Bu araştırmanın amacı Dawson vd. (2024) tarafından geliştirilen Geri Bildirim Okuryazarlığı Davranış Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanmasıdır. Araştırmanın çalışma grubu 268 kadın (%70,2) ve 114 erkek (%29,8) olmak üzere toplam 382 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, doğrulayıcı faktör analizi, açımlayıcı faktör analizi, güvenirlik analizi ve korelasyon katsayısı analizlerini gerçekleştirmek için SPSS, Jamovi ve AMOS paket programları kullanılmıştır. Ölçek eş geçerliği için Geri Bildirim Oryantasyon Ölçeği kullanılmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi ve açımlayıcı faktör analizinin ardından ölçeğin faktör yüklerinin uygun aralıklarda olduğu ve 24 madde, 5 alt boyuttan oluştuğu sonucu elde edilmiştir. Ölçeğin iç tutarlılığı için Cronbach’s Alpha ve Mc Donald’s Omega katsayıları incelenmiştir ve geri bildirimi işleme alt boyutu için α=.87, ω=.92, geri bildirimi anlamlandırma alt boyutu için α=.83, ω=.88, geri bildirimi kullanma alt boyutu için α=.86, ω=.90, geri bildirimi sunma alt boyutu için α=.84, ω=.87, geri bildirime karşı duygusal tepkileri yönetme alt boyutu için α=.87, ω=.86 ve toplam puan için α=.95, ω=.97 olarak elde edilmiştir. Bu araştırmada Geri Bildirim Okuryazarlığı Davranış Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir olduğu sonucu elde edilmiştir.
Geri bildirim okuryazarlığı davranışı Geri bildirim Geçerlik Güvenirlik
The aim of this study is to adapt the Feedback Literacy Behaviour Scale developed by Dawson et al. (2024) to Turkish culture. The study group of the research consisted of 382 university students, including 268 female (70.2%) and 114 male (29.8%). SPSS, Jamovi and AMOS software packages were used to perform descriptive statistics, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis and Pearson correlation coefficient analyses. Feedback Orientation Scale was used for scale co-validity. As a result of confirmatory factor analysis and exploration factor analysis, it was concluded that the factor loadings of the scale were in appropriate ranges and consisted of 24 items and 5 sub-dimensions. Cronbach's Alpha and Mc Donald's Omega coefficients were examined for the internal consistency of the scale, and α=.87, ω=.92 for the feedback processing sub-dimension, α=.83, ω=.88 for the feedback interpretation sub-dimension, α=.86, ω=.90 for the feedback use sub-dimension, and α=.84, ω=.87 for the feedback presentation sub-dimension α=.84, ω=.87, for the managing emotional responses to feedback sub-dimension α=.87, ω=.86, and for the total score α=.95, ω=.97. In this study, it was concluded that the Turkish form of the Feedback Literacy Behaviour Scale was valid and reliable.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kültürlerarası Ölçek Uyarlama |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 15 Eylül 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 6 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: Advanced Online Publication |