The primary aim of this study is to describe teachers' perceptions of inspection through metaphors. To achieve this objective, teachers were asked to express their perceptions of inspector evaluations conducted in schools using metaphors. This study employed phenomenology, one of the qualitative research methods. In this context, teachers were asked to generate various metaphors related to inspection to reveal their subjective perceptions and the meanings they attribute to inspections. The study was conducted with 62 teachers working in the city center of Bitlis during the 2023-2024 academic year. Through an in-depth content analysis of the obtained metaphors, the meanings attributed by teachers to the inspections conducted by inspectors in schools were examined. The metaphors were then classified based on similarities, grouped accordingly, and the frequency of each metaphor's occurrence was specified. Based on the metaphors created by teachers regarding school inspections, six categories were identified: "Discipline and Order Orientation, Performance Analysis and Error Detection, Development and Self-Assessment Perspective, Critical and Filtering Functions, Uncertainty-Based Expressions, and The Problematic Nature of Inspection and Emotional Tensions." More than half of the participating teachers generated metaphors related to "Discipline and Order Orientation, Performance Analysis, and Error Detection." Based on the findings, it was concluded that, according to teachers' perceptions, inspections are characterized by a centralized, disciplinary, order-maintaining, and, when necessary, punitive approach.
Bu araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin denetime ilişkin algılarını metaforlarla betimlemektir. Bu amacı gerçekleştirmek amacıyla öğretmenlerden, okulda yapılan müfettiş denetimlerini metaforlarla anlatmaları istenmiştir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) tercih edilmiştir. Bu bağlamda müfettişlerin denetimlerine ilişkin öğretmenlerin öznel algı ve denetime yönelik anlamların ortaya çıkarılmasına yönelik olarak öğretmenlerden denetime ilişkin çeşitli metaforlar oluşturulması istenmiştir. Araştırmaya 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Bitlis il merkezinde görev yapan 62 öğretmen katılmıştır. Elde edilen metaforlarla öğretmenler için müfettişlerin okulda gerçekleştirmiş oldukları denetimlerin ne anlama geldiği derinlemesine içerik analizi ile analiz edildikten sonra metaforlar benzerliklerine göre sınıflandırılarak gruplandırılmış ve her bir metaforun kaç defa tekrarlandığına ilişkin frekansları belirtilmiştir. Öğretmenlerin okul denetimlerine ilişkin oluşturmuş oldukları metaforlardan yola çıkarak “Disiplin ve Düzen Odaklılık, Performans Analizi ve Hata Tespiti, Gelişim ve Öz Değerlendirme Perspektifi, Eleştirel ve Ayıklayıcı İşlevler, Belirsizlik Temelli İfadeler, Denetim Sorunsalı ve Duygusal Gerilimler” şeklinde altı kategori oluşturulmuştur. Çalışma grubuna katılan öğretmenlerin yarıdan fazlası “Disiplin ve Düzen Odaklılık, Performans Analizi ve Hata Tespiti” ilişkin metaforlar üretmiştir. Elde edilen bulgulardan yola çıkarak öğretmen algılarına göre denetimin; merkeziyetçi, disipline edici, düzen koruyucu ve gerektiğinde cezalandıran bir yaklaşım olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitimde Denetim, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer), Eğitim Politikası |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Haziran 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |