The purpose of this study was to investigate the relation between preschool teachers’ levels of technology acceptance and their self-efficacy in technology. The sample consisted of 181 preschool teachers employed in Bolu, Düzce, and Sakarya during the 2023–2024 academic year. The study was designed within the framework of a correlational survey model, which is among the quantitative research approaches. Data were gathered through the Demographic Information Form, the Teachers’ Technology Acceptance Scale, and the Self-Efficacy Scale for Using Technology in Education. In the analysis phase, descriptive statistics were applied, Mann Whitney U tests were conducted to compare demographic variables, and correlations were calculated to examine the relationship between the two scales. Findings revealed a positive and moderate correlation between technology acceptance and teachers’ self-efficacy in technology use. Moreover, it was found that male teachers reported significantly higher perceptions of ease of use, teachers under 40 years of age displayed greater technology acceptance and self-efficacy, and participants who had received in-service training showed both higher technology acceptance and stronger self-efficacy in educational technology use. The research findings revealed the relationship between self-efficacy in technology use in education and technology acceptance, highlighting the importance of supporting preschool teachers in their use of technology.
Preschool teachers Technology acceptance Self-efficacy Technology use
Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji kabul düzeyleri ile teknoloji kullanım öz yeterlikleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubu, 2023-2024 akademik yılında Bolu, Düzce ve Sakarya illerinde görev yapan 181 okul öncesi öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Veriler Demografik Bilgi Formu, Öğretmenler için Teknoloji Kabul Ölçeği ve Eğitimde Teknoloji Kullanımında Öz Yeterlilik Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler, demografik değişkenler için yapılan karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi iki ölçek arasındaki ilişki ise korelasyon katsayısı ile incelenmiştir. Verilerin analizi sonucunda; Teknoloji Kabulü Ölçeği ile Eğitimde Teknoloji Kullanımı Öz Yeterlilik Ölçeği toplam puanları arasında pozitif, orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca erkek katılımcıların teknoloji kabulünde algıladıkları kullanım kolaylığının anlamlı şekilde daha yüksek olduğu, 40 yaş altındaki katılımcıların teknolojiyi daha fazla kabul ettikleri ve teknoloji kullanım öz yeterliklerine sahip oldukları, hizmet içi eğitim alanların teknolojiyi daha fazla kabul ettikleri ve teknoloji kullanım öz yeterliğine sahip oldukları belirlenmiştir.
Okul öncesi öğretmenleri Teknoloji kabulü Öz yeterlik Teknoloji kullanımı
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Okul Öncesi Eğitim |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 13 Ekim 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 13 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: Advanced Online Publication |