Araştırmada, ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin temel ihtiyaçlarının (ait olma, güç, özgürlük, eğlence) karşılanma düzeyi ile zorbacı davranışları (zorbalık yapma ve zorbalığa maruz kalma) arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca temel ihtiyaçlarının karşılanma düzeyi ile cinsiyetin, zorbacı davranışlar üzerinde etkileşimsel etkiye sahip olup olmadığı incelenmiştir. Tarama modeliyle yapılan bu araştırma, Ankara merkezindeki yedi resmî okulun yedinci sınıflarında eğitim gören 219’u erkek ve 225’i kız olmak üzere toplam 444 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin zorbacı davranışlarının düzeyini belirleyen “Okul Yaşamı Zorbalık Ölçeği” ve temel ihtiyaçlarının karşılanma düzeyini belirleyen “Temel İhtiyaçlar Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizi Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, t testi ve ANOVA istatistiksel teknikleri ile gerçekleştirilmiştir. Ortalamalar arası farkın kaynağı için Scheffe testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda ait olma, güç ve genel temel ihtiyaçlar ile zorbalık yapma davranışları arasında negatif, özgürlük ve zorbalık yapma arasında pozitif anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Zorbalık (yapma) üzerinde cinsiyet farkları anlamlı bulunmuştur. Cinsiyetin ve temel ihtiyaçlarının karşılanma düzeyinin zorbacı davranış üzerinde ortak etkisi anlamlı bulunmamıştır.
In this research, the relationship between the secondary school seventh grade students’ level of fulfilling
their basic psychological needs (belonging, power, freedom and fun) and the bullying behaviour (bully and
victim) is explored. Further, whether gender and the level of fulfilling one’s basic needs have an interactional
influence on bullying behaviour. This study has been conducted on 444 students, 219 male and of 225 female,
who attend seven state schools in Ankara city center. In the research, “School Bullying Inventory” that measures
the students bullying behaviour and “Basic Needs Inventory” that measures the students’ fulfilling their basic
needs were used. For data analysis, pearson moment correlation, t-tests, ANOVA statistical techniques and
Scheffe tests have been used. Findings of the study revealed that there is a negative relationship between
belonging, power, general basic needs score and bullying behaviour scores, and a positive significant
relationship between freedom and bullying behaviour. The difference between the gender and the scores of
bullying behaviour has been found meaningful. Interactional effect of gender and level of fullfilling basic needs
on bullying behaviours are found to be not significant.
Diğer ID | JA32GP74BK |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 11 Sayı: 2 |