Bu araştırma Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında hazırlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında vatandaşlık ve kimlik eğitiminin tematik örüntülerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiş ve doküman incelemesi yapılmıştır. Veriler, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni, Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarından elde edilmiştir. Tematik analizlerle kimlik, demokrasi ve küresel bakış açısı olmak üzere üç temel tema belirlenmiş; her bir tema altında çeşitli kavramsal kodlara ulaşılmıştır. Bulgular kimlik temasında ulusal kimlik, tarihsel süreklilik ve kültürel miras vurgularının ön plana çıktığını; demokrasi temasında ise hak ve sorumluluk bilinci ile eleştirel düşünmenin öne çıktığını göstermektedir. Küresel perspektif ise sürdürülebilirlik, çevresel bilinç ve çokkültürlülük bağlamında temsil edilmektedir. Araştırma Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin sosyal bilgiler dersinde vatandaşlık eğitimine yönelik bütüncül bir yaklaşım benimsediğini ancak temaların içerikte farklı düzeylerde ve örtük-açık biçimlerde temsil edildiğini ortaya koymaktadır. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı içerisinde yapılandırılan vatandaşlık ve kimlik eğitimi konularının öğretim belgeleri ve ders materyallerinde eş güdümlü ve bütüncül bir yaklaşımla ele alınması ve öğretim programı ile ders kitabı içerik ve uygulamalarında karşılıklı uyuma daha çok önem verilmesi önerilmektedir.
Vatandaşlık eğitimi Kimlik inşası Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Tematik analiz
This study aims to examine the thematic patterns of citizenship and identity education within the Social Studies Curriculum and 5th grade social studies textbooks, prepared as part of the Türkiye Century Education Model. Adopting a qualitative research method, document analysis was conducted. Data were collected from the Türkiye Century Education Model Common Framework, the Social Studies Curriculum, and the 5th grade social studies textbooks. Through thematic analysis, three main themes were identified: identity, democracy, and global perspective. A variety of conceptual codes were categorized under each theme. The findings indicated that the identity theme prominently featured national identity, historical continuity, and cultural heritage, while the democracy theme emphasized the development of critical thinking alongside an awareness of rights and responsibilities. The global perspective was represented through themes such as sustainability, environmental consciousness, and multiculturalism. The study revealed that the Türkiye Century Education Model adopted a holistic approach to citizenship education within the Social Studies course; however, the extent and mode of representation of these themes varied, being conveyed explicitly or implicitly across different content. It is recommended that citizenship and identity education in the Social Studies Curriculum of the Türkiye Century Education Model be handled in a more coordinated and holistic way across teaching documents and materials, and that better alignment be ensured between the curriculum and textbook content and practices.
Citizenship education Identity construction Social Studies Curriculum Thematic analysis
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 4 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 15 Temmuz 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |