interactive e-books of spending plant through online learning. Journal of Innovative Science Education, 10(3), 244-250. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jise sayfasından erişilmiştir.
  • Pal, D. & Vanijja, V. (2020). Perceived usability evaluation of Microsoft Teams as an online learning platform during COVID-19 using system usability scale and technology acceptance model in India. Children and Youth Services Review, 119, 105535. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105535
  • Pala, F. K., Arslan, H., & Özdinç, F. (2016). Eğitim bilişim ağı web sitesinin otantik görevler ve göz izleme ile kullanılabilirliğinin incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 24-38. https://www.researchgate.net/publication/321998461 sayfasından erişilmiştir.
  • Pelikan, E. R., Lüftenegger, M., Holzer, J., Korlat, S., Spiel, C., & Schober, B. (2021). Learning during COVID-19: The role of self-regulated learning, motivation, and procrastination for perceived competence. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24(2), 393-418. https://www.researchgate.net/publication/349767835 sayfasından erişilmiştir.
  • Polat, N., Erdemir, N., & Bakırcı, H. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin fizik konularında bilgi teknolojilerini kullanma durumlarının araştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 465-493. https://doi.org/10.19171/uefad.368852
  • Revilla-Muñoz, O., Alpiste-Penalba, F., Fernández-Sánchez, J., & Santos, O. Cç (2016). Lise öğretmenlerinde BT problem çözme becerilerini geliştirerek teknoloji kaygısını azaltma. Davranış ve Bilişim Teknolojisi, 36(3), 255–268. https://doi.org/10.1080/0144929X.2016.1221462
  • Saklan, H. & Cezmi, Ü. (2019). Dijital eğitim platformları arasında EBA’nın yeri ile ilgili fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 38(1), 19-34. https://doi.org/10.7822/omuefd.431247
  • Sánchez-Prieto, J. C., Hernández-García, Á., García-Peñalvo, F. J., Chaparro-Peláez, J., & Olmos-Migueláñez, S. (2019). Break the walls! Second-Order barriers and the acceptance of mLearning by first-year pre-service teachers. Computers in Human Behavior, 95, 158-167. https://www.researchgate.net/publication/330574654 sayfasından erişilmiştir.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335 Scherer, R., Siddiq, F., & Tondeur, J. (2020). All the same or different? Revisiting measures of teachers' technology acceptance. Computers & Education, 143, 103656. https://www.researchgate.net/publication/335176154 sayfasından erişilmiştir.
  • Setiawan, A. M., Munzil, M., & Fitriyah, I. J. (2021). Trend of learning management system (LMS) platforms for science education before-after Covid-19 Pandemic. AIP Conference Proceedings 2330(1), 060005. AIP. https://www.researchgate.net/publication/349754679 sayfasından erişilmiştir.
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296. https://doi.org/10.18037/ausbd.902616
  • Sharma, S. & Saini, J. R. (2022). On the role of teachers’ acceptance, continuance intention and self-efficacy in the use of digital technologies in teaching practices. Journal of Further and Higher Education, 46(6), 721-736. https://www.researchgate.net/publication/358448844 sayfasından erişilmiştir.
  • Sırakaya, M. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin teknoloji kabul durumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 578-590. https://doi.org/10.17679/inuefd.495886
  • Steinmayr, R., Lazarides, R., Weidinger, A. F., & Christiansen, H. (2021). Teaching and learning during the first COVID-19 school lockdown: Realization and associations with parent-perceived students' academic outcomes. Zeitschrift Für Pädagogische Psychologie, 35(2-3), 86-106. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000306
  • Sulistyani, A. M., Prasetyo, Z. K., Hanum, F., & Rizki, N. P. (2022). Development and validation of e-books during the post-pandemic to improve attitude towards environmental care in case of Indonesia. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 13(4), 681-688. https://www.researchgate.net/publication/360379947 sayfasından erişilmiştir.
  • Sungur-Gül, K. & Ateş, H. (2023). An examination of the effect of technology-based STEM education training in the framework of technology acceptance model. Education and Information Technologies, 28(7), 8761-8787. http://dx.doi.org/10.1007/s10639-022-11539-x
  • Suwarno, R. N., Prasetyo, Z. K., Priambodo, Y. A., Huda, K., & Nai’mah, H. H. (2021). Interactive e-book in local potention-integrated natural science contextual teaching & learning during covıd-19 distruption to recovery: A content analysis. 6th International Seminar on Science Education (ISSE 2020) içinde (s. 780-788). Atlantis. http://dx.doi.org/10.2991/assehr.k.210326.112
  • Torres, M., Toral-Marin, S., Garcia, F., Vazquez, S., Oliva, M., & Torres, T. (2006). A technology acceptance of a learning tools used in practical laboratory teaching according to the European Higher Education Area. Behavior and Information Technology, 27(6), 495-505. http://dx.doi.org/10.1080/01449290600958965
  • Treagust, D. F., Chittleborough, G., & Mamiala, T. L. (2002). Students’ understanding of the role of scientific models in learning science. International Journal of Science Education, 24(4), 357-368. http://dx.doi.org/10.1080/09500690110066485
  • Turgut, T. & Okur, S. (2022). COVID-19 pandemi sürecinde ortaya çıkan yeni bir kavram: Zoom yorgunluğu. İnsan ve Toplum, 12(3), 47-71. https://doi.org/10.12658/M0661
  • Turhan, E. B. & Kılınç, A. (2021). Monolojik ve diyalojik öğretim yapan iki fen bilimleri öğretmeninin kavramsal öğretimlerinin kiyaslanmasi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 624-657. https://doi.org/10.19171/uefad.801941
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Ursavaş, Ö., Şahin, S., & Mcılroy, D. (2014). Technology acceptance measure for teachers: T-TAM/Öğretmenler için teknoloji kabul ölçeği: Ö-TKÖ. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(4), 885-917.
  • Venkatesh, V. (2000). Determinants of perceived ease of use: Integrating control, intrinsic motivation, and emotion into the technology acceptance model. Information Systems Research, 11(4), 342-365. http://dx.doi.org/10.1287/isre.11.4.342.11872 Venkatesh, V. & Bala, H. (2008). Technology acceptance model 3 and a research agenda on interventions. Decision Sciences, 39(2), 273-315. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5915.2008.00192.x
  • Venkatesh, V. & Davis, F. D. (1996). A model of the antecedents of perceived ease of use: Development and test. Decision Sciences, 27(3), 451-481. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1996.tb00860.x
  • Venkatesh, V. & Davis, F. D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management Science, 46(2), 186-204. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926 Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478. https://psycnet.apa.org/doi/10.2307/30036540 sayfasından erişilmiştir.
  • Venkatesh, V., Thong, J. Y. L., & Xin, X. (2012). Consumer acceptance and use of ınformation technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly, 36(1), 157-178. http://dx.doi.org/10.2307/41410412
  • Vladova, G., Ullrich, A., Bender, B., & Gronau, N. (2021). Students’ acceptance of technology-mediated teaching–how it was influenced during the COVID-19 pandemic in 2020: A study from Germany. Frontiers in Psychology, 12, 636086. https://psycnet.apa.org/doi/10.3389/fpsyg.2021.636086 sayfasından erişilmiştir.
  • Warshaw, P. R. & Davis, F. D. (1985). Disentangling behavioral intention and behavioral expectation. Journal of Experimental Social Psychology, 21(3), 213-228. https://doi.org/10.1016/0022-1031(85)90017-4
  • Whalen, J. (2020). Should teachers be trained in emergency remote teaching? Lessons learned from the COVID-19 pandemic. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 189-199. https://doi.org/10.70725/307718pkpjuu
  • Wiederhold, B. K. (2020). Connecting through technology during the coronavirus disease 2019 pandemic: Avoiding “Zoom Fatigue”. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 23(7), 437-438. http://dx.doi.org/10.1089/cyber.2020.29188.bkw
  • Yıldırım, H. İ. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven düzeyleri üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 256-285. https://doi.org/10.37217/tebd.1035991
  • Yılmaz, E. O. & Toker, T. (2022). COVID-19 pandemi öğretmenlerin dijital yeterliliklerini nasil etkiledi? Millî Eğitim Dergisi, 51(235), 2713-2730. https://doi.org/10.37669/milliegitim.896996
  • Yunus, Ö., Yıldırım, Z., & Kalaycı, S. (2021). Uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi: Fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 477-494. https://doi.org/10.53506/egitim.922664
Toplam 73 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülçin Kurusakız 0009-0000-5006-1547

Burak Feyzioğlu 0000-0002-0128-3343

Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2024
Kabul Tarihi 21 Temmuz 2025
Erken Görünüm Tarihi 30 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kurusakız, G., & Feyzioğlu, B. (2025). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Etkisi Altındaki Dönemde ve Sonrasında Teknoloji Kullanımlarına Yönelik Algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(2), 1972-2007. https://doi.org/10.37217/tebd.1568429

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı